شناسهٔ خبر: 52215751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

10 کشور برتر جهان از نظر شاخص ادراک فساد

صاحب‌خبر -

بر اساس گزارشی که از سوی سازمان شفافیت بین‌المللی درباره شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۲۱ صادر شده، دانمارک در صدر لیست کشورهایی با کمترین میزان فساد قرار دارد و کشورهای فنلاند، نیوزیلند، نروژ، سنگاپور، سوئد، سوئیس، هلند، لوکزامبورگ و آلمان به ترتیب در رده‌های دوم تا دهم قرار دارند. به گزارش شفقنا به نقل از الخلیج الجدید، در این شاخص، امارات، قطر، عربستان سعودی، سلطنت عمان و اردن در صدر کشورهای عربی از حیث شاخص درک فساد قرار گرفتند. در این فهرست همچنین رتبه امارات، قطر، عربستان، عمان و اردن در جهان به ترتیب ۲۴، ۳۱، ۵۲، ۵۶ و ۵۸ است.
کویت از این حیث رده هفتم در بین کشورهای عربی و جایگاه ۷۳ جهانی را داراست و نسبت به سال گذشته بهبودیافته است. مصر نیز حائز رتبه ۱۱۷ جهان شده و سومالی، سوریه، سودان جنوبی، یمن، لیبی، افغانستان، کره شمالی و ونزوئلا در انتهای این شاخص قرار دارند.
۲۷ کشور ازجمله لبنان و قبرس و هندوراس پایین‌ترین سطح تاریخی خود را در سال جاری ثبت کردند.
شاخص‌های ادراک فساد که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل صادر می‌شود، وضعیت شفافیت و فساد را در ۱۸۰ کشور جهان بررسی و رهگیری می‌کند. این رده‌بندی به وضعیت شفافیت در فرایندهای انتخاباتی و مشارکت مردمی در تصمیم‌گیری‌ها و میزان توانایی قوه قضائیه برای تحقق عدالت و مجازات متخلفان قانون می‌پردازد.
 این سازمان که در سال ۱۹۹۵ که شروع به کار کرده، شاخص درک فساد در بخش دولتی را ارزیابی می‌کند.

 

نظر شما