شناسهٔ خبر: 52113585 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان؛

دختران ملی‌پوش شما برنده‌اید | وعده سرخرمن رئیس فدراسیون

تیم ملی زنان ایران در اولین بازی تاریخش در جام ملت‌های آسیا به اولین امتیاز رسید؛ با توجه به تدارکات ضعیف این تیم، تساوی دختران مقابل میزبان پرقدرت مسابقات به اندازه یک پیروزی بزرگ ارزشمند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، تیم ملی فوتبال زنان ایران قبل از اینکه سوت شروع بازی زده شود، از هند عقب بود. می‌شد به حساب هر بازی تدارکاتی که هندی‌ها در یک سال گذشته انجام داده بودند، یک گل به حسابشان نوشت؛ ۱۲-صفر. هند یک سال و نیم همه چیز را تعطیل کرده بود و تمرکزش را روی تیم ملی فوتبال زنان گذاشته بود؛ میزبانی جام ملت‌های آسیا را گرفته بود، لیگ را تعطیل کرده بود، تیم ملی را به ۱۲ میدان بزرگ فرستاده بود تا برای این جام آماده‌ترین باشد. انصافا تیم آماده‌ای هم بود. بازی را خوب شروع کرد اما خوب به پایان نرساند چرا که حریفش زنان ایران بودند؛ همان‌هایی که چند ماه پیش با صعود تاریخی به جام ملت‌های آسیا شگفتی‌ساز شده بودند و حالا با یک امتیاز طلایی از هند، لقب بهترین گرفته‌اند.

تیم‌های فوتبال هند و ایران، بازی افتتاحیه جام ملت‌های آسیا را برگزار کردند. همه کسانی که با فوتبال زنان در ارتباط هستند، خبر داشتند که بازی سختی در انتظار آنهاست. برخلاف هندی‌ها که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در فوتبال زنان انجام داده‌اند، برای فوتبال زنان ایران تا همین ۹ ماه پیش همه چیز تعطیل بود، حتی تیم ملی! ایران با ۴ بازی تدارکاتی در مقدماتی جام ملت‌ها نتیجه گرفت و بین ۱۲ تیم حاضر در جام قرار گرفت اما برای حضور در خود جام، تدارکات چندانی نداشت و به‌خاطر رنک پایین هیچ تیمی حاضر نشد برای بازی دوستانه حریف ایران شود. با این حال عصر پنج‌شنبه ایران فراتر از چیزی بود که تصور می‌شد. در ۲۰ دقیقه اول بازی جنگنده نشان داد و حتی در دقایق بعدی بازی که هند بازی را متعادل کرد، باز هم بازیکنان ایران کنترل خوبی روی بازی داشتند. اگر ۲ تیم را با توجه به داشته‌هایشان مقایسه می‌کردیم، منصفانه بود که برتری را به ایران بدهیم. حتی می‌شد گفت که نظم تیمی ایران بهتر از حریف است. در نیمه دوم هم فشار تیم ایران روی حریف بیشتر بود اما از اواسط نیمه به بعد هندی‌ها جلوتر آمدند و دروازه‌ ایران را به خطر انداختند. اگر دفاع محکم و سیوهای دروازه‌بان ایران نبود، میزبان می‌توانست با ۳ امتیاز زمین را ترک کند نه یک امتیاز.

در این چند روز -چه قبل از بازی با هند و چه بعد از بازی- صفحات اینستاگرامی پر بوده از ویدیوهایی که بازیکنان و مربیان از هند به اشتراک می‌گذارند. در یکی از ویدیوها که بعد از بازی و از داخل اتوبوس تیم ملی منتشر شد، همه از بازی گفتند و اینکه چقدر نبود بازی تدارکاتی به آنها لطمه زده است. یاسمن فرمانی مدعی شد که اگر تیم بازی دوستانه داشت، می‌توانست برنده باشد: «ای کاش قبل از مسابقات بازی تدارکاتی داشتیم. اگر بازی دوستانه بود، برنده بودیم. با این حال برای اولین تجربه یک امتیاز هم بد نیست.» هاجر دباغی که در این بازی مصدوم شد، برد را حق تیم ایران می‌داند: «نیمه اول سردرگم بودیم ولی توانستیم نیمه دوم بازی را مدیریت کنیم. حق ما برد بود. حتی داور یک پنالتی برای ما نگرفت.» در این ویدیو شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در تماسی تلفنی، این تساوی را به اعضای تیم تبریک می‌گوید و مریم ایراندوست، سرمربی تیم از موقعیت استفاده می‌کند و حرف دلش را می‌زند: «اگر اردوی بلژیک لغو نمی‌شد، ما می‌توانستیم بازی را ببریم.»

وعده سرخرمن رئیس

بازی بعدی تیم ملی مقابل چین است که با ۸ قهرمانی یکی از مدعیان اصلی این رقابت‌ها محسوب می‌شود. چینی‌ها شروع خوبی هم در جام داشته‌اند و در بازی اول چین‌تایپه را با سابقه ۳ قهرمانی ۴-صفر برده‌اند. اما توقع عزیزی‌خادم از تیم ملی زنان این است که حداقل این بازی به تساوی برسد. او در همان تماس بعد از بازی به آنها گفت: «عالی بازی کردید، از بازی شما لذت بردیم. امیدوارم در بازی‌های بعدی با انگیزه بیشتر و با روحیه بالاتری به میدان بروید. اگر با چین مساوی کنید، پاداش برد را به شما می‌دهیم.»

