شناسهٔ خبر: 52091540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حضرت آیت الله نوری همدانی: دستورات و موازین اسلامی در تدوین قوانین بانکی مورد توجه قرار گیرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با تاکید بر حرام بودن اخذ دیرکرد، گفتند: دستورات و موازین اسلامی در تدوین قوانین بانکی باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش شفقنا، مرجع تقلید شیعیان پیش از ظهر امروز در دیدار علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بانکداری بدون ربا بیان کردند: نگاه اسلام به مسائل اقتصادی، حول محور تولید و اشتغال می باشد، تقویت بنیه اقتصادی و خودکفایی کشور تنها در سایه رشد و شکوفایی صنعت، تجارت و کشاورزی ممکن است از این رو لازم است به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ایشان با انتقاد از گرفتن دیرکرد از سوی بانک ها افزودند: قرآن دو گناه را بسیار نکوهش فرموده، نخست پذیرش ذلت و قبول سلطه استکبار و دوم ربا؛ چرا که بر اثر این دو گناه کرامت انسان ها از بین می رود و سبب ایجاد فقر در جامعه می‌گردد از این رو در تدوین قوانین بانکی باید دستورات و موازین اسلامی به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله نوری همدانی گفتند: یکی از مشکلات بزرگ امروز بانک ها این است که برای تاخیر ادای قرض، پول می گیرند درحالیکه این مساله در اسلام حرام است؛ بارها گفته ایم که دیرکرد نوعی ربا بوده و حرام است، بنده تا ریشه كنی ربا در این كشور برای تذكر دادن در هر زمانی مصمم هستم و به رؤسای قبلی بانك مركزی هم گفته‌ام.

ایشان یکی از مهمترین وظایف بانک ها را رونق بخشی به صنعت و تولید دانسته و خاطرنشان کردند: مشی اول بانک ها باید سپردن سرمایه به دست افراد با تجربه و متعهدی باشد که با ایجاد زمینه های تولید، کار آفرینی و اشتغال زایی بوجود بیاورند تا هم وضعیت معیشت مردم بهتر شود و هم سبب رشد اقتصادی کشور گردد.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداخت و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور خاطرنشان کردند: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.

نظر شما