شناسهٔ خبر: 52113919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کوربین:

انگلیس در جنگی که عربستان علیه یمن به راه انداخته دست دارد

رئیس سابق حزب کارگر در انگلیس اذعان کرد که لندن در جنگ عربستان علیه یمن دست داشته است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - جرمی کوربین با اشاره به حملات هوایی اخیر به یمن که ده‌ها کشته برجای گذاشت، گفت: «انگلیس از نظر تسلیحات و آموزش، در جنگی که عربستان علیه یمن به راه انداخته دست دارد.»

به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، رئیس سابق حزب کارگر در انگلیس گفت: «نیاز است فروش سلاح از هم اکنون به عربستان ممنوع شود.»

نشریه انگلیسی گاردین دیروز در مطلبی ضمن اشاره به نقش لندن در جنگ علیه یمن، دولت انگلیس را همدست و شریک جنایت‌های عربستان سعودی و اقدام این کشور در کشتار مردم یمن معرفی کرد.

در این مطلب آمده است: اگر یمن دیگر بدترین بحران انسانی جهان نیست، به این دلیل نیست که وضعیت آن بهبود یافته است، بلکه به این دلیل است که بحران در افغانستان در کانون توجه جامعه جهانی قرار گرفته است. سپتامبر گذشته، سازمان ملل هشدار داد که میلیون‌ها یمنی «یک قدم از گرسنگی فاصله دارند» این در حالی بود که سازمان ملل در طول کریسمس جیره غذایی ۸ میلیون یمنی که از گرسنگی آسیب دیده بودند را کاهش داد.

گاردین با گرفتن انگشت اتهام به سمت دولت انگلیس اذعان می‌کند که لندن مستقیماً طرف سعودی را تسلیح و حمایت می‌کند و بنابراین مسئولیت مستقیم اقدامات آن‌ها را بر عهده دارد.

کمپین انگلیسی علیه تجارت اسلحه (CAAT) در تحقیقات خود آورده است از سال ۲۰۱۵ تاکنون دولت انگلیس ۱۷.۶ میلیارد پوند تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی فروخته است. در سال ۲۰۱۹، دادگاه استیناف دریافت که تصمیم دولت انگلیس برای ادامه فروش تجهیزات نظامی به عربستان غیرقانونی است، اما لندن به بهانه حملات هوایی به عربستان، فروش تسلیحات را از سر گرفت.

بیشتر بخوانید:

در آخرین حملات ائتلاف سعودی به یمن، ساختمان ارتباطات در الحدیده، زندان و مناطق مسکونی در الصعده هدف قرار گرفته شد. سازمان «نت بلاکس» که محدودیت‌های اینترنتی در جهان را رصد می‌کند از قطع کامل اینترنت در یمن خبر داد. حملاتی که در آن بیش از ۷۷ نفر شهید و بیش از ۱۲۰ نفر مجروح شدند.

ویولت داغر، رئیس کمیسیون حقوق بشر عربی، کشتار مردم یمن را نشان‌دهنده آشفتگی بازندگان دانست و اعلام کرد که شکست ائتلاف سعودی در رسیدن به اهدافش سبب می‌شود دست به جنایات بیشتری بزند. هدف ائتلاف سعودی دست‌درازی به یمن است، اما به آن نخواهد رسید.

طی حدود ۷ سال جنگ در یمن بیش از ۱۷ هزار نفر کشته و ۲۶ هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان زخمی شده‌اند که از میان کشته شدگان ۴۲۷۰ نفر کودک و ۲۸۵۰ نفر زن هستند.

همه این جنایات در سایه سکوت نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری رخ می‌دهد. شورای امنیت تاکنون هرگز عربستان و امارات را به دلیل تجاوز و حملات روزانه به کودکان و زنان یمنی محکوم نکرده است. اما در عوض، طی قطعنامه‌ای تلاش کمیته‌های مردمی ارتش و نیرو‌های مسلح یمن جهت بیرون راندن اشغالگران را عاملی در جهت بی‌ثباتی در این کشور می‌خواند. از سویی دیگر تجهیز عربستان و امارات با جدیدترین سلاح‌های پیشرفته غرب، بار دیگر نشان می‌دهد که حقوق بشر از نگاه آن‌ها بیشتر موضوعی ابزاری و نه یک دغدغه واقعی است.

انتهای پیام/

نظر شما