شناسهٔ خبر: 52156256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مردم محاصره شده غزه در حمایت از ملت مظلوم یمن، دست به تظاهرات زدند؛

جهاد و حماس علیه تجاوزگری عربستان

بعد از حملات شدید نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان و امارات به یمن که منجر به شهادت افراد غیرنظامی زیادی شد، بسیاری از مردم و گروه‌های مقاومت در جهان اسلام و عرب علیه این حملات موضع‌گیری کردند. عربستان در حمله به یمن غیرنظامیان و زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهد و در اقدامی جنون‌آمیز زندانی در صنعا را مورد هدف قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، ماجرای حملات بی‌محابای سعودی به این موضوع برمی‌گردد که نیرو‌های العمالقه، که مزدوران تجزیه‌طلب امارات در جنوب یمن هستند، از جنوب این کشور و دریا شروع به حرکت کرده و وارد استان‌های شبوه و مارب شدند. نیرو‌های مردمی، ارتش و انصارالله یمن هم به مقابله با آن‌ها پرداختند.


اما نکته اصلی در این هجوم آن است که اماراتی‌ها از سال‌۲۰۱۹ اعلام کردند که قصد دارند یمن را ترک کنند. این ماجرا هم به حملات موشکی و پهپادی انصارالله به دوبی و ابوظبی در سه سال قبل بازمی‌گردد. بعد از این حملات اماراتی‌ها دست به دامن ایران و برخی کشور‌های دیگر در منطقه شدند که قصد دارند یمن را ترک کنند تا اینگونه دیگر انصارالله به آن‌ها حمله نکند.


اماراتی‌ها با همدستی اسراییل و عربستان بخش‌های زیادی از جنوب یمن، جزیره سقطری را اشغال کردند تا بتوانند در نزدیکی باب المندب یک پایگاه مهم و استراتژیک داشته باشند. البته انصارالله به وعده خود عمل کرد و با اماراتی‌ها نزدیک به دو سال هیچ جنگی نداشت و نیرو‌های وابسته به ابوظبی هم از بندر الحدیده خارج شدند. حال بعد از دو سال دوباره امارات وارد معرکه یمن شده است.


بعد از حملات وحشتناک عربستان و امارات به مردم غیرنظامی بسیاری از گروه‌های مقاومت و کشور‌های دیگر علیه این اقدام ائتلاف سعودی موضع‌گیری کردند، اما چند موضع‌گیری برای سعودی‌ها گران تمام شد.


حماس (مقاومت اسلامی فلسطین) و جهاد اسلامی حملات اخیر عربستان و امارات به مردم یمن را به‌شدت محکوم کردند و حتی یکی از رهبران ارشد حماس پا را فراتر گذاشت و در سخنرانی اعلام کرد: «ائتلاف سعودی می‌خواهد غرب و درنتیجه رژیم‌صهیونیستی را راضی کند». وی در ادامه خطاب به مردم یمن می‌گوید: «هرکسی به شما تجاوز کرد شما هم با شدیدترین نوع به آن پاسخ بدهید!»


جهاد اسلامی که دیگر گروه سنی مقاومت فلسطین هم هست، یک تظاهرات بزرگ در غزه برگزار کرد. درست است که این تظاهرات علیه ائتلاف سعودی ازسوی جهاد اسلامی برگزار شد، اما این راهپیمایی علیه عربستان و امارات نمی‌توانست بدون چراغ سبز حماس برگزار شود، زیرا که اداره اصلی غزه در دست حماس بوده و همه هماهنگی‌ها با آن‌ها انجام می‌شود.


در صورتی است که سال ۹۴ حماس مواضعی دیگر داشت. «سامی ابوزهری»، سخنگوی حماس گفت: برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون اختلافات داخلی حماس در قبال عملیات «توفان قاطع» صحت ندارد و آنچه روزنامه‌های مصری در این خصوص منتشر کردند، کذب محض است. وی افزود: «همه مواضع حماس پس از بحث و گفت‌وگوی اعضای آن اتخاذ می‌شود و با وجود اختلاف‌نظر‌ها، درنهایت یک موضع ثابت اعلام می‌شود و کسی با آن مخالفت نمی‌کند.»


گفتنی است، جنبش حماس پیش از این و در آغاز حملات عربستان‌سعودی و چند کشور دیگر منطقه به یمن نیز از این حملات حمایت کرده بود.


در همین زمینه، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز روز هشتم فروردین و در جریان یک سخنرانی، از تجاوز عربستان به یمن اعلام حمایت کامل کرد و خطاب به پادشاه سعودی گفت: ما در کنار شما هستیم.


این موضع گروه‌های سنی فلسطین مخصوصا حماس در صورتی انجام می‌شود که این گروه در تغییری ناگهانی در زمان بیداری اسلامی به‌ویژه بعد از جنگ داخلی سوریه علیه برخی گروه‌های مقاومت و سوریه اعلام موضع کرده بود؛ البته ناگفته نماند تغییر رهبری حماس هم در یکی، دو سال اخیر در تغییر رفتار حماس و بازگشت به دامن مقاومت بی‌تاثیر نبود. خالد مشعل که روزی با رویای اخوان المسلمین کردن منطقه به دامن ترکیه و قطر رفته بود، از رهبری حماس کنار گذاشته شد و اسماعیل هنیه و یحیی سنوار از افراد مورد اعتماد مقاومت جایگزین وی شدند.


این مواضع یکدست مقاومت منطقه اعم از گروه‌های سنی و شیعه علیه تجاوز عربستان و امارات علیه مردم یمن شاید از موشک و پهپاد‌های انصارالله برای ائتلاف سعودی دردناک‌تر باشد و تاثیر زیادی بر معادلات بعدی یمن و منطقه داشته و عربستان را وارد انزوا کند.

نظر شما