شناسهٔ خبر: 52093618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس شورای دین پژوهان:

نیازمند ایجاد خبرگزاری تخصصی دین پژوهی هستیم

قم- ایرنا - رئیس شورای دین پژوهان کشور گفت: ایجاد یک خبرگزاری تخصصی دین پژوهی که محتوای یک خبر پژوهشی را به صورت جامع و گسترده به زبان رسانه تبدیل و عرضه کند، خدمت بسیار بزرگی به دین‌پژوهان، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و عرصه بین‌الملل است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام‌ احمد مبلغی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه شورای دین پژوهان در دهه ۱۴۰۰ به سوی ارائه خدمات علمی و اجتماعی گام برداشته است اظهار داشت: باید به خدمات علمی و اجتماعی ابعاد داخلی و بین‌المللی بدهیم.

وی اضافه کرد: اگر صرفا بر داخل تاکید و تکیه کنیم، و پژوهشگران بین‌الملل را مورد استفاده و تبادل نظر قرار ندهیم، پژوهش ما ناقص الخلقه پدید می‌آید، امروز آن‌قدر جهان در هم تنیده شده که باید با جهان عرب چه اهل سنت و چه شیعه در ارتباط بوده و تبادل پژوهشی داشته باشیم، و این از فوری‌ترین امر برای یک پژوهش دینی است.

مبلغی گفت: گاهی مساله‌ای در جهان عرب رخ می‌دهد و بدون اینکه ما بخواهیم از حیث محتوایی و فکری در داخل کشور انعکاس پیدا می‌کند و برخی مواقع نیز مساله‌ای در ایران است و اگر در جهان عرب انعکاس پیدا کند، می‌تواند کاربردی بودن خود را نشان دهد، از این رو پژوهش باید در یک فضای کلی‌تر و فرامرزی حرکت کند.

وی بیان داشت: پژوهش فرامرز نسبت به پژوهش محبوس در یک منطقه و یا مجموعه و بدون نگاه به وضعیت بین‌المللی موفقیت بیشتری دارد، ارتباط با دانشگاه‌های جهان عرب و اسلام ضرورت‌هایی است که اگر رخ بدهد، به نفع پژوهش، جهان اسلام و شیعه و اهل سنت می‌باشد.

رئیس شورای دین پژوهان کشور اضافه کرد: باید به خدمات علمی بُعد بین‌المللی بدهیم، و هر چه در وصف جهانی‌سازی پژوهش‌ها بگوییم باز هم ناکافی است.

مبلغی یادآور شد: باید بین‌المللی بیندیشیم چراکه مرزها به سرعت در حال برداشته شدن است، هر اندیشه‌ای در آینه بین‌الملل منعکس می‌شود، و این است که می‌تواند دین را قدرت ببخشد و از یک حرکت اساسی برخوردار کند.

وی رایزنی با مراکز علمی و تخصصی داخلی و خارجی را از خدمات اجتناب ناپذیر علمی و اجتماعی شورای دین پژوهان دانست و تاکید کرد: بنا بر اولویت و امکاناتی که در اختیار داریم، خود را از این رایزنی بهره‌مند کنیم.

مبلغی تصریح کرد: اگر نهاد دین پژوهان از روزمرگی خارج شود و تلاش خود را بر امر مساعدت و رایزنی استوار، و ایده‌های نو را شناسایی و منعکس کند و نقطه وصلی بین پژوهش‌ها و مراکز پژوهشی باشد، آن وقت وظیفه‌اش را انجام داده است.

رئیس شورای دین پژوهان کشور در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه امروز از فقدان یک خبرگزاری دین پژوهی رنج می‌بریم گفت: برغم وجود انسان‌های فرهیخته در بین خبرنگاران و عرضه برخی خبرهای دین‌ پژوهی توسط آنها، ولی ایجاد یک خبرگزاری تخصصی و اختصاصی دین پژوهی که واقعا محتوای یک خبر پژوهشی را بگیرد، به صورت منظم، شامل و جامع و گسترده به زبان رسانه تبدیل و عرضه کند، خدمت بسیار بزرگی به دین‌پژوهان، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و عرصه بین‌الملل است.

وی ادامه داد: چنین خبرگزاری را نداریم، خبرهای پژوهشی گزینشی عرضه می‌شوند، همه همت باید متمرکز شود که خبر پژوهشی واقعا پژوهشی و از لایه‌ها و ادبیات غیر پژوهشی به دور باشد.

وی افزود: محتوای پژوهشی باید چند بار مرور و عرضه شود، امروز جهان اسلام، ایران و کشورهای اسلامی تشنه اخبار دین پژوهی با ادبیات و قالب خاص خودش هستند.

مبلغی با تاکید بر اینکه کوشش می‌کنیم از بهترین خبرنگاران برای تولید خبرهای پژوهشی کمک بگیریم گفت: برآوردن یک خبر و تبدیل آن به یک خبر رسانه‌ای یک پژوهش مهم می‌خواهد.

دبیر شورای دین پژوهان کشور نیز طی سخنانی گفت: دبیرخانه دین پژوهان کشور موسسه‌ای غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که با هدف تعمیق، توسعه و ترویج پژوهش‌های دینی، بهینه کردن اطلاع رسانی، پشتیبانی از مراکز دین پژوهی و پژوهشگران دینی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرده است.

آیت پیمان با اشاره به نقش تحول آفرینی این نهاد گفت: باز کردن باب کرسی‌های آزاد اندیشی دینی و برگزاری نشست‌های علمی تخصصی از ابتکارهای این شورا بوده است.

وی ایجاد هفته پژوهش و کوشش در جهت ثبت آن در تقویم ملی کشور را نیز از ابتکارهای این شورا ذکر کرد و گفت: انتشار کتاب سال ولایت و کتاب سال حوزه نیز از ابتکارهای اولیه این شورا بود.

پیمان یادآور شد: در سال‌های ۷۷ و ۷۸ پژوهش موضوعیت فعلی را نداشت، و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های امروزی وجود نداشتند.

وی ادامه داد: در زمانی که شورای دین پژوهان فعالیت خود را آغاز کرد، حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی معاونت پژوهشی نداشتند، و ایده تشکیل معاونت پژوهشی در وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فن‌آوری و سایر وزارتخانه‌ها با پیگیری‌های جدی شورای دین‌پژوهان بود.

وی بیان کرد: شورای دین پژوهان فراز و فرودها و دوران خیلی پرکاری داشته، در دورانی نیز فعالیت‌ها به حالت تعلیق در می‌آمد و خیلی راکد می‌شد، ولی امیدوار هستیم، در دوره جدید شاهد تحول‌های عظیمی باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما