شناسهٔ خبر: 52093235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۰ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان ها- ایرنا- سیر نزولی آمار هموطنان بستری و فوت شده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا شکننده است و از سوی دیگر، سویه حهش یافته اومیکرون با توجه به سرایت‌پذیری بالای آن در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است؛ لذا ایمن سازی عمومی با واکسیناسیون کامل و رعایت تدابیر بهداشتی بیش از پیش اهمیت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگاران ایرنا در استان ها، متولیان حوزه سلامت تاکید دارند که با توجه به خطر شیوع اومیکرون، هر میزان پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد، مقاومت افراد در برابر ابتلا  افزایش یافته و زمینه ایجاد جهش‌های جدید این ویروس کاهش خواهد یافت.

به بیان کارشناسان، ویروس اومیکرون قابلیت انجام ۳۰ جهش جدید را دارد که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است و جهش‌های سویه‌های جدید از طریق واکسیناسیون  کامل کاهش می‌یابد. 

اومیکرون ابتدا در آفریقای جنوبی پیدا شد اما اکنون در کشورهای مختلف مانند هلند، پرتقال، هنگ کنگ، کانادا، آمریکا و آلمان شیوع دارد و علائم این ویروس شبیه علائم سایر سویه های کرونا است که به صورت خفیف تر بروز یافته و اغلب کودکان و جوانان را درگیر می‌کند.

در شرایط کنونی بهترین اقدام برای افراد بالای ۱۲ سال انجام کامل واکسیناسیون کرونا و رعایت کامل تمامی نکات بهداشتی است و برای افراد زیر ۱۲ سال هم که هنوز شامل واکسیناسیون کرونا نمی‌شوند رعایت بیش از پیش موارد بهداشتی ضروری است.

 با توجه به نقش موثر و اهمیت مشارکت مردم در مهار ویروس کرونا، لازم  یه یادآوری است که نجام واکسیناسیون کامل به معنای ایمنی ۱۰۰ درصد نیست  وبلکه باید سه اصل کلیدی مثلث طلایی و حیاتی سلامت شامل استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به بهترین شکل ممکن رعایت شود.

اومیکرون در استان‌ها به چرخش درآمده است؟

در هرمزگان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با هشدار نسبت به احتمال اوج گیری سویه اومیکرون در استان، گفت: بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا در هرمزگان از این سویه جدید است.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۱۲۵ نفر در هرمزگان مبتلا به کرونا هستند که از این شمار یک هزار و ۵۱ نفر در قرنطینه خانگی به سر می برند.

وی با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان طی یک هفته اخیر، افزود: متاسفانه شاخص بستری مبتلایان کرونا در این مدت بیش از ۱۱ درصد ، شناسایی موارد مثبت سرپایی کرونا ۷۰ درصد و موارد مرگ و میر از یک مورد به دو مورد افزایش داشته که این افزایش ها زنگ خطری جدی برای اوج گیری اومیکرون در هرمزگان در صورت بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی است.

همچنین در خراسان رضوی که در حال حاضر ۳۳ شهرستان  آن از نظر کرونا در وضعیت آبی قرار دارند.، مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نسبت به خطر شیوع اومیکرون طی روزهای آینده در این استان هشدار داد و بر پوشش فراگیر واکسیناسیون و تزریق دز سوم واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد.

دکتر محمد پهلوان ادامه داد: هم‌اکنون ۱۱۸ بیمار بدحال کرونایی در بخشهای مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای استان خراسان رضوی تحت درمان قرار دارند.

 آمار بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان کرمانشاه اکنون به ۸۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال هفت نفر آنها وخیم است. مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۳۷ نفر رسیده است. 

 اما خبر خوب این که فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی  طی پنج روز گذشته، صفر بوده که این امر از ابتدای شروع پاندمی در ۲۳ ماه گذشته، بی سابقه است ولی نباید سبب عادی انگاری شود.
طی ۲۴ ساعت گذشته، ابتلای ۷۷ نفر در آذربایجان غربی به کرونا ثبت شده و ۴۸ نفر از آنان در مراکز درمانی استان بستری شدند.البته بخش عمده ای از این کاهش ابتلا، بستری و به ویژه فوتی به گسترش پوشش واکسیناسیون در آذربایجان غربی برمی گردد به طوری که آمارها از رسیدن واکسیناسیون دز نخست به ۹۰ درصد حکایت دارد.

همچنین امروز اعلام شد که  سه شهرستان شمالی و جنوبی استان بدون بستری کرونایی هستند و تعداد بیماران بخش کرونا در آنها به صفر رسیده است. این شهرستان ها شامل پیرانشهر در جنوب و چایپاره و شوط در شمال آذربایجان غربی هستند.

در خصوص روند شیوع کرونادر چهار محال و بختیاری، موارد فوتی روند کاهشی است و بستری شدن افراد روند  ثابت دارد. این استان در زمینه بروز بیماری کووید ۱۹و درصد مرگ و میر ناشی از آن در مقایسه با استان‌های دیگر کشور در ردیف ۱۳ قرار دارد.

کرونا در البرز  ۲۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ را طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری کرد که تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

 ۱۱۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری هستند. و طی ۲۴ ساعت گذشته  فوتی کرونایی در استان ثبت نشده است،‌ 

در ایلام تعداد بیماران بستری در ۲۴ ساعت گذشته افزایش یافت به طوری که ۲۰ بیمار جدید کرونایی بستری شدند و مجموع بستری های استان از ۳۲ نفر به ۴۲ نفر افزایش یافت. با این حال، مورد فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت نشد 

شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در ایلام در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد هستند.

