شناسهٔ خبر: 52156586 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

اجرای طرح «اساتید و جهاد فرهنگی» در دانشگاه آزاد

فرزاد جهان بین، از اجرای طرح اساتید و جهاد فرهنگی (جهت گیری فرهنگی در تدریس دروس تخصصی) در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و اظهار کرد: از جمله و شاید مهم‌ترین قطب اثرگذار بر فرهنگ در دانشگاه، استاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، فرزاد جهان بین، از اجرای طرح اساتید و جهاد فرهنگی (جهت گیری فرهنگی در تدریس دروس تخصصی) در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و اظهار کرد: از جمله و شاید مهم‌ترین قطب اثرگذار بر فرهنگ در دانشگاه، استاد است.

اجرای طرح «اساتید و جهاد فرهنگی» در دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد افزود: اساتید در سه شکل موثرند؛ نخست به صورت عمومی که در واقع به این صورت است که شخصیت استاد، نگاه استاد، نوع حرف زدن و سکوت استاد، ساعت ورود و خروج استاد به کلاس و.... اثر فرهنگی دارد و می‌تواند عفت، قانونمندی و دیگر ویژگی‌های کلیدی را افزایش یا کاهش دهد.

جهان بین بیان کرد: به طور مثال اساتید در قالب دروس معارف می‌توانند به طور مستقیم در مورد اعتماد به نفس ملی یا تقویت روحیه انقلابی و تدین و… سخن بگویند و مفاهیم فرهنگی را به صورت مستقیم به دانشجویان خود ارائه دهند.

وی در ادامه با اشاره به جهت گیری فرهنگی اساتید در تدریس دروس تخصصی گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در یکسال و نیم گذشته یکی از محورهای اصلی فعالیت خود را فکر کردن به همین موضوع قرار داده بود و در نهایت طرح اساتید و جهاد فرهنگی متولد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این طرح در گام اول در مراکز استان، رابطین را شناسایی کردیم و در گام دوم در واحدهای تابعه استان‌ها. در گام سوم نیز این افراد باید به صورت گلوله برفی اساتید معتقد و آماده برای این کار را شناسایی کنند و بر این شبکه بیفزایند.

جهان بین تصریح کرد: مثلاً استادی استاد درس عمران است و در تدریس، برای سازه‌ای که می‌خواهد مثال بزند پل بعثت این شاهکار مهندسی در زمان جنگ بر روی اروند را تشریح می‌کند و یا مثلاً استاد درس روش تحقیق به رویکرد پوزیتویستی که می‌رسد تشریح می‌کند تجربه غیر از پوزیتیویسم است و دانشمندان ما در سایه قرآن و تعالیم اسلامی در کشفیات علمی از تجربه بهره می‌بردند اما معتقد بودند تجربه به تنهایی برای فهم، کفایت نمی‌کند.

نظر شما