شناسهٔ خبر: 52198319 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

زهره الهیان در گفت‌وگو با برنا

پرونده کرسنت تاسف‌بار است/ مجلس مصارف و هزینه‌های خود را به حداقل برساند

زهره الهیان گفت: باید نمایندگان خیلی حساب شده به بحث تحقیق و تفحص از دستگاه اجرایی ورود پیدا کنند و امیدواریم در این مجلس، در جریان تحقیق تفحص ها لابی بازماندگان کمتر اثر داشته باشد وعبور از حق مردم صورت نگیرد.

صاحب‌خبر -

"زهره الهیان" نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا درباره نخستین بودجه دولت سیزدهم گفت: بودجه دولت سیزدهم به نسبت بودجه سال‌های  گذشته، قابل قبول‌تر است، یکی از نکات مثبت در لایحه بودجه 1401 این است که میزان کسری بودجه کمتر شده، همچنین در بحث مالیات سازوکارهایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اتخاذ شده است. در مجموع انعطاف‌پذیری بیشتری به نسبت سنوات گذشته در این لایحه وجود دارد. اما آنچه برای نمایندگان سبب ایجاد نگرانی‌هایی شده" حذف ارز 4200 تومانی است". نگران هستیم مبادا با حذف ارز ترجیحی برای مردم مشکلاتی ایجاد شود و موجبات گرانی کالاهای اساسی را فراهم آورد. زیرا طبقه‌های فقیر و متوسط جامعه توان تحمل شوک قیمتی در کالاهای اساسی که با سفره مردم مرتبط است را ندارند قاعدتا نمایندگان در این زمینه مخالفت‌ها و نگرانی‌های خود را با وزرا مطرح کرده و خواهند کرد. بر همین اساس کمیسیون‌های مختلف و فراکسیون‌های اکثریت در مجلس از وزرای کشاورزی، صنعت و اقتصاد دعوت کرده‌اند تا با حضور در جلسات توضیحات قانع کننده را به نمایندگان ارائه دهند.

وی در ادامه بیان کرد: دولت باید مشخصا اعلام کند که سازوکارش برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها چیست. نگرانی دیگر در خصوص حذف ارز 4200  این است که قیمت دلار افزایش پیدا کند باید تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و مباحثی مانند مرغ و تخم مرغ که با سفره مردم سروکار دارد، اندیشیده شود. به نظر می‌‌رسد این افزایش یارانه‌ها برای دهک‌های پایین در جامعه کفایت نکند، پس نباید با افزایش قیمت‌ها فشاری را بر دهک‌های متوسط و فقیر جامعه وارد کنیم. با توجه به مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد یک افزایش و شوک قیمت به نفع و مصلحت نیست.

یارانه 175 هزار تومانی کفاف افزایش قیمت را نخواهد داد

زهره الهیان مطرح کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که در حذف ارز 4200 تومانی تصمیم درستی اخذ کند. اینکه ارز 4200 تومانی به محلی برای فساد تبدیل شده و بخش مهمی از آن در شبکه فساد و خارج از شبکه به دست دلالان و فرصت‌طلبان می‌رسد و سوء استفاده از این ارز می‌شود،  بحثی نیست اما باید به طور جدی نظارت شود و به تدریج حذف صورت گیرد، به طوری که شوک قیمتی برای طبقه فقیر و مستضعف جامعه ایجاد نشود. باید زیر ساخت و شرایط لازم برای حذف ارز 4200 فراهم شود، دولت باید بتواند دقیق و معین اعلام کند کدام خانواده‌ها و افراد نیاز به یارانه ندارند، در شرایط حاضر برخی خانواده‌ها یارانه دریافت نمی‌کنند ولی به لحاظ درآمد مشکلاتی دارند و اگر افزایش قیمتی صورت گیرد این‌ها متضرر می‌شوند. یکی از روش‌هایی که برای جایگزینی این حذف در نظر گرفته شده بحث کالابرگ است، باید یارانه‌ای که به مردم از محل حذف ارز4200 داده می‌شود، خود منجر به ایجاد تورم نشود. در نظر گرفتن یارانه 175 هزار تومانی کفاف افزایش قیمت را برای بعضی از خانواده ها نخواهد داد.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نظرات نمایندگان در خصوص حذف ارز ترجیحی در مجلس متفاوت است، در مجموع خروجی کمیسیون تلفیق تکلیف را روشن می‌کند ، اما به نظر می‌رسد می‌بایست یک جلسه غیر علنی بین دولت و نمایندگان در صحن علنی مجلس برگزار شود تا نمایندگان توجیه شوند. دولت باید برنامه نهایی خود را برای نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و بحث کالابرگ و یا تخصیص یارانه به نمایندگان ارائه دهد تا نمایندگان بتوانند افکار عمومی را قانع کنند.

