شناسهٔ خبر: 52225272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

باید و نبایدهای آموزش حضوری و غیرحضوری در دانشگاه‌ها

آیدا علی اکبری

این روزها با نزدیک شدن به ترم بهمن که زمان بازگشایی دانشگاه اعلام شده، دانشجویان و اساتید نیز به تکاپو افتاده‌اند و نظرات متفاوتی در مورد باز شدن دانشگاه‌ها دارند.

صاحب‌خبر -

دو سال از غیرحضوری شدن دانشگاه‌‎ها که نبض پویای جامعه هستند می‌گذرد؛ دو سالی که با فراز و نشیب بسیار سپری شد و دانشگاه‌ها به هر شکل ممکن مانع توقف آموزش در کشور شدند. این روزها با نزدیک شدن به ترم بهمن که زمان بازگشایی دانشگاه اعلام شده، دانشجویان و اساتید نیز به تکاپو افتاده‌اند و نظرات متفاوتی در مورد باز شدن دانشگاه‌ها دارند.

هر بار که زمزمه بازگشت دانشجویان بر سر کلاس‌های درس مطرح شد، با شدت گرفتن دوباره بیماری این موضوع مسکوت ماند تا اینکه اواخر دی‌ماه، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در بخشنامه‌ای به رؤسای شورای استانی آموزش عالی کشور حضوری شدن نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را اعلام کرد.

محمد علی زلفی‌گل، زیرعلوم، در آخرین اظهار نظر خود (ششم بهمن‌ماه) در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها از سرگیری آموزش حضوری تمام دانشجویان از بهمن‌ماه جاری را اعلام و اظهار کرد: «دانشجویان دکتری و تحصیلات تکمیلی از بهمن بر روی صندلی‌های دانشگاه می‌نشینند و دانشجویان کارشناسی نیز به تدریج در این آموزش‌های حضوری شرکت خواهند کرد». 

زمان بازگشایی دانشگاه برای مقطع کارشناسی مشخص نیست

هفته گذشته محمد فرامرزی، دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان در خصوص بازگشایی دانشگاه‌های استان اصفهان به ایسنا اعلام کرد که «نتیجه نهایی در خصوص بازگشایی کامل در جلسه آینده شورای مدیریت آموزش عالی استان، تصمیمگیری خواهد شد». 

وی که بر حضوری شدن حداکثری دانشگاه‌ها تاکید دارد، گفت: «برای ترم بهمن‌ماه حداکثر آموزش حضوری مدنظر است که با رعایت اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رشته‌های عملی در مقطع کارشناسی خواهد بود. احتمالاً برای تمام دانشجویان کارشناسی و همه دانشگاه‌های استان امکان آموزش حضوری در ترم بهمن مسیر نخواهد بود و به احتمال زیاد درصدی از کلاس‌ها آموزش غیر حضوری خواهد بود، اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده که در هفته‌های آینده جلسه شورای مدیریت آموزش عالی برگزار و تصمیم نهایی اعلام می‌شود».

دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان نیز به‌عنوان دو دانشگاه جامع استان، موضع خود را در بازگشایی کلاس‌های درس مشخص کردند.

براساس اعلام این دو دانشگاه درحالیکه دانشجویان مقاطع دکتری و ارشد به کلاس‌های درس بازمی‌گردند، کلاس‌های مقطع کارشناسی به محض فراهم شدن شرایط و تصویب در هیئت رئیسه دانشگاه به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

در دانشگاه کاشان نیز در مقطع دکتری، تمام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، آزمون‌های جامع و جلسات دفاعیه به‌صورت حضوری  خواهد بود و در مقطع کارشناسی ارشد آموزش به‌صورت حضوری است و در موارد خاص بنا به تشخیص مدرس، امکان آموزش تلفیقی (حضوری و غیرحضوری) فراهم خواهد بود. در مقطع کارشناسی نیز، دروس کارگاهی، آزمایشگاهی و مهارتی براساس پیشنهاد گروه و دانشکده، به‌صورت فشرده، با برنامه‌ریزی قبلی و پس از هماهنگی با معاونت آموزشی و معاونت دانشجویی و اطلاع‌رسانی مناسب توسط گروه‌های آموزشی، قابل ارائه به‌صورت حضوری خواهد بود.

جزئیات برگزاری دانشگاه‌های آزاد نیز براساس اعلام سازمان مرکزی دانشگاه تابع شرایط کرونا است.

پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در همین باره اعلام کرد که «برای بازگشایی دانشگاه‌ها باید مدیریت هوشمند از طریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حضوری شدن کلاس‌ها مدنظر باشد». 

به سراغ دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف استان می‌روم و نظرشان را در خصوص حضوری شدن ترم بهمن می‌پرسم، نظرات متفاوت است؛ عده‌ای از مجازی بودن آموزش در این دوسال خسته شده‌اند و می‌خواهند به دانشگاه بازگردند، عده‌ای دیگر هنوز ترس از بیماری در وجودشان است و معتقدند وقتی می‌توان با آموزش غیرحضوری علاوه بر جریان داشتن چرخه آموزش جلوی بیماری را گرفت، چراکه نه ...

یک دانشجو در همین باره به ایسنا گفت: «آموزش مجازی همه را خسته کرده و قطعا کارایی شیوه حضوری را ندارد، درست است که آموزش مجازی معایب بسیاری دارد، از ضعف اینترنت گرفته تا جدی نگرفتن دانشجویان بر سر کلاس درس، اما چه می‌توان کرد؟ تا ریشه کن شدن کامل بیماری باید از فرصت آموزش مجازی استفاده کرد».

وی که معتقد است هنوز باید از شیوه آموزش مجازی برای تحصیل استفاده کرد، افزود: «اخبار از خیزش دوباره بیماری و شروع موج کرونا خبر می‌دهند، در چنین شرایطی آیا بازگشایی دانشگاه‌ها منطقی است؟ خصوصا در مورد دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند». 

دانشجوی دیگری نیز همین عقیده را دارد و به ایسنا گفت: «امیکرون همچنان خطرناک است. اگر دانشگاه‌ها باز شود، خطر این بیماری چند برابر می‌شود. از مسئولان تقاضا دارم تا عادی شدن وضعیت کشور در خصوص شیوع بیماری دست نگه دارند و اجازه دهند با آموزش مجازی پیش برویم». 

یک دانشجوی دیگر با قاطعیت به ایسنا گفت: «در این شرایط به دانشگاه نمی‌روم. در این دو سال اصلا در اجتماعات حاضر نشدم و نمی‌خواهم جان خود و خانواده‌ام را به خطر بیندازم».

دانشجویی دیگر اما نظری متفاوت دارد. او به ایسنا این‌گونه گفت: «استخرها باز است، باشگاه‌های ورزشی باز هستند، رستورانها باز است، کنسرت برگزار می‌شود و مردم به سینما می‌روند و.... همه جا باز است و می‌گوییم دانشگاه تعطیل باشد؟»

این دانشجو در پاسخ به کسانی که می‌گویند نباید دانشگاه بازگشایی شود، اظهار کرد: «قرار نیست علم و تولید علم بیش از این حالت تعلیق به خود بگیرد. خیلی از کشورهای دنیا به سمت بازگشایی رفتند و اتفاقی نیفتاد. همه ما واکسن زده‌ایم و از سویی دیگر امیکرون دیگر به اندازه کرونای روزهای اول خطرناک نیست».

دانشجوی دیگری هم گفت: «خیلی وقت است که می‌گویند باید زندگی با کرونا را بیاموزیم. معتقدم اگر پروتکل‌ها از سوی خود دانشجویان رعایت شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر فاصله را رعایت و همه در محیط دانشگاه ماسک بزنیم، اتفاقی نمی‌افتد. ادامه این روند به صلاح علم کشور نیست. دانشجویانی که با این روش مدرک میگیرند سواد درستی ندارند».

اما به گفته یکی از دانشجویان دکتری، حضوری یا غیرحضوری فرقی برای دانشجوی فعال ندارد.

او به ایسنا گفت: «گرچه همه دلشان برای بازگشت به دانشگاه تنگ شده، اما شرایط بیماری را هم باید در نظر گرفت، در حالیکه معتقدم دانشجویی که اهل درس باشد، چه حضوری و چه غیرحضوری آن را دنبال می ‌کند». 

یک دانشجوی دیگر از سختی‌های آموزش حضوری گفت: «همه فکر می‌کنند دانشجویان این دوسال در خانه خوردند و خوابیدند، درحالیکه اینگونه نیست. سختی‌های بسیاری بابت کلاس‌ها، اینترنت و حتی برگزاری امتحانات داشتیم. سطح سوالات به دلیل جلوگیری از تقلب بسیار سخت بود و این موضوع تلاش بیشتر ما برای یادگیری را می‌طلبید». 

نظر اساتید به شرایط کرونا و آمادگی دانشگاه‌ها بستگی دارد

یکی از اساتید دانشگاه اصفهان معتقد است که «تجربه آموزش مجازی و نقاط قوت آن را می‌توان در سال‌های آینده استفاده کرد و اکنون می‌توان کلاس‌ها را تنها به‌صورت رفع اشکال و برگزاری آزمون‌ها به‌صورت حضوری برگزار کرد».

