شناسهٔ خبر: 52183904 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاص فضای رایگان به هنرمندان ١٢ استان‌ کم‌برخوردار در نمایشگاه صنایع‌دستی تهران

تهران- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هنرمندان ١٢ استان کمتر برخوردار، پیشکسوتان و نام‌آوران هنرهای سنتی با اختصاص غرفه رایگان در بخش‌ویژه‌ نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران، حمایت می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پویا محمودیان صبح سه‌شنبه -پنجم بهمن ١۴٠٠ - در نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی و پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران که در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه استانی، منطقه‌ای و ملی از مهمترین ابزار های بازاریابی محصولات صنایع دستی است و تلاش می شود دو بخش گردشگری و صنایع دستی به عنوان دو بال وزارتخانه باعث رونق بازار این دو حوزه شوند.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: همواره در خرداد همزمان با بزرگداشت روز صنایع دستی نمایشگاه صنایع دستی برگزار می‌شد که با اقبال استان‌ها مواجه بود، از طرفی در سالهای اخیر همزمان به ماه رمضان نیز نمایشگاه های هنرهای سنتی و صنایع دستی برگزار می‌شده است. این رویدادها به دلیل کشش بازار دوبار در سال برگزار می‌شد، اما به دلیل شیوع کرونا در دو سال اخیر که فعالان صنایع دستی با مشکلات زیادی روبه رو شدند، زمان و نحوه برگزاری این نمایشگاه کمی تغییر کرد.

وی گفت: مقرر بود که نمایشگاه این دوره به صورت مجزا در مهرماه برگزار شود و اکثر فعالان از استان‌ها شرکت کنند، اما به دلیل نگرانی از شیوع کرونا در آن زمان ، قرار شد نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به صورت متمرکز در بهمن ماه برگزار شود. 

بخش ویژه نمایشگاه صنایع‌دستی، حمایت از هنرمندان کمتر برخوردار است

محمودیان خاطرنشان کرد: به منظور هم‌افزایی و فراهم کردن فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران مشترک در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، مقرر شد پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در کنار هم برگزار شود.

وی افزود: این تمرکز به دلیل تعاملات بیشتر بین ذی‌نفعان و مهیا شدن شرایط برای همکاری، سرمایه گذاری و هم افزایی هر دو حوزه گردشگری و صنایع دستی و اثر بخشی متقابل است. 

معاون صنایع دستی خاطرنشان کرد: غرفه هایی برای حضور هنرمندان و صنعتگران از ٣١ استان و ارایه و نمایش توانمندی‌های هر سه بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در غرفه های مربوط به ادارات کل استانی اختصاص یافته است.

محمودیان با بیان اینکه شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع‌دستی در نمایشگاه تهران معرفی می‌شود، گفت: با تاکید وزیر میراث فرهنگی بر لزوم حمایت از هنرمندان و صنعتگران مناطق و استان های کمتربرخوردار، در نمایشگاه تهران به هنرمندان صنایع‌دستی ١٢ منطقه (شامل ۱۱ استان و مناطق جنوبی دو استان)کمتربرخوردار غرفه رایگان اختصاص داده شده است.

وی توضیح داد: در این بخش فضاهای رایگان ( ۷ غرفه به هریک) از استان های خراسان شمالی، خراسان‌جنوبی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، لرستان، کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، هرمزگان و همچنین منطقه ای از جنوب استان های خوزستان و کرمان اختصاص می‌یابد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار داشت: حضور پررنگ شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی یکی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه است که می‌تواند به معرفی هرچه بهتر این ظرفیت‌ها در این دوره کمک کند.

محمودیان گفت: همچنین با تاکید وزیر میراث‌فرهنگی و به منظور حمایت از پیشکسوتان و نام‌آوران هنرهای سنتی به عنوان سرمایه‌های اجتماعی، بخش‌ویژه‌ای به این گروه از هنرمندان اختصاص یافته است تا آخرین آثار و دستاوردهای هنری خود را به معرض نمایش بگذارند و امیدواریم این نمایشگاه منشا خیر برای همه هنرمندان و ذی‌نفعان حوزه صنایع‌دستی باشد.