وی افزود: یارانه‌ای که تاکنون به دارو اختصاص داده می‌شد، محل فساد بود و این یارانه به دست مصرف کنندگان دارو نمی‌رسید. در لایحه 1401 مقرر شده تا بخشی از یارانه به بیمه اختصاص داده شود، با توجه به اینکه بخشی از جامعه تحت پوشش بیمه قرار ندارند، پس تکلیف آنها چه می‌شود؟ البته توضیحاتی را وزیر محترم بهداشت در این خصوص به نمایندگان داده‌اند اما به نظر می‌رسد که حذف یکباره در این برهه، باعث نوعی افزایش قیمت دارو شود که بخشی از جامعه توان تهیه داروی خود را نداشته باشند و افرادی که بیماری‌های مزمن  دارند و نیاز مستمر به استفاده دارو دارند و بیماری فشار خون و دیابت و سایر بیماری‌ها فشار زیادی ممکن است وارد شود.

مجلس مصارف و هزینه‌های خود را به حداقل برساند

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت بودجه تخصیص داده شده به مجلس را چطور می‌بینید؟ اظهار کرد: بودجه مجلس هم مثل سایر دستگاه‌ها می‌بایست صرفه جویی در هزینه‌ها را داشته باشد. چه دولت و چه مجلس می‌بایست مصارف و هزینه‌ها را به حداقل برسانند و یک انضباط مالی ایجاد شود. قاعدتا انتظار این است که مخصوصا هیات رئیسه مجلس توجه ویژه به کاهش مصارف داشته باشد تا در یک شرایط جنگ اقتصادی بتوانیم باحداقل‌ها بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

قضاوت در مورد عملکرد وزرا زود است

الهیان در پاسخ به این سوال که موضوع استیضاح ها در مجلس چقدر جدی است؟ ممکن است تا پایان سال استیضاحی اتفاق افتد؟ گفت: مجلس و نمایندگان پیگیر حقوق ملت هستند و باید پاسخگوی مردم در حوزه انتخابیه خود باشند، اکثر نمایندگان در سطح ملی پیگیر مطالبات مردم هستند هر کجا احساس شود یک وزیر توان مدیریت خود را  ندارد، نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود از تذکر گرفته تا سوال و استیضاح استفاده خواهند کرد. به نظرم یک مقدار زود است که قضاوتی در مورد عملکرد وزرای آقای رئیسی داشته باشیم، باید یک مقدار زمان بدهیم و البته کمک کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که از روند رسیدگی به پرونده کرسنت چه خبر؟ اظهار کرد: پرونده کرسنت خیلی تاسف بار است، در این پرونده حق ملت ایران ضایع شد و منابع عظیمی را از دست دادیم، مجلس این بحث را پیگیری می‌کند، پرونده مهمی است که نباید رها شود. معاون حقوقی ریاست جمهوری می‌بایست امر را دنبال کند و در واقع مستنداتی هم بر این پرونده آماده شده و مجلس ان شاالله پیگیر این پرونده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که همواره تحقیق و تفحص‌ها به محلی برای لابی تبدیل می‌شد، در این مجلس هم تحقیق و تفحص‌های زیادی کلید خورده است چقدر نسبت به نتیجه این‌ها می‌توان امیدوار بود گفت: جنس این مجلس متفاوت با مجالس قبل است، نمایندگان این مجلس دغدغه‌مند و انقلابی و در واقع با رویکرد احساس مسئولیت نسبت به حقوق ملت وارد این حوزه‌ها شده اند. ولی قاعدتا ممکن است در مسیر تحقیق و تفحص انحراف از مسیر اصلی اتفاق بیفتد که باید نمایندگان دقت لازم را داشته باشند در  تحقیق و تفحص‌ها از طرف دستگاه های اجرایی و لابی‌هایی صورت می‌گیرد اما باید نمایندگان خیلی  حساب شده به بحث تحقیق و تفحص از دستگاه اجرایی ورود پیدا کنند و امیدواریم در این مجلس، در جریان تحقیق و تفحص‌ها لابی بازماندگان کمتر اثر داشته باشد و عبور از حق مردم صورت نگیرد. 

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید:

  • تحریم‌ها فرصتی طلایی برای شناسایی ظرفیت‌های داخلی است
  • «دستخط» با حضور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تماشایی می شود

نظر شما