شناسهٔ خبر: 52096590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در جامعه الزهرا؛

چهارمین نشست تخصصی «فصل تحول» برگزار شد

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی«فصل تحول» با محوریت «گفتمان دولت سیزدهم؛ عدالت و معنویت» در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول» پیش از ظهر امروز در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این نشست تخصصی، آیت الله غفاری حجج اسلام والمسلمین واعظی و مصباح یزدی، آقای توکلی، خانم علم الهدی و خانم سیده زهره برقعی به سخنرانی با محوریت «گفتمان دولت سیزدهم عدالت و معنویت» پرداختند.

آیت الله سید طاهر غفاری استاد حوزه علمیه با اشاره به درک ظرفیت جامعه گفت: برای شناسایی ظرفیت های موجود جامعه افرادی نیاز است که احساس مسئولیت کنند.

وی ضمن اشاره به عملکرد دولت افزود: اگر آنچه در گذشته نادیده گرفته شده را احیاء و اشکالات گذشته کنار گذاشته نشود و شعار عدالت سرداده شود، باید به خود شک کنیم که شاید هنوز عدالت را باور نکرده ایم.

آیت الله غفاری محور قرادادن عقل و انصاف را لازمه جذب عالم برشمرد و اظهار کرد: اگر هزارها کتاب نوشته شود اما مبتنی بر فطرت نباشد، شیطان موجی برمی انگیزد؛ بشر در حال خرج شدن است و دین آمده تا بشریت هزینه نشود.

آزادی مهم ترین حق انسان است

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی گفت: دو نگاه الحادی و الهی نسبت به انسان و هستی وجود دارد، در نگاه اول، انسان موجودی خودبنیاد و دارای حقوق و آزادی‌هایی است و بحث انسان مداری مطرح است، به این گونه که چون ما یک موجود پرقدرت هستیم، می‌توانیم در تمام جهان تصرف کنیم، حق داریم هر کاری دوست داریم انجام دهیم، آزادی مهم ترین حق انسان است و هیچ چیزی نمی تواند آزادی ما را محدود کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این نگاه الحادی، انسان معتقد است ما مجبوریم آزادی‌های دیگران را تا حدی محدود کنیم تا بیشترین بهره را از آزادی ببریم، پس باید حدودی را قرارداد کنیم تا بتوانیم به بیشترین حد مطلوب از آزادی و بهره‌های مادی دست پیدا کنیم. عدالت در چنین چارچوبی به معنای این است که حدود فرض شده را رعایت کنیم تا بیشترین بهره را ببریم. ما زندگی محدودی داریم که باید بیشترین لذت‌ها و بهره مندی را داشته باشیم و این با رعایت قوانین و عدالت امکان پذیر است.

امروز بازار معنویت به ویژه در فضای غرب رونق دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی نیز در سخنانی اظهار داشت: در بحث چگونگی عدالت، نظریه‌هایی است که اصول و معیارهای عدالت را بیان می‌کند تا جامعه طبق عدالت سامان پیدا کند که در این جا رد پای معنویت پیدا می‌شود.

وی یادآور شد: اصولا امور اجتماعی فرهنگ‌پیچ است و عنصر فرهنگ در آن ایفای نقش می‌کند، نظریه‌های عدالت اجتماعی پیشنهاد یک نظم اجتماعی است؛ مدافعان عدالت اجتماعی سعی می‌کنند نظریه عدالتی عرضه کنند که نظم اجتماعی موجود به نظم اجتماعی عادلانه تبدیل شود. استقرار یک طرح کلان اجتماعی برهم زدن وضع موجود به سمت وضع مطلوب است که عنصر فرهنگ در آن دخیل است و فرهنگ این تغییر باید ایجاد شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تعریف معنویت با توجه به انواع و اقسام رویکردهای معنویتی مشکل است، گفت: ما با اقسام و انواع رویکردهای معنویتی روبرو هستیم و امروز بازار معنویت به ویژه در فضای غرب رونق دارد، چنانچه برای جبران این پریشانی‌های روحی و روانی و آشفتگی‌های به شدت غرب گرایانه اقبال به نظریه‌های معنوی زیاد شده است.

در ادامه توکلی با اشاره به باز تعریف اقتصادی اظهار کرد: عدالت را به معنای آزادی تعریف کرده ایم، در این داستان کارایی و عدالت یعنی مالکیت خصوصی، محدودیت گستره مالکیت دولتی و عمومی و توزیع بازاری درآمد و ثروت است.

وی ضمن تعریف نظریه شوک درمانی ابراز داشت: ما عدالت و یارانه را بد تعریف کرده ایم و با اجرای این سیاست ها سفره مردم را کوچک تر کرده ایم.

انسانی‌بودن هویت انقلاب ایران، مفهومی است

برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز بیان داشت: انسانی‌بودن هویت انقلاب ایران، مفهومی است که توسط رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) مطرح شد. حضرت امام خمینی نه تنها انقلاب اسلامی ایران بلکه نهضت و بعثت پیامبر(ص) را نیز مقوله‌ای با هویت انسانی می‌دانند که مبتنی بر فطرت انسانی بوده و به دنبال انسان‌سازی است.

وی افزود: از اهداف انقلاب اسلامی برپایی حکومت و جامعه اسلامی است، جامعه‌ای که در آن، مناسبات فردی و اجتماعی بر پایه عقلانیت و معنویت و برای تحقق عدالت برقرار شده و آزادی انسان‌ها در چارچوب اسلام تامین شده و مسیر برای ترقی جامعه و تعالی و پیشرفت انسان‌ها اعم از زن و مرد فراهم می‌شود.

حجاب و عفاف همواره مرز اصلی جنگ نرم بوده است

علم الهدی نیز در این نشست بیان کرد: حجاب و عفاف همواره مرز اصلی جنگ نرم بوده است، حضرت امام خمینی(ره) وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، قانون عفاف و حجاب را تدوین کردند. همواره مسئله ما عفاف و حجاب بوده و خط اول ما عفاف و حجاب است، اما هنوز یک دایره المعارف و دانشنامه قوی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به مسأله عدالت تصریح کرد: عمده مسأله عدالت، مالکیت است، در کشور ما یک نگاه چپ وجود دارد که بر توزیع منابع به صورت برابر تأکید می‌کند. یک جریان راست هم وجود دارد که بعد از جنگ فعال شد و بر مالکیت خصوصی و بر بازار تأکید دارد.

نظر شما