شناسهٔ خبر: 52134435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور:

تقویت مناسبات اقتصادی با کشور‌ها در اولویت دولت/ادامه همکاری نظامی فزاینده و مستمر با روسیه و چین

جمشیدی با بیان اینکه تقویت مناسبات اقتصادی با کشور‌ها در اولویت دولت است، گفت: برای پایداری روابط ما با دیگر کشور‌ها تقویت مولفه‌های اقتصادی در حوزه دیپلماسی از اولویت‌های دولت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور شب گذشته (شنبه 2 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه تعامل تسلیحاتی و نظامی ایران با روسیه و چین فزاینده و مستمر است، گفت: همکاری‌های نظامی با این دو کشور به صورت موثر ادامه می‌یابد، اما این بازی یک طرفه نیست و کشورمان ظرفیت‌های نظامی دارد که در راهبرد طرف‌های دیگر نیز تعریف می‌شود.

 

وی با بیان اینکه خرید تسلیحات بخش کوچکی از همکاری‌های نظامی و راهبردی ما با روسیه و چین است، افزود: اراده سیاسی برای تعامل در این زمینه وجود دارد و مزیت‌های نظامی و امنیتی ایران در این تعاملات نقش آفرینی موثرتری خواهد داشت.

 

جمشیدی با بیان اینکه همکاری ما برای ایجاد ثبات و مقابله با زمینه‌های ناامنی است مانند همکاری ایران و روسیه در سوریه که الگوی موفقی بود، گفت: ادامه داد: ما در سوریه هم فاتح میدان مبارزه با تروریست شدیم و هم فشار حداکثری آمریکا را شکست دادیم.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه روسیه با نقش آفرینی سردار شهید سلیمانی چهار سال و نیم پس از ایجاد بحران در سوریه وارد شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران در سوریه که ۸۰ کشور مقابل دولت آن ایستاده بودند به خودی خود پیروز بود، اما همکاری موثری را نیز با روسیه شکل دادیم. در دکترین نظامی؛ منفعل و وابسته نیستیم و فعال بودن امروز ما در سیاست خارجی و راهبرد نظامی ریشه در تجربه تاریخی دارد.

 

جمشیدی با بیان اینکه طراحی نظامی ما در بالاترین سطح تهدید‌های دشمنان است، افزود: درعین همکاری و تعاملات با دیگر کشور‌ها آنچنان نیازمند به بخش تسلیحات نیستیم و بر اساس دکترینی که داریم به تعاملات نظامی با دیگر کشور‌ها اتکاء نکردیم.

 

وی با بیان اینکه هر کشوری در پی منافع خودش است، افزود: مهم تشخیص منافع کشور‌ها و شناسایی دوست و دشمن است.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه گسترش همکاری‌های اقتصادی راهبرد اصلی کشور‌های مستقل و لازمه حرکت به سمت چند جانبه گرایی در حوزه اقتصادی و دیگر زمینه هاست، ادامه داد: دوران افول آمریکا بر اساس واقعیت آغاز شده است و این کشور با توهمی که پس از فروپاشی شوروی به آن دچار شد، اشتباه‌های متعددی را انجام داد.

 

جمشیدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها همیشه دشمنی خود را با ما اعلام کردند و ما نباید هیچ وقت تصور کنیم آن‌ها دست از دشمنی برداشته اند، گفت: اشتباه دولت قبل این بود که نوع تعامل آمریکا را دوستی تعبیر کرد در حالی که این موضوع تاکتیک آمریکایی‌ها بود.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه گفت: برای پایداری روابط ما با دیگر کشور‌ها تقویت مولفه‌های اقتصادی در حوزه دیپلماسی از اولویت‌های دولت است.