گردشگری و صنایع دستی دو بال اعتلای وزارتخانه 

معاون صنایع‌دستی کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره قیمت متراژ نمایشگاه برای هنرمندان صنایع‌دستی گفت: گفته می‌شود برای هر مترمربع بین ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان دریافت می‌شود که این چنین نیست و این ارقام از هنرمندان برای هر مترمربع دریافت نشده است.

محمودیان افزود: ایجاد سالن نام‌آوران و استفاده از ظرفیت‌های حضور هنرمندان برجسته و پیشکسوت می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ما باشد تا نقش حمایتی بیشتری را در این حوزه ایفا کنیم. 

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی ادغام و برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: تسهیل‌گری برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دو حوزه، افزایش هم‌افزایی و دریافت نتیجه بهتر از برگزاری نمایشگاه باعث شد که این دو نمایشگاه با هم برگزار شود.

محمودیان خاطرنشان کرد: بر اساس دستور و تاکید وزیر میراث‌فرهنگی افزایش نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفته است. معتقدیم که معاونت گردشگری و معاونت صنایع‌دستی دو بال این وزارتخانه هستند و هرگونه هم‌افزایی و تقویت همکاری‌ها نتایج خوبی را برای این دو حوزه به دنبال خواهد داشت، برای همین در پایان این نمایشگاه نتایج آن بررسی و برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک انجام خواهد شد.

وی درباره ترویج و آموزش صنایع‌دستی یادآور شد: موضوع ترویج و گفتمان‌سازی از وظایف مهم این معاونت است که البته به دلیل شیوع کرونا از این موضوع تا حدودی غفلت شده، اما این نمایشگاه می‌تواند سرآغاز مهمی برای آموزش و ترویج صنایع‌دستی باشد. این در حالی است که موضوعات ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی و حضور هنرمندان صنایع‌دستی در مسابقات بین‌المللی یکی از ابزارهای مهم تبلیغی و ترویجی ماست.

معاون صنایع دستی وهنرهای سنتی با قدردانی از ستاد اطللاع رسانی و تبلغیات نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی گفت: بخشی از حمایت همین حمایت فعالیت های تبلیغاتی و حمایتی است، تلاش ما این است که این دوره از نمایشگاه محلی برای حمایت واقعی از هنرمندان صنایع‌دستی باشد.

محمودیان همچنین به تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌های متعددی را با بانک‌های مختلف منعقد کردیم که به‌عنوان مثال می‌توان به تفاهم‌نامه با بانک مسکن برای اعطای تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن هنرمندان اشاره کرد، ضمن اینکه با بنیاد برکت و آستان‌قدس رضوی تفاهم‌نامه امضا کردیم که اقدامات حمایتی این وزارتخانه به حساب می‌آید. 

برگزاری نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای و ملی در صورت شرایط مساعد کرونا

محمودیان اضافه کرد: امهال تسهیلات هنرمندان صنایع‌دستی، بخشودگی اجاره‌بهای غرفه‌های صنایع‌دستی تحت مالکیت این وزارتخانه، پیگیری بیمه بیش از ۲هزار هنرمند صنایع‌دستی، کمک بلاعوض به هنرمندان از دیگر اقدامات حمایتی این وزارتخانه است. این‌ها در حالی است که برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز با هدف حمایت از هنرمندان برگزار می‌شود و در ماه‌های آینده نیز در صورتی که شرایط کرونایی مساعد باشد، نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای و ملی برگزار خواهد شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزات میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه گردشگری تهران، راهنمایان گردشگری حضور دارند و با توجه به حضور شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی در نمایشگاه صنایع دستی، این رویداد مشترک فرصت مناسبی برای آشنایی راهنمایان گردشگری با شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی است. 

