شناسهٔ خبر: 52112407 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دوگانه دیپلماسی و فشار؛ آمریکا روسیه را همچنان تهدید می کند

نیویورک - ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به رغم مذاکرات روز جمعه با همتای روسی، به این کشور هشدار داد هرگونه ورود روسیه به اوکراین با پاسخ سریع، شدید و متحد مواجه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه آمریکا این مطلب را در حالی درمصاحبه با شبکه ای بی سی آمریکا بیان کرد که روز جمعه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ژنو دیدار و گفت و گو کرد.

بلینکن اظهار داشت که به روسیه با صراحت گفته ایم که هرگونه ورود نیروهای روسی به سرزمین‌های اوکراین با پاسخی "سریع، شدید و متحد" روبرو خواهد شد.

 این مقام دولت بایدن افزود که دو راه پیش رو است. یکی دیپلماسی و گفت و گو و دیگری تجاوز روسیه است که پیامدها و عواقب جدی در پی خواهد داشت.

 بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا به جنگ نزدیک تر هستیم، گفت: شما واقعا باید این سوال را از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بپرسید.

وزیر خارجه آمریکا افزود که واشنگتن برخی از نگرانی‌های عمیق خود و همپیمانانش درباره اقدامات روسیه را به صورت کتبی ارائه خواهد داد.

این مقام ارشد دولت بایدن با بیان اینکه هنوز فرصت برای حل بحران از طریق دیپلماسی وجود دارد، ادعا کرد روسیه همچنان به تشدید تنش و نه کاهش آن، در نزدیکی مرز اوکراین ادامه می دهد.

 بلینکن پس از مذاکرات روز جمعه خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در گفت و گو با خبرنگاران بار دیگر مسکو را تهدید کرد اگر به اوکراین حمله کند با واکنش سریع و شدید مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد به صراحت گفته‌ایم  اگر هر یک از نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، این یک تهاجم مجدد است که با واکنش سریع، شدید و متحد آمریکا و شرکا و متحدان آن مواجه خواهد شد.

پیش از این، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد رسانه های غربی و اوکراینی و نیز مقام های رسمی بیشتر در مورد تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین شایعه پردازی می کنند.

  سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: متاسفانه اخباری که اخیرا از رسانه و سازمان های رسمی به دست می آید، نشان می دهد که نگرانی ما در این باره درست است. چند روز است که انگلیس با هواپیماهای ترابری نظامی تسلیحات به اوکراین ارسال می کند.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند.

نظر شما