ستاره‌ای به نام زهره

مریم ایراندوست و تیمش یک امتیاز بازی اول را باید به حساب مدافعان و البته دروازه‌بان تیم بگذارند. ایراندوست در بازی‌های مقدماتی بیشترین تمرکز را روی دفاع گذاشته بود و در بازی با هند هم نقطه‌قوت تیمش دفاع بود. پشت سر خط دفاع هم او سنگربان مطمئنی به نام زهره کودایی داشت. در این بازی یکی از سیوهای کودایی بیش از همه دیده شد اما او در چهارپنج صحنه دیگر هم ناجی دروازه بود. با این سیوها بود که او بهترین بازیکن زمین شد. کودایی بعد از بازی با هند، از سختی بازی گفت و اینکه بازی‌های خوب ایران ادامه خواهد داشت: «برای اولین بار است که ایران به جام ملت‌های آسیا آمده اما این دلیل نمی‌شود که ما شجاعانه و غیرتمندانه بازی نکنیم. در بازی با چین هم تلاش می‌کنیم تا امتیاز بگیریم.» کودایی در مرحله مقدماتی با پنالتی‌هایی که مقابل اردن گرفت عامل اصلی صعود تیم به جام ملت‌ها بود. بعد از درخشش دوباره او، باز هم این سوال به ذهن خیلی‌ها آمد که چرا تا قبل از قهر زهرا خواجوی، کودایی جایی در دروازه تیم ملی نداشت؟

ایراد از ایراندوست

تیم ملی ایران از هر نظر با تیم‌های سطح‌یک آسیا فاصله دارد و در این شرایط کمتر کسی به خودش اجازه می‌دهد ایراد فنی از تیم بگیرد ولی بعضی‌ها چند ایراد از سرمربی تیم گرفته‌اند. اول اینکه چرا او در ۹۰ دقیقه بازی مدام فریاد می‌کشد؟ این فریادها و کوچ حین بازی به بازیکنان استرس وارد  نمی‌کند؟

۲ ایراد دیگر هم مربوط به تعویض‌های ایراندوست است.

ثنا صادقی جای خودش را به یاسمن فرمانی داد. نظر بعضی‌ها این است که کارایی صادقی خسته بیشتر از تاثیرگذاری فرمانی سرحال است. سوال بعدی این است که چرا ایراندوست خیلی دیر افسانه چترنور را به زمین آورد. چترنور که یکی از بهترین مهاجم‌های لیگ است، می‌توانست با بازی هجومی‌اش بیشتر برای تیم مفید باشد.

نگین عشق موتور

نگین زندی کوچک‌ترین بازیکن تیم ملی است که چند ساعت بعد از بازی با هند شمع تولد ۱۸ سالگی‌اش را فوت کرد. اشک‌های نگین موقع تولد تعبیرهای مختلفی داشت؛ برخی می‌گفتند به‌خاطر تساوی و کسب اولین امتیاز در جام‌ملت‌ها ذوق‌زده است و برخی دیگر نظر می‌دادند که او می‌خواسته با پیروزی تولد بگیرد و حالا به‌خاطر تساوی ناراحت است! نگین عاشق موتورسیکلت است و حتی بعضی از دوستانش عکس‌های او با موتور را به اشتراک گذاشتند و تبریک تولد گفتند.  بهترین جمله را هم که سرمربی تیم به او گفت: «اینکه در ۱۸ سالگی در جام ملت‌ها بازی کنی، خنده دارد نه گریه.»

شروع خوب قهرمان

تیم ملی فوتسال زنان که در ۲ سال گذشته در هیچ تورنمنتی شرکت نکرده بود، تورنمنت کافا را با پیروزی آغاز کرد. ایران در مسابقات آسیای مرکزی که به میزبانی دوشنبه تاجیکستان برگزار می‌شود، در بازی اول ۵ بر ۲ ازبکستان را شکست داد. نیمه اول سحر زمانی و فاطمه پاپی به گل رسیدند و در نیمه دوم هم سارا شیربیگی، ‌ فرشته کریمی و نسا احمدی گل زدند. ایران که سابقه ۲ قهرمانی در آسیا را دارد با روزهای اوجش فاصله گرفته است. فرشته کریمی بعد بازی دیروز از این فاصله گفت: «بعد از این مدت که تیم ملی نداشتیم، توانستیم خوب بازی کنیم. اما چون تیم اردوهای زیادی نداشت، خیلی هماهنگ نبودیم. ما برای اینکه همان تیمِ قهرمان آسیا باشیم به زمان زیادی نیاز داریم. البته ایرانی‌ها همیشه یک چیزی بیشتر از بقیه تیم‌ها دارند و آن غیرت است. همه ما در این بازی با جان و دل بازی کردیم.» ایران در بازی بعدی‌اش، امروز مقابل تاجیکستان قرار می‌گیرد.

نظر شما