شناسهٔ خبر: 52210671 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات روس: مسکو پاسخ پیشنهادات تضمین امنیتی را دریافت کرده است

تهران – ایرنا – الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو برخی پاسخ ها به پیشنهادات تضمین امنیتی خود از ناتو را دریافت کرده، اما این پاسخ ها هنوز به صورت کتبی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، وی گفت: ما منتظریم. آنها قول یک پاسخ کتبی را تا قبل از پایان هفته داده اند.

این دیپلمات روس افزود: مرحله بعدی، زمانی انجام می شود که پاسخ آنها را دریافت کنیم.

گروشکو پشنهادات تضمین امنیتی را متوسل شدن به عقل دانست و تاکید کرد تحولات در زمینه اوضاع نظامی اروپا و جهان، به نقطه خطرناکی رسیده است. وی تاکید کرد که روسیه اطمینان دارد پتانسیل صلح که در ابتکارات تضمین امنیتی ترسیم شده، انجام می شود.

وی اضافه کرد: پیشنهادات ما که از سوی رئیس جمهوری روسیه تدوین شده است، مسیری مستقیم و روشن را در جهتی درست می گشاید که نه تنها منافع ملی روسیه را تامین می کند، بلکه همچنین بازگشت به برقراری امنیت جامع اروپایی براساس اصول تقسیم ناپذیری امنیت و توجه به منافع امنیتی مشروع سایرین است که در نهایت منابعی را برای حل موضوعات غیرامنیتی آزاد می کند و در جهت اجرای برنامه ای که امروزه در افق سیاست بین المللی وجود دارد.

گروشکو درمورد اشاره کشورهای غربی به تحریم جدید روسیه به دلیل مساله اوکراین یادآور شد که این تهدیدها ارتباطی با سیاست واقعی ندارد. وی افزود: تهاجم روسیه به اوکراین صرفا در اذهان آشفته شرکای ما در غرب وجود دارد. آنها می توانند هر تحریمی را مطرح کنند، اما این در مقوله سیاست واقعی نمی گنجد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنان جداگانه در جمع نمایندگان پارلمان روسیه ابراز امیدواری کرد که مسکو یک پاسخ مکتوب رسمی به پیشنهادات تضمین امنیتی از طرف واشنگتن دریافت کند.

وی گفت که آنتونی بلینکن همتای آمریکایی اش به وی تضمین داده است که چنین پاسخی تا پایان هفته ارائه می شود.

لاوروف اشاره کرد که آمریکا و غرب در تلاش هستند بدون توجه به منافع کشورهای دیگر، امنیت یک طرفه را برای خود تضمین کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه آمریکا را به تلاش برای واداشتن کی یف به انجام اقدامات تحریک آمیز مستقیم علیه روسیه متهم کرد و هشدار داد که مسکو نسبت به اقدامات غرب بیکار نمی نشیند و اگر آمریکا و متحدانش پیشنهادات روسیه برای تضمین های امنیتی را نادیده بگیرند، پاسخ خواهد داد.

وزارت امور خارجه روسیه چندی پیش دو پیشنهاد امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه داد که در قالب آن تدابیری با هدف کاهش تنش بین مسکو و بلوک غرب مطرح شده بود. در میان محدودیت های مطرح شده در زمینه استقرار نیرو، موشک، کشتی و هواپیما، در این پیشنهادها از ناتو خواسته شد تا گسترش به سمت شرق را متوقف کند.

برچسب‌ها:

نظر شما