شناسهٔ خبر: 52154367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کودهای یارانه‌ای در زنجان دچار پٌرمصرفی نیست/مصرف کمتر از میزان توصیه کود

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان گفت: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر به استناد آمار و اطلاعات مستند، هیچگاه دچار پٌر مصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوده است.

صاحب‌خبر -

 عبدالحسین ادیبان، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر به استناد آمار و اطلاعات مستند، هیچگاه دچار پٌر مصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: همه ساله در ابتدای سال، مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیاز انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام و سازمان مذکور نیز کودهای مورد نیاز و مقادیر آنها را در همین چارچوب به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می‌کند.

وی میزان نیاز استان به کود های ازته، فسفاته و پتاسه را طبق ابلاغ سازمان 54 هزار و 637  تن در سال اعلام کرد و گفت: وضعیت استان در این زمینه مطلوب است.

ادیبان افزود: برخلاف مصرف پایین کود های فسفاته و پتاسه در کشور در سال‌های گذشته، با 5 برابر شدن قیمت کودهای مذکور از ابتدای سال 1399 به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این دو نوع کود مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا کرده‌اند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: با عنایت به نقش و تأثیر بی‌بدیل کودهای مذکور در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه، هم اکنون کم مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

وی درباره کود اوره نیز اعلام  کرد که میزان اعلام شده توسط استان امسال 43 هزار و 752  تن است.

ادیبان درباره کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار کرد که فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد بطور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان نتایج مثبت حاصل از آزمایشات مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت دانست و ضمن اطمینان ‌بخشی به آحاد مردم از کشاورزان عزیز و زحمتکش خواست که کودهای موردنیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش به ویژه شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تهیه کرده و در مصرف آنها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه جدی قرار دهند.

انتهای پیام/73005

نظر شما