شناسهٔ خبر: 52133712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای انگلیس در مورد تلاش روسیه برای انتصاب رهبر جدید در اوکراین

تهران- ایرنا- انگلیس، روسیه را متهم کرد که به دنبال روی کار آوردن یک رهبر طرفدار مسکو در اوکراین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رویترز، وزارت خارجه انگلیس به رغم ادعای خود در مورد تلاش روسیه برای روی کارآمدن یک رهبر طرفدار مسکو، از ارائه شواهدی در این خصوص که در زمان تشدید تنش میان روسیه و غرب بر سر تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین مطرح شد، خودداری کرد.

وزارت خارجه انگلیس مدعی شد، اطلاعاتی در اختیار دارد که دولت روسیه "یوهان مورایف" قانونگذار پیشین اوکراین را به عنوان نامزد بالقوه طرفدار روسیه برای رهبری اوکراین در نظر گرفته است.

لیز تراس وزیر امورخارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اطلاعاتی که منتشر می‌شود، میزان فعالیت روسیه را که برای براندازی اوکراین طراحی شده روشن می کند.

تراس خاطر نشان کرد: روسیه باید تنش زدایی کند و به کمپین های تجاوزکارانه و اطلاعات نادرست پایان دهد و راه دیپلماسی را دنبال کند زیرا همانطور که انگلیس و شرکای ما بارها اعلام کرده اند، هرگونه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یک اشتباه استراتژیک بزرگ با هزینه های سنگین خواهد بود.

بیانیه انگلیس در ساعات اولیه یکشنبه به وقت مسکو و کی یف منتشر شد و تا کنون هیچ واکنشی از سوی کرملین یا مورایف در این زمینه داده نشده است.

اوکراین، آمریکا، ناتو و برخی هم پیمانان غربی واشنگتن درحالی مدعی هستند که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد که مقامات عالی مسکو بارها به صراحت اعلام کرده اند چنین برنامه ای در دستور کار کرملین نیست.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

نظر شما