شناسهٔ خبر: 52181893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مهم‌ترین اقدامات دوره تحولی قضایی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دوره تحول و تعالی در قوه قضائیه صورت گرفت توجه جدی به وضع زندانیان بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای ذبیح الله خدائیان در نشست خبری با اعلام این خبر و با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: شش ماه از دوره تحول و تعالی در قوه قضائیه سپری شده است که در این مدت اقدامات بسیار مفید و موثری در راستای قوه قضائیه انجام شده است و گام‌هایی برای اجرای عدالت برداشته شده است گام‌هایی که کاربردی بوده و نقش موثری در احقاق حق داشته است.

وی گفت: یکی از این اقدامات که از همان ابتدا شروع شد توجه جدی به وضع زندانیان بود چرا که زندانیان از اقشار آسیب پذیر هستند که دسترسی به مسئولان ندارند و اگر توجه جدی به آن‌ها صورت نگیرد حق آن‌ها ضایع می‌شود بنابراین رئیس قوه قضائیه از همان ابتدای شروع کار دستور دادند که مسئولان قوه قضائیه با زندانیان دیدار کنند که هزاران مورد بازدید از زندان‌ها صورت گرفت که در ساماندهی زندانیان بسیار مهم بود.

آقای خدائیان افزود: همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات فراهم کردن زمینه دیدار زندانیان با خانواده آن‌ها بود که این دیدار‌ها حضوری و یا با تماس تلفنی تسهیل شده است.
 
<div id="video-display-embed-code_462058" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/835061/462058?width=400&height=300"></script></div>
 
تداوم برخورد با مفسدان اقتصادی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برخورد با مفسدان اقتصادی مقطعی نیست.

آقای ذبیح اله خدائیان در پاسخ به خبرنگاری درباره چگونگی مبارزه مفاسداقتصادی افزود: مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستور کار قوه قضائیه بوده و هست و در این دوره نیز با جدیت پیگیری می‌شود و پرونده‌های متعددی در مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و همچنین در استان‌ها در دست رسیدگی داریم که تعدادی از این پرونده‌ها حکم صادر شده و رسیدگی‌ها نهایی شده و تعدادی نیز در دست رسیدگی است.

وی گفت: اخیرا نیز دادگاه یک پرونده مهمی به صورت علنی برگزار شد که از جمله آن می‌توانیم به پرونده متهمان کروز اشاره کرد که ۱۸ نفر در این پرونده به اتهام اخلال در نظام اقتصادی تحت تعقیب قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین متهمان پرونده شهرداری سابق لواسانات که در این پرونده نیز ۵۱ نفر تحت تعقیب هستند که جلسات رسیدگی به این پرونده به صورت علنی برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین پرونده شهرداری شهریار با ۳۶ متهم به صورت علنی در حال برگزاری است و همچین پرونده‌های دیگری نیز مشابه به آن در دست رسیدگی داریم.

آقای خدائیان گفت: بحث برخورد با مفاسد به صورت مقطعی نیست و به صورت مستمر در جریان است و برخورد با آن‌ها با کمک مراکز دیگر از جمله دستگاه‌های اطلاعاتی و ضابطان با جدیت پیگیری می‌شود.
 
قوه قضائیه در صیانت از حقوق عامه جدی است

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید براینکه قوه قضائیه در صیانت از حقوق عامه جدی است گفت: قوه قضائیه در برخورد با زمین خواری و بحث تجاوز به حریم رودخانه‌ها بسیار جدی است و در این راه نیز از خودش شروع کرد و ساختمانی که متعلق به خود قوه قضائیه بود هر چند که از قبل از انقلاب ساخته شده بود، اما چون در حریم رودخانه بود نسبت به تخریب آن اقدام کرد که این اقدام حکایت از آن دارد که قوه قضائیه در این عرصه با جدیت ورود کرده است.

