هرچند با گذر زمان انتقاد به صنعت خودروسازی نیز در حال شدت گرفتن است تا حدی که خود وزیر صمت نیز به خیل منتقدان پیوسته، اما راهکار واردات خودرو، آن هم به میزان ۵۰ هزار دستگاه نمیتواند راهحل مناسبی برای ارتقای کیفیت خودروی داخلی و کنترل قیمتها باشد. در این میان به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، سه دوره است که گزارش ارزیابی کیفیت خودروی داخلی به مجلس ارائه نشده است. از سوی دیگر مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صمت با پذیرش پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی مدعی شده است در حوزه تصادفات زنجیرهای اگر مشکلی در ایمنی خودرو باشد قابل اغماض نیست.
صنعت خودروسازی در تندباد انتقادها همچنان با همان کیفیت و قیمتهای بالاتر از روز قبل روزگار سپری میکند، به ویژه اینکه به جز واردات ۵۰ هزار خودروی خارجی، مورد دیگری بازار انحصاری خودروسازان داخلی را تهدید نمیکند، از اینرو کارشناسان دلسوز عرصه حملونقل بر این باورند که توسعه حملونقل ریلی به میزانی که مردم بتوانند سفرهای درونشهری و برونشهری را از این طریق انجام دهند، مناسبتترین راهکار برای حل مسئله خودروسازی کشور است، بدین ترتیب خواستار ورود بنگاههای خودروسازی به حوزه توسعه حملونقل ریلی هستند.
در این بین با توجه به اینکه خودروسازان در تحریم شاید استانداردهای کیفی را نادیده گرفته باشند، این نگرانی ایجاد شده است که شاید تصادفات زنجیرهای دیگری شکل بگیرد که ایربگ خودروهای داخلی عمل نکند. بدین ترتیب جا دارد خودروسازان خودروهای تولیدی طی هشت سال گذشته را با هزینه خود چک یا اینکه هزینه استانداردسازی ایربگها را به صاحبان خودرو پرداخت کنند. در عین حال پلیس نیز باید مکلف شود با توجه به موضوع فوق استانداردهای راهنمایی و رانندگی را ارتقا بخشد و وزارت راه و شهرداریها نیز باید نقاط حادثهخیز جادههای برونشهری و درونشهری را سریعاً اصلاح کنند. در همین رابطه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که در سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی تاکنون مسئولان ذیربط گزارشی مبنی بر ارزیابی کیفیت خودروی ایرانی به مجلس ارائه نکردهاند تا در صحن علنی قرائت شود.
روحالله عباسپور در گفتگو با ایسنا در مورد باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی در تصادف زنجیرهای بهبهان – رامهرمز اظهار کرد: متأسفانه دو مشکل اساسی در خودروسازی وجود دارد؛ یکی کیفیت خودرو و دیگری قیمت آن. کیفیت خودرو شرایط مناسبی ندارد و سه دوره است که نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هستم و تاکنون گزارشی از کیفیت خودروی ایرانی به دست ما نرسیده تا در صحن علنی مجلس قرائت شود.
وزارت صمت: قصور خودروسازان در کاهش کیفیت
باید بررسی شود
همچنین مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صمت با ابراز اینکه «وضعیت کیفی خودروهای داخلی ما آنطور که باید نیست و باید خودروسازان در حوزه کیفیت بیش از این کار کنند»، گفت: دو شرکت بزرگ خودروسازی ما تاکنون هزاران میلیارد تومان ضرر کردهاند و همچنان در زیان هستند، واحدی که در زیان باشد، نمیتواند در حوزه کیفیت و توسعه محصولات عملکرد خوبی داشته باشد. سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صمت با اشاره به تصادف زنجیرهای حادثه بهبهان و باز نشدن کیسه هوا افزود: کیسه هوا دارای جعبه سیاه است و باید این جعبههای سیاه بهدقت بررسی شود و چنانچه مشکلی در کیسه هوای خودروها باشد قابل اغماض نیست. ما سالانه گزارشهایی مبنی بر باز شدن کیسه هوا در تصادفات از خودروسازان دریافت میکنیم که این نشان میدهد ایراد کلی وجود ندارد، اما درباره حادثه بهبهان نیاز به بررسی دقیقتری داریم و چنانچه قصوری از خودروسازان سرزده باشد، حتماً تبعات آن را میپذیرند.
معمارباشی ادامه داد: در حادثه بهبهان حدود ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بودند و ۱۵ خودرو برای شرکت ایرانخودرو و ۲۱ خودروی دیگر هم از سایر شرکتها بودند، ۵۰ درصد از خودروهای این حادثه قبل از سال ۸۹ تولید شده بودند و کلاً کیسه هوا نداشتند. مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صمت گفت: شرکتهای بازرسی مستقل شاخصهای کیفی خودروها را بررسی میکنند و گزارشهای نظارتی به ما ارسال میشود و ما هم گزارشها را هر سه ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی ارسال میکنیم.
تکلیف خودروهای تولید داخلی که ایربگشان نقص دارد، چیست؟
روزنامه جوان
صاحبخبر -
∎
نظر شما