 اما در لرستان که تمامی شهرهای آن آبی کرونایی هستند، ۵۷ ابتلای جدید به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و شمار مبتلایان کرونا به ۱۹۷ هزار و ۸۱۹ نفر رسید.طی این مدت یک  مورد فوتی هم صبت شد. 

 روند پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد و در شبانه روز گذشته تعداد بستری‌های بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی همچنان در رقم ۷۶ نفر باقی ماند.

همچنین طی شبانه روز گذشته با صفر شدن دوباره فوت مبتلایان کرونا، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۶۲۶ نفر باقی ماند.

هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در اردبیل  در وضعیت آبی قرار دارد ولی با توجه به شناسایی شماری مبتلا به سویه اومیکرون کرونا در منطقه، بیم شیوع موج ششم کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

 در سمنان، طبق اعلام کمیته‌اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا استان، طی شبانه روز گذشته ۱۰۱ مورد مثبت کرونایی به صورت سرپایی و بستری در استان شناسایی شد. اما آمار فوت شده ها  بدون تغییر است. 

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، سمنان و گرمسار در وضعیت زرد و شهرستان های دامغان، شاهرود، سرخه، مهدیشهر، آرادان و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

۳۰ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون 

تاخیر در تزریق دز سوم و ایجاد فاصله بین دزهای تکمیلی کرونا باعث می‌شود ایمنی بدن علیه این ویروس خطرناک روز به روز کاهش یابد و افزایش مبتلایان شیوع موج ششم کرونا  را به همراه داشته باشد بنابر این کسانی که نسبت به تزریق یا تکمیل دزهای واکسن بی توجه هستند، باید هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

در ایلام به گفته  دکتر جمیل صادقی فرمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، ۸۸۰ هزار و ۹۵۱ دُز واکسن کرونا از ابتدای واکسیناسیون افراد تا روز گذشته در استان تزریق شده است. تعداد واکسن نوبت اول تزریق شده  روز گذشته نیز در استان ۱۱۷ دز، نوبت دوم ۳۰۶ دز و نوبت سوم یک هزار و ۷۷۱ دز بوده است.

شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان های استان ایلام در وضعیت زرد هستند.

اما رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از تحویل یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۷۳۳ دُز واکسن به این استان خبر داد و گفت: از این میزان ۹۳ درصد واکسن‌ها معادل یک میلیون و ۴۳۷ هزار دُز در استان تزریق شده است.به گفته سید راشد جزایری ، تاکنون ۹۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دُز نخست، ۸۲ درصد جمعیت هر ۲ دُز و ۱۸ درصد جمعیت استان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین ۹۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ تا ۱۸ سال استان نوبت اول و ۷۸.۲ درصد این جمعیت نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

جزایری از ورود یک محموله ۶۳ هزار دُزی واکسن کرونا به استان هم خبر داد و گفت: از این محموله ۱۰ هزار دُز آن واکسن استرازنکا است.

در هرمزگان نیز مجموع واکسن تزریق شده  ۲ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۸۰۷ دوز است  که از این میزان یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۹۰ دز در نوبت دوم و ۳۱۹ هزار و ۶۳۸ دز در نوبت سوم تزریق شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرده است که  تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه خانگی در صورت داشتن علایم تنفسی حتی در حد سرماخوردگی و تکمیل واکسیناسیون است.

از کرمانشاه هم خبر رسیده است که باتوجه به تخصیص سهمیه واکسن آسترازنکا به استان از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنجشنبه ۳۰ دیماه ۱۴۰۰ این واکسن در کلیه شهرستان های تابعه استان موجود است و افراد با اولویت فرارسدن  زمان تزریق نوبت دوم حتما به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

همچنین افرادی که قصد سفر خارجی دارند و افراد واجدالشرایط دوز سوم، مطابق پروتکل های ملی واکسیناسیون می توانند از این واکسن استفاده کنند.

به گفته کیوان خاصی مدیرگروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت کرمانشاه، با ابلاغ کمیته ملی واکسیناسیون، واکسن اسپایکوژن می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای تزریق نوبت سوم همه واکسن ها باشد.

در خراسان رضوی، ۹۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال  دز اول،  ۸۱ درصد نیز دز دوم و ۱۸ درصد واجدین شرایط هم دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 همچنین در آذربایجان غربی، ۹۰ درصد مردم استان حداقل یک دُز واکسن کرونا  و بیش از ۷۹ درصد مردم استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان ماکو نیز گفت: تاکنون ۱۵۰هزار و ۶۸۶ دُز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده که ۱۰ هزار و ۷۸۷ دُز مربوط به نوبت سوم است.

دکتر رحیم صمدی افزود:  ۷۴هزار و ۱۶۸ دُز مربوط به نوبت اول و ۶۵ هزار و ۷۳۱ دُز نیز مربوط به نوبت دوم است.

وی در ادامه با اشاره به مخاطرات شدید بهداشتی سویه جدید(امیکرون) و نگرانی از گسترش این بیماری با توجه به مشاهده مواردی از ابتلا در کشورهای همسایه، استان و شهرهای همجوار، خواستار تزریق دُز سوم واکسن و عدم تردد و مسافرت همشهریان برای جلوگیری از ورود بیماری به شهرمان شد.

ماکو واقع در شمال استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد. 

کرونا در ایران: ۲۰ قربانی دیگر 

 روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد: ۲۰ نفر دیگر طی ۲۴ گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

از دیروز(چهارشنبه) تا امروز پنجشنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۶۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۵ نفر از آنها بستری شدند.

۱۲۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۳ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۳۰۵ نفر دُز دوم و ۱۳ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۷ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۸۰۸ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته ۴۷۱ هزار و ۳۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

نظر شما