شناسهٔ خبر: 52171995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دومین روز نشست طالبان با نمایندگان غربی در اسلو و اختلاف بر سر "دولت فراگیر"

هیئت طالبان در دومین روز نشست اسلو درباره وضعیت افغانستان با نمایندگان کشورهای غربی قرار است درخواست دسترسی به میلیاردها دلار دارایی افغانستان را مطرح کند که در بانک‌های آمریکایی مسدود شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از بی بی سی، دومین روز نشست اسلو درباره وضعیت افغانستان در حال برگزاری است و هیئتی از طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا دیدار می‌کند. این نخستین نشست مقام‌های طالبان با نمایندگان اروپا و آمریکا در یک کشور غربی است.

این گفت‌وگوها که قرار است سه روز طول بکشد؛ حقوق بشر و بحران انسانی در افغانستان از محورهای اصلی آن است.

بی بی سی در گزارش خود نوشت که هر دو جانب امیدوارند که این نشست‌ها آنها را به اهدافشان نزدیک‌تر کند.

جلسات پشت درهای بسته برگزار شد، امیرخان متقی، وزیر امورخارجه موقت دولت طالبان پس از اولین خروج از جلسه اول مذاکرات را "سازنده" توصیف کرد؛ اما اذعان کرد که اختلاف در مورد "معنای دولت فراگیر" هنوز برطرف نشده است.

متقی به بی‌بی‌سی گفت: معنای فراگیر این است که همه قوم‌ها در حکومت باشند و همه سمت‌ها و ولایت‌ها در حکومت حضور داشته باشند.

وزیر خارجه طالبان افزود که اگر حکومت پیشین اشرف غنی همه را شامل می‌شد از آن حکومت هیچ کسی را از کار برکنار نمی‌کردیم.

متقی گفت: این وضعیت را کافی نمی‌دانیم و تلاش می‌کنیم که حکومت شامل همه شود و دولت ما فراگیرتر شود.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، دیدار با فعالین جامعه مدنی افغانستان را نه یک مذاکره که یک تبادل نظر سازنده معرفی کرد.

وی تاکید کرد که «آمدن به نروژ به خودی خود یک دستاورد است زیرا ما در صحنه بین‌المللی مشارکت داشتیم.»

متقی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که در خصوص به کار نگرفتن زنان در پست‌های مختلف دولتی و مدیریتی امارت اسلامی مدعی شد که حدود ۱۵ هزار زن در بخش‌های مختلف دولتی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. متقی در این خصوص افزود: «ما کسی را برکنار نکرده‌ایم، این البته کافی نیست ولی یک پیشرفت به شمار می‌رود.»

همچنین به نقل از یورونیوز، حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم از این نشست استقبال کرده و در گفت‌وگو با یک نشریه در این کشور برگزاری این جلسه را یک گام مثبت برای برون رفت از مشکلات موجود در افغانستان معرفی کرده است. کرزای همچنین ضمن تقدیر از نروژ برای برگزاری این نشست، تفاهم بین گروه‌های مختلف افغان را تنها راه رسیدن به صلح و ثبات در این کشور دانست.

انتظار می‌رود گفت‌وگوهای طالبان با نمایندگان اروپایی و آمریکایی موضوعات متنوعی از قبیل حقوق بشر، آموزش و همچنین کمک‌های بشردوستانه را نیز شامل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما