شناسهٔ خبر: 52210840 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واکنش کاربران به غارت تاریخی ثروت مردم ایران توسط خاندان پهلوی

با نزدیک شدن به ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار پیام‌هایی غارت ثروت ملت ایران توسط خاندان پهلوی را یادآوری و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

فارس پلاس: صدماتی که خاندان پهلوی به کشور ایران وارد کرد شاید تا دهه‌ها قابل جبران نباشد. از بین بردن سرمایه اجتماعی و فرهنگ کشور و همچنین آسیب جدی به باورهای مردم جامعه، تنها بخشی از اقدامات جبران ناپذیر این خاندان است، اما آنچه تا امروز مغفول مانده، غارت بخش بزرگی از سرمایه مادی ایران است.

به‌عنوان مثال روزنامه‌ نیویورک‌تایمز در تاریخ دهم ژانویه ۱۹۷۹، با استناد به گفته منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین دو تا چهار میلیارد دلار تنها در طول این دو سال آخر (۱۳۵۶ و ۱۳۵۷) از سوی خانواده سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است.

رضاخان در سال‌های سلطنت خود نزدیک به ۷ هزار دهکده و مناطق وسیعی از اراضی ایران را به املاک شخصی خود اضافه کرد. جواهرات سلطنتی نیز به این لیست اضافه می‌شود. نویسنده مقاله «معمای جواهرات سلطنتی پس از سقوط پهلوی اول» در آغاز یادداشت خود می‌نویسد: در هنگام خروج محمدرضا و فرح پهلوی از ایران، بخش اعظمی از همین جواهرات سلطنتی توسط چمدان‌های متعدد در کنار مبالغ هنگفتی ارز از کشور خارج شد: «فرح» دستور داد ۳۸۴ عدد چمدان و صندوق بسته شود. یک تیم از افراد مورد تأیید فرح جمع‌آوری و بسته‌بندی همه‌گونه عتیقه، جواهرات و الماس‌های گرانبها، ساعت‌های تمام‌طلا و تاج و نیم‌تاج‌های تمام زمرد را بر عهده داشتند. این گنجینه از جواهرات و عتیقه‌جات در مکان‌های امن کاخ نیاوران نگهداری می‌شد.

همچنین «یرواند آبراهامیان» از تاریخ‌نگاران برجسته ارمنی ـ آمریکایی در کتاب «ایران بین دو انقلاب» درباره اموال به‌غارت رفته توسط نزدیکان محمدرضا پهلوی و دربار سلطنتی با استناد به آمار بانک مرکزی در آغازین روزهای انقلاب اسلامی می‌نویسد: «بانک مرکزی ایران لیستی را از ۱۷۷ نفر از اشخاص برجسته (رژیم پهلوی) منتشر کرد که جمعا حدود ۲ میلیارد دلار را به خارج از این کشور منتقل کرده بودند.» 

با نزدیک شدن به ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار پیام‌هایی غارت ثروت ملت ایران توسط خاندان پهلوی را یادآوری و نسبت به آن ابراز انزجار کردند که برخی از این واکنش‌ها پیش روی شماست.
 

️ هر روز که میگذره یکی از جنایات رو نشده رژیم منحوس پهلوی رو میشه...
از هوسرانی شخص اول مملکت...
و چمدان های پر از طلا و پول غارت رفته...
تا گور دسته جمعی مردم بیگناه مشهد...
#گور_پهلوی
#رژیم_بیگانه
 امیرمحمد بهره

 

 

 

 

 

️ ۳۸۴ چمدانی که از ایران خارج شد.... و همه مملو از طلا و جواهرات و دلارهایی بود که توسط خاندان خائن پهلوی از کشور به سرقت رفت. 
#خاندان_خائن
#گور_پهلوی
 ابوالفضل
 

 

 

 

️ پهلوی ودارو دسته اش سال۵۷ باندازه ای دارایی های کشور رو غارت کردند که چهل وسه ساله یکعده مفت خور وبیکار دارن میخورن و،هزینه براندازی نظام رو میدن!....یه عده احمق هم دارن آرزوی برگشت پسر عقب مانده ی  پهلوی رو میکنند.
#گذشته_تلخ 
#گور_پهلوی
 sadat


️ رضاشاه از مهتربانی و اصطبل بانی سفارت انگلیس به پادشاهی یک کشور رسید و اینقد چپاول و غارت کرد که فقط در یک مورد در سال ۱۹۴۱در بانکهای آمریکا ۱۸ونیم میلیون‌دلار پس انداز داشت.
#گور_پهلوی
#خیانت_پهلوی
 بانو درخشان
 

 


انتهای پیام/

نظر شما