شناسهٔ خبر: 52191201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آماده باش نيرو‌هاي واکنش سريع آمريکا

صاحب‌خبر -
آماده باش نيرو‌هاي واکنش سريع آمريکا
خبرگزاری آریا-پنتاگون دستور داد 8500 سرباز آمریکایی- به عنوان بخشی از "نیروی واکنش سریع ناتو"- برای احتمال اعزام به اروپا، در حالت آماده باش کامل قرار گیرند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از آسوشیتد پرس، پنتاگون روز دوشنبه دستور داد 8500 سرباز آمریکایی- به عنوان بخشی از "نیروی واکنش سریع ناتو"- برای احتمال اعزام به اروپا، در حالت آماده باش کامل قرار گیرند.
قرار گرفتن نیرو‌های آمریکایی در حالت آماده باش کامل حاکی از کاهش امید به عقب نشینی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از آنچیزی است که بایدن تهدیدی برای حمله به اوکراین خوانده است. آنچه در خطر است علاوه بر آینده اوکراین، اعتبار اتحاد ناتو است که در راهبرد دفاعی آمریکا نقش محوری دارد، اما روسیه آن را یادگار جنگ سرد و تهدیدی برای امنیت خود می‌داند. از نظر بایدن، این بحران آزمون بزرگی برای توانایی اش در ایجاد یک موضع متحد علیه پوتین است.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت حدود 8500 نیروی مستقر در آمریکا برای احتمال اعزام– نه به اوکراین، بلکه به قلمرو ناتو در اروپای شرقی، به عنوان بخشی از یک نیروی متحد برای نشان دادن تعهد یکپارچه به جلوگیری از هر گونه تجاوز گسترده‌تر پوتین- در حالت آماده باش کامل قرار گرفته اند.
روسیه برنامه ریزی برای تهاجم به اوکراین را رد می‌کند و می‌گوید اتهامات غرب فقط پوششی برای اقدامات تحریک آمیز برنامه ریزی شده ناتو است. در روز‌های اخیر شاهد دیپلماسی پرمخاطره‌ای بوده ایم که نتوانسته است به موفقیتی دست یابد و بازیگران اصلی اقداماتی انجام می‌دهند که حاکی از ترس از یک جنگ قریب الوقوع است. بایدن تلاش کرده است یک بازدارندگی در مقابل پوتین و کسانی ایجاد کند که ممکن است برای رئیس جمهور روسیه زمینه‌ای فراهم کنند تا از تعداد زیادی نیرو که در مرز اوکراین جمع کرده است، استفاده کند.
یک روز قبل، وزارت امور خارجه آمریکا به خانواده‌های همه پرسنل آمریکایی در سفارت آمریکا در کی یِف دستور داد این کشور را ترک کنند و گفت کارکنان غیرضروری سفارت نیز می‌توانند با هزینه دولت آمریکا از کشور خارج شوند.
اما اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، گفت تصمیم آمریکا "یک گام زودهنگام" و نشانه "احتیاط بیش از حد" است. وی گفت روسیه به منظور ایجاد بی ثباتی در اوکراین در حال ایجاد هراس در میان اوکراینی‌ها و خارجی‌ها است. انگلیس نیز در حال خارج کردن دیپلمات‌ها و وابستگان آن‌ها از سفارت کی یف است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، گفت حمله اجتناب ناپذیر نیست، اما "اطلاعات بسیار ناامید کننده است. "
دستور دادن به حتی تعداد کمی از نیرو‌های آمریکایی برای آن که آماده اعزام احتمالی به اروپا شوند به معنای نشان دادن عزم آمریکا برای حمایت از متحدان خود در ناتو است به خصوص آن‌هایی که در اروپای شرقی هستند و احساس می‌کنند از سوی روسیه تهدید شده اند و نگرانند که پوتین به آن‌ها حمله کند.
کربی در کنفرانس خبری پنتاگون گفت: "هدف، اطمینان دادن به متحدان ما در ناتو است. البته قرار نیست هیچ نیرویی به اوکراین اعزام شود، زیرا این کشور عضو ناتو نیست، اما واشنگتن از نظر حمایت سیاسی و تدارکات تسلیحاتی، به آن اطمینان داده است. "
اقدام پنتاگون که با دستور بایدن و توصیه‌های لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، انجام شده است همزمان با اقدامات سایر اعضای ناتو برای تقویت حضور دفاعی در کشور‌های اروپای شرقی انجام می‌شود. برای مثال، دانمارک در حال ارسال یک ناوچه و جنگنده‌های اف-16 به لیتوانی است، اسپانیا در حال ارسال چهار جنگنده به بلغارستان و سه کشتی به دریای سیاه برای پیوستن به نیرو‌های دریایی ناتو است و فرانسه آماده اعزام نیرو به رومانی است.
خبرگزاری فرانسه نیز در خبری فوری از مسکو مدعی شد روسیه از آماده باش نیروهای آمریکایی به شدت نگران است.

نظر شما