شناسهٔ خبر: 52204418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لنست: واکسن مشابه «فایزر» چین ایمن است و اثربخشی دارد

براساس مطالعه‌ای که به تازگی در مجله لنست منتشر شد، واکسن «mRNA» تولید شده در چین در آزمایش‌های انسانی در مراحل اولیه ایمن و مؤثر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، براساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه در مجله «Lancet Microbe» منتشر شد، واکسن «mRNA» تولید شده در چین در آزمایش‌های انسانی در مراحل اولیه ایمن و مؤثر است.

واکسن ARCoV به طور مشترک توسط ارتش چین، آکادمی علوم نظامی و شرکت Walvax ساخته شده و نتایج مطالعات بر روی حیوانات نشان داد واکسن ARCoV نه تنها تولید آنتی‌بادی خنثی کننده را در موش و خرچنگ القا می‌کند، بلکه پاسخ ایمنی حفاظتی T Cell را نیز افزایش می‌دهد.

محققان آزمایشات فاز یک را در بیمارستانی در هانگژو، استان ژجیانگ در شرق چین، از ۳۰ اکتبر تا ۲ دسامبر ۲۰۲۰ انجام دادند. در مجموع ۱۲۰ بزرگسال سالم بین ۱۸ تا ۵۹ سال که تست SARS-CoV-۲ آنها منفی بود، در این آزمایشات شرکت کردند. روش واکسیناسیون نیز شامل دو تزریق بود.

واکسن در  آزمایشات فاز یک، مشخصات ایمنی قابل قبولی را نشان داد و پاسخ ایمنی قوی را در شرکت کنندگان ایجاد کرد. طبق این مطالعه، هیچ عارضه جانبی جدی طی ۵۶ روز پس از واکسیناسیون گزارش نشد.

در حال حاضر یک آزمایش انسانی در چند منطقه با شرکت‌کنندگان بیشتر برای آزمایش اثربخشی واکسن چینی در حال انجام است. چین ساخت کارخانه‌ای را برای تولید واکسن mRNA در دسامبر ۲۰۲۰ در شهر یوکسی، استان یوننان آغاز کرد. پیش بینی می‌شود در فاز اول سالانه ۱۲۰ میلیون دز تولید کند.

به گفته توسعه دهندگان آن، ARCoV به عنوان یک فرمول مایع تولید شده است و می تواند در شرایط استاندارد یخچال (۲ تا ۸ درجه سانتیگراد) نگهداری شود که برای حمل و نقل و کاربرد مناسب است.

انتهای پیام/ 

نظر شما