شناسهٔ خبر: 52153912 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

دیپلماسی نتیجه داد

بازگـشت ایران به سازمان ملل

ستاره صبح/پیام فیض: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تأیید کرد بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت‌شده و به‌محض وصول در نیویورک، حق رأی کشورمان در سازمان ملل از روز دوشنبه آینده احیا خواهد شد. کره جنوبی بیش از 18 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را به‌عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است. تخت روانچی پیش‌ازاین، در 24 دی‌ماه اعلام کرده بود رایزنی‌ها را با سازمان ملل برای رفع تعلیق حق رأی ایران و واریز حق عضویت در این نهاد بین‌المللی شروع‌شده بود. این اتفاق با چراغ سبز وزارت خزانه‌داری آمریکا به کره جنوبی صورت گرفت که 18 میلیون دلار از 7میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی توسط این کشور به حساب سازمان ملل واریز شد تا حق عضویت ایران از حالت تعلیق درآید این اتفاق یک پیروزی دیپلماتیک برای دستگاه دیپلماسی به شمار می رود. تخت روانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو فعال سازمان ملل همیشه متعهد بوده است حق عضویت خود را به‌موقع پرداخت کند. او افزود: متأسفانه برای دومین سال پیاپی با مشکل پرداخت حق عضویت مواجه شدیم که دلیل آن اعمال تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران است. دراین‌ارتباط ستاره صبح با علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل گفتگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

  به نظر شما عدم پرداخت حق عضویت چه عواقبی برای ایران در سازمان ملل دارد؟
اولین و مؤثرترین نکته در عدم پرداخت حق عضویت عدم شرکت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل است. این موضوع ارتباط نماینده ایران در سازمان ملل را با سایر نمایندگان و نهادهای زیرمجموعه این سازمان قطع خواهد شد. مهم اینکه از ورود رئیس‌جمهور برای سخنرانی سالانه در مجمع سالانه سازمان ملل نیز جلوگیری به عمل می‌آید و حتی ارتباط وزیر امور خارجه با تمام نهادها و افراد وابسته به سازمان ملل به‌طور کل قطع خواهد شد. از طرف دیگر در جوامع بین‌المللی فضاسازی علیه ایران به وجود می‌آید. شاید در سال دو یا سه کشور از بیش از 200 کشور فقط حق عضویت خود را پرداخت نمی‌کنند. عدم انجام تعهدات نسبت به سازمان ملل در مجامع جهانی انعکاس بدی دارد. به‌طور مثال اگر سازمان ملل یک قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند و ما آن را انجام ندهیم نکته مهمی نیست اما اگر نتوانیم به علت عدم پرداخت حق عضویت رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی حاضر شود و ارتباط ما با یونسکو نیز قطع شود بدنامی بزرگی برای کشور محسوب خواهد شد.

  چرا ایران حق عضویت خود را پرداخت نمی‌کرد؟
ایران مدعی شده تحریم‌های بین‌المللی باعث بلوکه شدن سرمایه کشور و عدم فروش نفت شده، لذا درآمدهای ارزی ما اجازه پرداخت این مبلغ را نمی‌دهد و گفته‌شده که ایران توانایی پرداخت حق عضویت ندارد. علت دوم را عدم بازگشایی سوئیف برای انتقال این پول به‌حساب سازمان ملل اعلام کرده است. سازمان ملل بااطلاع از بلوکه شدن 7 میلیارد دلار از پول ایران در کره جنوبی از کشورمان درخواست کرده که حق عضویت از آن محل پرداخت شود. سپس با تقاضای کتبی از طریق سفارت ایران در کره جنوبی درخواست شده که وزارت اقتصاد و دارایی این کشور با هماهنگی وزارت خزانه‌داری آمریکا پول‌های بلوکه‌شده ایران را به‌حساب سازمان ملل انتقال دهد و درنهایت رقمی معادل 18 میلیون دلار از حساب‌های بلوکه‌شده ایران به‌حساب سازمان ملل انتقال پیدا کرد.

  چه مدت حق عضویت ایران سلب شده بود؟
نزدیک به دو سال ایران حق رأی در سازمان ملل نداشت. در آخرین سفر حسن روحانی به نیویورک آخرین‌مهلت را به ایران برای پرداخت حق عضویت دادند؛ زیرا ایران هیچ‌کدام از حق عضویت‌های خود را به نهادهای سازمان ملل و علی‌الخصوص مجمع عمومی پرداخت نکرده بود.

  پرداخت بدهی ایران توسط یک کشور ثالث آیا بازخورد منفی ندارد؟
بازخورد منفی دارد، ولی همان‌طور که گفتم ایران دو دلیل دارد که می‌تواند افکار عمومی بین‌الملل را اقناع کند. این مسئله در سفر معاون وزیر کره جنوبی به وین در حاشیه مذاکرات انجام و موافقت شد که کرده جنوبی مبلغ 18 میلیون دلار از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران بابت حق عضویت به سازمان ملل پرداخت کند.

  پرداخت این بدهی به سازمان ملل آیا درروند مذاکرات وین تأثیرگذار خواهد بود؟
خیر این مسئله تأثیری درروند مذاکرات ندارد. حق عضویت تکلیفی است که هر کشور موظف است سالیانه به سازمان ملل پرداخت کند. ولی مذاکرات وین و توافق هسته‌ای بر وصول مطالباتمان از کشورهایی مانند کره جنوبی تأثیر مستقیم دارد. بازگشت این مطالبات تنها به کره جنوبی ختم نمی‌شود بلکه سایر کشورها مانند عراق و چین نیز می‌توانند دارایی‌های ایران را پرداخت کنند. درواقع اگر برجام به نتیجه برسد و fatf هم تأیید شود وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده مانع انتقال پول نخواهد شد.

نظر شما