شناسهٔ خبر: 52182303 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ستاری: شرکت های دارویی بایوتک وارد حوزه تولید غذا شوند

تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از شرکت های دارویی بایوتک خواست وارد حوزه تولید غذا شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، سورنا ستاری روز سه شنبه در دومین کنگره و نمایشگاه بین المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته در هتل المپیک افزود: جایگاه شرکت های بایوتک در عرصه تولید محصولات مختلف از جمله داروهایی با فناوری بالا حائز اهمیت است و از این شرکت‌های دارویی می‌خواهم وارد حوزه غذا شوند.

وی با تاکید بر اینکه بازار غذا تضمین شده است، اظهار داشت: نباید ۱۰ میلیارد دلار غذا وارد کنیم زیرا، مشکل ما را بایوتک حل می‌کند.

ستاری با بیان اینکه بین صنعت و کارخانه فرق است، گفت: کارخانه مثل خودروسازی است که فقط قطعات را سر هم می‌کنیم اما صنعت آن است که خط تولید خود را نیز دارد و این مهم، در زمینه تولید محصولات بایوتک وجود دارد.

وی تصریح کرد:  فناوری ماحصل سرمایه گذاری در بخش پژوهش است و از دانشگاه، واکسن و دارو بیرون نمی‌آید زیرا، ساختار دولت به گونه‌ای نیست که بتواند این محصولات را تولید کند. بلکه، کار دولت تسهیل گری است.

معان علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد: کار دولت آن است که ریسک سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی پایین بیاورد.

ستاری با بیان اینکه  نیازمند حمایت از توسعه فرهنگی در زمینه تولید محصولات بیوتکنولوژی هستیم، اظهار داشت: هر جا که تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمتر بوده سوبسید بیشتر داده ایم و بیشترین بودجه و دلار ۴۲۰۰ تومانی را بابت عدم توجه به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده ایم.

واکسن اسپوتنیک وارد بازار دارویی کشور می شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی نیز در این مراسم، از ورود واکسن اسپوتنیک تولید داخل به بازار دارویی کشور خبر داد و گفت: این واکسن تولید داخل، به زودی وارد چرخه واکسن‌های ضد کرونایی خواهد شد.

حسام الدین مدنی با اشاره به فعالیت ۴۰ شرکت بایوتک در کشور افزود: پنج هزار نفر به صورت مستقیم و ۸۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: صرفه جویی ارزی محصولات بایوتک که سالانه ۱.۸ میلیارد دلار است و تاکنون ۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی ناشی از تولید محصولات بابوتک در کشور داشته ایم.

مدنی تصریح کرد: واکسن اسپایکوژن و آنفلوآنزا، از جمله محصولات بایوتک هستند که وارد بازار دارویی کشور شده اند و تولید محصولات بیوتکنولوژی باعث شده ۵۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای بیمه‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به انتقال دانش ۶ مورد محصولات بیوتکنولوژی به کشورهای اطراف افزود: ایران در زمینه تولید محصولات بایوتک، جایگاه اول آسیا را دارد و حتی چین و هند نیز، تنوع محصولات ایران را ندارند.

دومین کنگره و نمایشگاه بین المللی محصولات بیوتکنولوژی پزشکی و صنایع وابسته، به مدت سه روز در محل هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

نظر شما