وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت نباید بنگاهداری کند، گفت که سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو به صورت بلوکی واگذار میشود.
به گزارش خبرآنلاین، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی در پاسخ به سوال حسن نوروزی نماینده رباط کریم درباره علت عدم تعیین مدیرعامل دو شرکت ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مایل نیست که بنگاهداری کند ما معتقدیم نباید دولت بنگاهداری داشته باشد و در همین راستا هم برنامههایمان را پیش میبریم.
وی ادامه داد: سهام شرکت ایران خودرو بدین ترتیب است که هشت درصد سهام برای بانکهای صادرات، تجارت و ملت، ۵.۷ درصد سازمان گسترش و نوسازی، ۲۷ شرکت شرکت کروز، سه درصد صندوق بازنشستگی، پنج درصد آتیه صبا و ۲۵ درصد خود سهامداران هستند.وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مجمع شرکت ایران خودرو مردادماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد که در زمان تشکیل مجمع بانکهای صادرات و ملت سهامدار نبودند تشکیل جلسه مجمع به صورت قانونی بود که اگر خدشهای به آن وارد میشد سازمان بازرسی به آن ورود پیدا میکرد.
وی ادامه داد: درباره شرکت سایپا همین روند است؛ ۱۷ درصد سهام برای سازمان گسترش و نوسازی، ۱۵.۶ برای صندوق بازنشستگی و فولاد، ۴۰ درصد هم خود سهامداری است که پدیده نادرستی است در شرکت سایپا هم مجمع ترکیبی انتخاب و مدیرعامل و هیات مدیره تعیین شدند.
وی ادامه داد: روال برگزاری مجامع در دو شرکت ایران خودرو و سایپا قانونی بوده، ما تاکید داریم که نباید دولت به عنوان سرمایهگذار در این شرکتها باشد؛ به همین خاطر میخواهیم سهام دولت را بلوکی واگذار کنیم؛ انشاءالله این کار در اسرع وقت انجام میشود.
وزیر صمت درباره نحوه قیمتگذاری خودروها گفت: نحوه قیمت گذاری شورای رقابت کاری کرد که شرکتهایی که بر پایه واردات بودند، سود کردند و شرکتهایی که بر پایه تولید بودند، زیانده شدند. این امر به دلیل نظام قیمتگذاری است که باید هر چه زودتر مسئله حل شود.
فاطمی امین با اشاره به وجود چالشهایی در سایر صنایع از جمله غذایی، نساجی، لوازم خانگی گفت: خوشبختانه توانستیم با موفقیت مسائل را در سایر صنایع حل کنیم، در روز رأی اعتماد قول دادم قیمت سیمان به قبل از گرانیها بازگردد و عدهای گفتند در این کشور امکان ندارد کالایی گران شود و دوباره ارزان شود، اما دیدیم در بازه یک ماهه قیمت سیمان به قبل از گرانیها بازگشت و تا به امروز بازار آن با ثبات بوده است. در زمینه فولاد نیز همین گونه رفتار شد، قیمت ورق و میلگرد با وجود قطعی کار و بکارگیری یک سوم از توان تولید فولاد مبارکه ثابت ماند. با وجود اینکه دلار به ۳۰ هزار تومان هم رسید.
وی خاطرنشان کرد: برای مدیریت صنعت خودرو ۹ پروژه تعریف شده، در سال ۱۴۰۱ احیای اولیه صنعت خودرو را خواهیم داشت و به تولید ۶۰۰۰ دستگاه میرسیم، در سال ۱۴۰۲ سرمایه گذاری بیشتر میشود و در نهایت در سال ۱۴۰۴ صنعت خودرو به رشد افتخارآفرینی خواهد رسید. بنابراین باید گفت برای حل مسائل صنعت خودرو به دو سال زمان نیاز داریم تا از آشفتگی خارج شویم.