استاد دیگری نیز با بیان اینکه آموزش مجازی راندمان بالایی ندارد، گفت: «به خصوص در دانشکده‌های هنر و معماری که دروس عملی است با اشکال مواجه هستیم و اصرار اساتید به برگزاری حضوری است و برخی دانشجویان نیز معتقدند که آموزش مجازی چندان رضایت بخش نیست، اما معتقدم بازگشایی هم کار ساده‌ای نیست». 

یک استاد دیگر نیز به ایسنا گفت: «یادگیری در آموزش مجازی که حضور فیزیکی و ارتباط کلامی دیداری وجود ندارد، خیلی کمتر از آموزش حضوری است. می‌توان به شیوه ترکیبی که بخشی از آموزش مجازی باشد شروع کرد و بعد به‌صورت محدود و آرام آرام کلاس‌ها حضوری شود. آموزش حضوری ترجیح دارد، اما شرایط را باید درنظر گرفت». 

یکی دیگر از اساتید دانشگاه با بیان اینکه در آینده نزدیک استفاده از آموزش مجازی بیشتر خواهد شد و این شیوه آموزش بخشی از سیستم می‌شود، امکان نظارت بر کیفیت آموزش را ضروری اعلام کرد.

او گفت: «آموزش مجازی سبب شد دانشجویان در مسیر جدیدی در حوزه آموزش قرار گیرند و حرکت مثبتی اتفاق افتاده است. این روش مزایا و معایب خود را داشت».

آموزش حضوری در بحث تعاملات اجتماعی بسیار تاثیرگذار است

فاطمه فتحی، کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان نیز در این باره به ایسنا، گفت: «آموزش غیر حضوری در دوسال گذشته یکی از الزامات و راه‌های جلوگیری از توقف آموزش در شرایط شیوع کرونا بود که در کنار مزایایی که داشت معایبی نیز به همراه داشته است». 

به گفته وی، آموزش غیرحضوری آسیب‌های خود را داشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان دور ماندن دانشجویان از تعاملات اجتماعی را عنوان کرد.

این کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان تاکید کرد: «قطعا آموزش غیر حضوری نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد، اما در شرایط شیوع بیماری چاره‌ای جز استفاده از این روش نداشتیم. آموزش حضوری در بحث تعاملات اجتماعی بسیار تاثیرگذار است، اما در دو سال گذشته این موضوع را از دست داده‌ایم و فقط آموزش صرف داشتیم که خشک و بی‌روح است»‌.

فتحی ادامه داد: «با توجه به اینکه نیاز به سمت حضوری شدن دانشگاه الزامی است، اما باید دید حضوری شدن نیز چه پیامدی به همراه دارد. در شرایطی که بیم شدت گرفتن دوباره بیماری وجود دارد، آیا حضوری شدن به صلاح است؟»

وی با بیان اینکه دانشجویان جدیدالورود به سبب دوسال غیرحضوری بودن دانشگاه هیچ تصوری از دانشگاه ندارند و مهم است که در این زمینه فکری اندیشیده شود، گفت: «اما بهتر است با توجه به شرایط، این موضوع مورد کارشناسی قرار گیرد. در حال حاضر مدتی است که دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه حضور دارند، اما با توجه به تعداد دانشجویان کارشناسی و ازدحامی که حضور آنها در دانشگاه ایجاد می‌کند و خطر شیوع بیماری را بالاتر می‌برد، لازم است ستادکرونا با دید بهتری تصمیم‌گیری کند». 

به گزارش ایسنا، این روزها اما ترس از خیزش دوباره بیماری در کشور احساس می‌شود، شهرهای کشور که چندماهی رنگ آبی کرونا به خود گرفته بودند، حالا کم کم با افزایش تعداد بیماران تغییر رنگ می‌دهند. در این شرایط بخشنامه حضوری شدن دانشگاه اعلام شده و قرار است دانشگاه‌های کشور در شروع ترم بهمن پذیرای دانشجویان خود باشند.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان از ۶ بهمن‌ماه، شهر اصفهان به همراه پنج شهرستان دیگر این استان به رنگ زرد کرونایی درآمده که نشان از افزایش بیماری دارد، چراکه طی هفته گذشته بیشتر استان آبی رنگ بود و این موضوع نگرانی در خصوص بازگشایی کامل دانشگاه‌ها را به همراه دارد. 

انتهای پیام

نظر شما