شناسهٔ خبر: 52098416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

انتقاد مجدد مراجع از بی توجهی بانک ها به هشدارهای شرعی/ بساط "رباخواری" و "جریمه دیرکرد" برچیده شود

ابنا

آیت الله نوری همدانی: در اسلام پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است ولی متاسفانه این مشکل در بانک ها معمول است! / آیت‌ الله سبحانی ارائه تسهیلات با سود 20 درصد و 25 درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست، باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ بیش از یک دهه است که مراجع عظام تقلید صراحتاً و مکرراً به برخی عقود و روندهای بانکی در ایران انتقاد دارند. آنها در دیدار با رؤسای جمهوری مختلف، رئیسان ادوار مجلس و مسؤولان ارشد بانکی، از آنها خواسته اند که زمینه ربا، دیرکرد، اختلاس و هرگونه امور نامشروع دیگر را از نظام بانکداری اسلامی برچینند.

متأسفانه با وجود این تصریحات و تأکیدات پی در پی، همچنان این اشکالات وجود دارد؛ و نه تنها باعث "مخلوط شدن حلال به حرام" و "از بین رفتن برکت از زندگی ها" شده، بلکه "مانع رونق تولید" و سرانجام "ورشکستگی خود بانکها و مؤسسات مالی" نیز گردید و می گردد.

امروز پنجشنبه 30 دی 1400 که «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی ایران در قـم به همراه برخی از اعضای شورای فقهی این بانک با تعدادی از مراجع تقلید دیدار کردند، مجدداً همین انتقادات و هشدارها مطرح شد.

    

   

* آیت الله نوری همدانی: دریافت جریمه تأخیر ادای قرض حرام است/ برای ریشه کنی ربا تا آخر مصمم هستم

آقای علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی ایران پیش از ظهر امروز 30 دی 1400 با حضور در دفتر آیت الله العظمی «حسین نوری همدانی« از مراجع تقلید شیعه در قم با وی دیدار کرد.

آیت الله نوری همدانی در این دیدار با تأکید بر "ضرورت بانکداری بدون ربا" فرمودند: نگاه اسلام به مسائل اقتصادی، حول محور تولید و اشتغال است. تقویت بنیه اقتصادی و خودکفایی کشور تنها در سایه رشد و شکوفایی صنعت، تجارت و کشاورزی ممکن است و از این رو لازم است به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

این مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از "گرفتن دیر کرد" از سوی بانک ها افزودند: قرآن دو گناه را بسیار نکوهش فرموده، نخست "پذیرش ذلت و قبول سلطه استکبار" و دوم "ربـا"؛ چرا که بر اثر این دو گناه کرامت انسان‌ها از بین می‌رود و سبب ایجاد فقر در جامعه می‌گردد از این رو در تدوین قوانین بانکی باید دستورات و موازین اسلامی به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

ایشان در ادامه با اشاره به دیدارهای قبلی با مسئولین بانکی کشور، اضافه کرد:  در اسلام پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است ولی متأسفانه این مشکل در بانک‌ها معمول است؛ در حالی که نباید چنین باشد و بارها گفته‌ایم که دیرکرد نوعی ربا بوده و حرام است.

این استاد عالی حوزه های علمیه تصریح کردند: بنده تا ریشه کنی ربا در این کشور مصمم هستم و به رؤسای قبلی بانک مرکزی هم گفته‌ام.

آیت الله نوری همدانی یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها را رونق بخشی به صنعت و تولید دانسته و خاطر نشان نمودند: مشی اول بانک‌ها سپردن سرمایه به دست افراد با تجربه و متعهدی باشد که با ایجاد زمینه‌های تولید، کارآفرینی و اشتغال‌زایی بوجود بیاورند تا هم وضعیت معیشت مردم بهتر شود و هم سبب رشد اقتصادی کشور گردد.

ایشان در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداختند و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور فرمودند: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.

    

   

* تذکر آیت‌ الله سبحانی به رئیس‌کل بانک مرکزی/ بساط رباخواری از بانک‌ها برچیده شود

آیت‌ الله العظمی «جعفر سبحانی تبریزی» نیز امروز در دیدار با رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران برگزار شد، اظهار داشتند: همه باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به‌ نفع مردم و از دغدغه‌های دولت جدید است محقق شود.

ایشان در این دیدار که در مؤسسه تحقیقاتی و تعلمیاتی امام صادق(ع) قم برگزار شد با تأکید بر برچیده شدن ربا از بانک‌ها افزودند: اعلام ارائه تسهیلات با سود 20 درصد و 25 درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست، باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه "بانک باید امانت‌دار مردم باشد" اضافه کردند: پول فراوان انسان را فریب می‌دهد، رئیس و کارمندان بانک باید واقعاً امین باشند تا شاهد اختلاس در کشور نباشیم.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کردند: تعداد زیادی بانک در شهرها وجود دارد، این تعداد بانک چه ضرورتی دارد و آیا تعدد این بانک‌ها به‌صلاح کشور است؟ باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد و در مورد فعالیت بانک‌ها برنامه‌ریزی شود.

    

 

* آیت الله جوادی آملی: اختلاس های صورت گرفته آسیب شناسی شوند

آیت الله العظمی «عبدالله جوادی آملی» نیز در دیدار آقای صالح آبادی و هیأت همراه اظهار داشتند: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از «مال» به ستون فقرات یک ملت تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند.

ایشان افزودند: دعای پیامبر گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که «اللَّهُمَّ بارِك لَنا فِی الخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَه»؛ خدایا من می توانم شعب و سختی های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: در بیان قرآن کریم، مال عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد.

این فقیه متأله تأکید کردند: بانک‌ مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ اختلاس های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس ها با قلم افراد صورت می گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد.

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: آبروی انسان امانت الهی است و انسان امین الله است، پیامبر دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می کرد و کنار سفره خود می نشست. بر همگان واجب است که این مملکت را با کرامت اداره کنند و راه آن رونق تولید و اشتغال است. آنجا که رهبری معظم سال را سال تولید و رفع موانع نامگذاری کردند، این اقدام یک حرف حکیمانه است.

ایشان در پایان اظهار داشتند: ما به این کشور امیدواریم؛ شهیدان همانطور که در زنده بودن خود به فکر جامعه خود بودند در آخرت و در برزخ نیز به فکر جامعه خود هستند و مرتباً برای مردم دعا می کنند. کشور چنین سرمایه معنوی عظیمی دارد. باید قدردان این سرمایه های عظیم معنوی و مادی بود و از آنها به بهترین نحو در راستای آبادانی این کشور بهره گرفت.

.........................
پایان پیام/ 101

نظر شما