شناسهٔ خبر: 52235022 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعلام آمادگی آمریکا برای حمایت از اوکراین درصورت حمله روسیه

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن با تأکید بر تعهد نسبت به تمامیت ارضی اوکراین، برای حمایت از این کشور درصورت حمله احتمالی روسیه آمادگی دارد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده و متحدان و شرکای خود برای پاسخ قاطع در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین تأکید کرده است.

طبق گزارش وبسایت کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید و اعلام کرد که واشنگتن در سال گذشته بیش از نیم میلیارد دلار کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به اوکراین ارائه کرده است و در حال بررسی حمایت‌های کلان اقتصادی بیشتر برای کمک به اقتصاد اوکراین در میان فشار‌های ناشی از افزایش تحرکات نظامی روسیه است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «بایدن تصریح کرد که با وجود خروج اعضای خانواده پرسنل سفارت آمریکا در اوکراین، این سفارتخانه در کی‌یف همچنان باز و کاملاً فعال است.»

براساس بیانیه کاخ سفید، رؤسای‌جمهور دوکشور درمورد تلاش‌های دیپلماتیک هماهنگ درمورد امنیت اروپا بحث کردند و بر اصل «هیچ چیزی درمورد اوکراین بدون اوکراین نخواهد بود» تأکید کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد «ایالات متحده از تلاش‌ها برای حل مناقشه در چارچوب حمایت می‌کند» و ابراز امیدواری کرد که تعهد مجدد طرفین در ۲۶ ژانویه به مفاد آتش‌بس ژوئیه سال ۲۰۲۰ به کاهش تنش‌ها و پیشبرد اجرای توافق‌نامه‌های مینسک کمک کند.

یک مقام ارشد دولتی اوکراین نیز که نامش فاش نشده است، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد بایدن به زلنسکی گفته است به محض ایجاد شرایط مناسب، حمله روسیه قطعی است.

مقام ارشد اوکراینی همچنین اعلام کرد که بایدن گفته است روسیه تلاش خواهد کرد تا کی‌یف را اشغال کند و از زلنسکی خواست برای این امر آماده شود.

این در حالی است که امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به گزارش سی‌ان‌ان، اعلام کرد: «این خبر درست نیست. بایدن گفت که احتمال مشخصی وجود دارد که روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کند. او قبلاً هم این حرف را علناً اظهار داشته است و ما هم ماه‌ها است که درباره آن هشدار داده‌ایم.»

ریشه اختلافات روسیه و اوکراین، الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) است. اکنون غرب و ناتو مدعی حمله احتمالی روسیه هستند.

روسیه بار‌ها ادعا‌های مطرح شده از سوی غرب و اوکراین مبنی بر این‌که تجمع نیرو‌های این کشور در نزدیکی مرز با اوکراین در تدارک حمله به کشور همسایه است را رد کرده است.

پیش از این دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از مذاکرات با روسیه در غالب نشست نرماندی استقبال کرد و دربیانیه‌ای تمایل اوکراین به ادامه مذاکرات در برلین برای ۲ هفته آینده و با حضور آلمان، فرانسه و روسیه را ابراز کرد.

انتهای پیام/

نظر شما