نقش خبرنگاران در ارتقا جایگاه صنایع‌دستی

محمودیان با قدردانی از رسانه‌ها و مطبوعات برای دغدغه‌مندی و حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان و صنعتگران این حوزه گفت: بی‌تردید همراهی و یاری خبرنگاران واصحاب رسانه به ارتقاء جایگاه صنایع‌دستی کمک خواهد کرد و دعوت می کنم در این نمایشگاه در کنار ما و هنرمندان صنایع دستی حضور داشته باشید تا رویدادی در راستای رضایت صنعتگران و هنرمندان و منشا خیر و برکت شود. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: همزمانی نمایشگاه گردشگری و نمایشگاه صنایع‌دستی این امکان و بستر را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذارن و فعالان صنعت گردشگری با ظرفیت شهرها و روستاهای ملی و جهانی بیشتر آشنا شوند، تورگردانان مقاصد جدید گردشگری تعریف کنند.

محمودیان به اشاره به شعار خانه ایرانی و صنایع‌دستی ایرانی اظهار داشت: هتل‌سازان و هتل‌داران در این نمایشگاه حضور دارند، آشنایی با هنرمندان و برای استفاده از محصولات صنایع‌دستی در طراحی و چیدمان هتل‌ها، مراکز اقامتی و پذیرایی، آغاز فصل جدید همکاری مشترک و بهترین مکان برای تعامل فعالان این دو حوزه خواهد بود.

بازگشت نمایشگاه به راهبرد حمایتی

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی هم در این نشست درباره سیاست‌های حمایتی از هنرمندان صنایع‌دستی بیان کرد: با آغاز وزارت مهندس ضرغامی بدنه هنرمندان ارتباط بسیار خوبی با وی برقرار کردند و مطالب مهم خود را با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کردند. سیاست ما این است که نمایشگاه صنایع‌دستی به راهبرد حمایتی خود برگردد تا به دوران طلایی خود بازگردیم.

سیدحسین علوی اظهار داشت: سیاست و تلاش ما این است که تا جایی که امکان دارد، نمایشگاه‌های تخصصی به صورت رایگان برگزار شود. وظیفه و افتخار ما خدمت به هنرمندان صنایع‌دستی است و امیدواریم حمایت‌ها از هنرمندان صنایع‌دستی در این نمایشگاه سرآغاز حمایت‌های مناسب از صنعتگران و هنرمندان باشد.

وی افزود: عده زیادی از هنرمندان صنایع‌دستی نسبت به اینکه در نمایشگاه مبالغی دریافت می‌شد معترض بودند، اما در این دوره از نمایشگاه سعی شده این نگاه تا حد زیادی تغییر کند.

وی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ملی و جهانی، بخش استان‌های کم‌برخوردار و بخش نام‌آوران و پیشکسوتان را سه محورحمایت نمایشگاه صنعتی توصیف کرد و گفت: در این دوره سالنی به هنرمندان دارای مدرک و نشان درجه یک و دو هنری حضور اختصاص داده شده است که آثار فاخر آنها عرضه خواهد شد و با توجه به تاکید دولت بر توجه به نخبگان، در این سالن شاهد حضور و فعالیت پیشکسوتان برجسته و هنرمندان نام‌آور حوزه صنایع‌دستی خواهیم بود.

علوی ادامه داد: در نظر داریم و تلاش می کنیم در پایان این دوره از نمایشگاه با حضور هنرمندان برجسته صنایع‌دستی و هنرمندان نام‌آور شورای مشورتی پیشکسوتان تشکیل شود. 

وی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی مانند طلای نابی است که زیر دست و پا افتاده است. این هنرصنعت می‌تواند روی پای خود بایستد و در این میان هنرمندان برجسته و نام‌آور می‌توانند راهگشا و راهنمای ما باشند.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و سی‌وپنجمین نمایشگاه صنایع‌دستی از روز شنبه تا سه شنبه ( ۹ -۱۲ بهمن ۱۴۰۰) به مدت ۴ روز، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا، هر روز از ساعت ۸ تا ۱۷ از این نمایشگاه بازدید کنند.

نظر شما