 

جمشیدی با بیان اینکه روابط ما با دیگر کشور‌ها براساس ملاحظات سیاسی بود، افزود: نبود روابط اقتصادی با دیگر کشور‌ها موجب می‌شد با تغییرات سیاسی روابط ما نیز دچار دگرگونی شود. اکنون آمریکایی‌ها از ابزار‌های غیر نظامی برای ایجاد نا امنی و بی ثبات سازی در کشور‌هایی که آن‌ها را به عنوان رقیب می‌دانند، استفاده می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه سیاست کلان دولت تعامل حداکثری با همه کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه همسو و هم پیمان است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در عین حال که حفظ جایگاه خود در غرب آسیا و فاتح میدان مبارزه با تروریست در این منطقه است، نیاز دارد به سمت شرق و نقاطی که غربی‌ها می‌خواهند در آن نفوذ کنند، حرکت کند.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل بی تدبیری در گذشته روابط ما با ترکمنستان سرد شده بود در حالی که این کشور دروازه ورود ما به حوزه آسیای مرکزی است، افزود: گسترش روابط با ترکمنستان، تاجیکستان و عضویت در سازمان شانگ‌های که اتصال به حوزه آسیای مرکزی را در پی دارد می‌تواند رشد اقتصادی چشمگیری را نصیب ما کند.

 

وی با بیان اینکه این دولت اولویت گفتگو‌های خود با کشور‌های همسایه را گسترش حوزه‌های زیرساختی مانند احداث راه آهن، کریدور و جاده‌های مواصلاتی قرار داده است، گفت: موقعیت ژئوپلتیک ایران می‌تواند کشور‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند. توافق اساسی گسترده بین روسای جمهور ایران و روسیه برای پایداری و متنوع سازی روابط اقتصادی در سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه اتفاق افتاد.

 

جمشیدی با بیان اینکه ادراک مشترک میان روسای جمهور دو کشور برای گسترش همکاری وجود دارد، اضافه کرد: این تعامل را آماده ایم با کشور‌های دیگر حتی کشور‌های اروپایی انجام دهیم و جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری با همه کشورهاست البته شاید کشور‌های اروپایی بخواهند خود را در زندان تحریمی آمریکایی‌ها نگهدارند که در نهایت خودشان ضرر می‌کند. بازار اقتصادی ایران پرسود و تقاضا برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های کشورمان فراوان است.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه دیپلماسی فردی رئیس جمهور برای ایجاد تعاملات با کشور‌ها نیز نقش آفرین است، گفت: رئیس جمهور تلاش بسیاری برای تامین منافع کشور در روابط بین المللی انجام می‌دهد.

 

جمشیدی درباره بروز برخی حاشیه‌ها در گفتگو‌های بین رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه نیز گفت: برخی جملات آقای رئیسی را مترجمان ضعیف روس چیز دیگر ترجمه کردند البته ما این حواشی را جدی نمی‌گیریم، زیرا برخی می‌خواهند با حاشیه سازی دستاورد‌های این سفر را مخدوش کنند.

 

وی با بیان اینکه اکنون صادرات یک قلم از صیفی جات ایران به روسیه ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم، گفت: همانطور که رئیس جمهور اعلام کرده است سیاست خارجی ما با برجام آغاز نمی‌شود و با برجام نیز پایان نمی‌یابد بلکه سیاست بین المللی قوی ما همکاری با قدرت‌های مستقل و کشور‌های آسیا و منطقه اروآسیاست. با همه کشور‌ها کار می‌کنیم البته رشد اقتصادی ابتدا از همکاری با همسایگان و کشور‌های همسو شکل می‌گیرد.

 

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه قدرت و ثروت جهانی در حال حرکت به سمت آسیا و اوراسیاست، افزود: هر چه به این سمت حرکت کنیم به نفع بیشتری دست می‌یابیم. رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه نخستین بار نبود و طراحی آن نیز به گذشته باز می‌گردد.

 

جمشیدی گفت: این همکاری‌ها ارزش راهبردی دارد و رزمایش مشترک با کشور‌های دیگر یعنی در بالاترین سطوح راهبردی اهداف و ادراک مشترکی داریم.

پایان پیام/50

نظر شما