وی ادامه داد: طبیعتا مهم نیست آن کسی که به حریم و یا به اراضی حریم تجاوز کرده چه کسی است طبیعتا برخورد لازم صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته در بحث زمین خواری تنها قوه قضائیه در بحث برخورد نقش ندارد بلکه آن دست‌هایی که متولی حریم رودخانه هاست آن‌ها نیز نقش دارند از جمله در بحث حریم راه و راه آهن یا سایر مواردی که وظایفی بر عهده دارند باید به صورت مستقیم ورود و به وظیفه خودشان عمل کنند.

خداییان گفت: همکاران ما باید در بحث ترک فعل‌ها نظارت و عمل کنند که اگر به این ترک فعل‌ها رسیدگی شود و آن مسئول متوجه شود که ممکن است به خاطر ترک فعل یک زمانی به سراغ آن‌ها بروند در انجام وظایف شان مسلما جدی عمل می‌کنند.

وی افزود: به هر حال دستگاه قضایی در بحث برخورد با حریم رودخانه‌ها و حریم‌ها جدی است و به صورت نمادین نیز این کار را انجام داد و انشالله این برخورد‌ها ادامه دارد و رئیس قوه قضائیه دستور‌هایی نیز در این خصوص صادر کرده است.
 
نقش دستگاه‌ها در تصادفات باید مشخص شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت: نقش دستگاه‌ها در تصادفات جاده‌ای باید مشخص شود و اکنون این کار صورت نمی‌گیرد.

خدائیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرده که ارابه‌های مرگ تولید می‌شود آیا مدعی العموم در بحث کیفیت خودرو‌ها ورود کرده است یا خیر؟ افزود: این تصادفاتی که اتفاق افتاده هر چند که در اثر این تصادفات تعداد زیادی مصدوم شدند و عزیزان خود را از دست دادند، اما تلنگری بر دستگاه‌هایی بود که در بحث امنیت رانندگی نقش دارند و طبیعی است که به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.

وی گفت: در هر تصادفی که اتفاق می‌افتد عوامل مختلفی ممکن است نقش داشته باشند و نقش خودرو و راننده باید در این تصادفات مشخص شود که متاسفانه در پرونده‌ها کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: یعنی کارشناسان خطای راننده را فقط اعلام می‌کنند که در برخی موارد ممکن است راننده در قید حیات نباشد یا فوت کرده باشد.

آقای خدائیان گفت: اگر کارشناسان به همه عوامل تصادف توجه کنند و اگر استاندارد نبودن جاده در تصادف موثر است مشخص شود مسلما راه و شهرسازی باید محکوم شود و یا خودرو اگر استاندارد لازم را ندارد باید میزان تقصیر خودروساز مشخص شود که در واقع در این پرونده‌ها باید میزان تقصیر هر کدام از عوامل دستگاه‌ها تعیین شود.

وی ادامه داد: ممکن است وزارت راه و شهرسازی در بحث جاده‌ها مقصر شناخته شوند و یا همچنین در بحث ایمنی خودرو‌ها ممکن است مباحثی وجود داشته باشد که همه این‌ها باید در گزارش کارشناسان مورد توجه قرار گیرد و مسلما اظهار نظر کارشناسان می‌تواند در استانداردسازی راه (جاده ها) و خودرو موثر باشد و در واقع تصادف اخیر نشان داد که دستگاه‌ها باید در این خصوص توجه کنند.

خدائیان گفت: ما در سازمان بازرسی نیز در این خصوص از دستگاه‌های مربوطه توضیح خواسته ایم که مشخص شد در تصادفات تقصیری دارند مثلا در تصادفات کیسه‌های هوای بعضی خودرو‌ها باز نشده است و از آن‌ها توضیح خواسته ایم و آن‌ها هم توضیحاتی دادند از جمله اگر از عقب تصادف و برخورد صورت گیرد ممکن است کیسه هوا باز نشود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: آنچه که مهم است دستگاه‌های ناظر به استاندارد سازی خودرو باید به وظیفه خودشان عمل کنند.

نظر شما