شناسهٔ خبر: 52092427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

تدابیر گروه جهادی کانون لقمان حکیم برای جلوگیری از ورود سیل به دهستان ناصرآباد

گروه جهادی کانون فرهنگی هنری لقمان حکیم تدابیر ویژه ای برای جلوگیری از ورود مجدد سیلاب به روستاهای دهستان ناصرآباد بخش جغین اندیشیده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان رودان، سرانجام از نیمه دوم دی ماه جاری رحمت الهی در استان هرمزگان به ویژه شرق این استان باریدن گرفت و میانگین بارندگی های اخیر نسبت به پارسال و حتی میانگین بلند مدت فاصله چشمگیری داشت اما با توجه به برخی بی تدبیری ها خسارت سنگینی را در بخش منازل، کشاورزی، باغی و دامداری در شهرستان های رودان و میناب به دنبال داشت.

 

در پی بارندگی شدید چند روز گذشته بسیاری از منازل در محلات شهری و روستاهای شهرستان های رودان و میناب دچار آبگرفتگی شدند و به لوازم خانگی اهالی آسیب وارد شد.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد که همواره در شرایط سخت و بحرانی در کنار مردم بوده اند و با بهره گیری از تجارب پیشکسوتان و ایده و خلاقیت جوانان در عبور دادن جامعه از گردنه های سخت نقش ممتازی داشته اند، در بحران سیل نیز با همه توان پای کار آمدند تا مرحمی بر التیام مردم باشند.

 

 

کانون فرهنگی هنری لقمان حکیم ناصرآباد یکی از کانون های فعال در سطح بخش جغین شهرستان رودان است که با برخورداری از گروه جهادی و همکاری تنگاتنگ با پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران و تعامل بسیار خوب با شورای اسلامی روستا و دهیاری همواره در شرایط بحرانی به یاری مردم به ویژه آسیب دیدگان شتافته است.

 

« مجید راستی »، مدیر کانون فرهنگی هنری لقمان حکیم در این باره گفت: یکی از ابتکارات مهم کانون تشکیل گروه جهادی و جذب جوانان متعهد، پا به کار و دارای مهارت در رشته های مختلف است که در شرایط بحرانی نظیر دوران اپیدمی کروناویروس و یا سیل های اخیر یاریگر اهالی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه اعضای این گروه سابقه حضور در مناطق زلزله زده کرمانشاه و سیل زده خوزستان و همچنین پنج بار مشارکت در کارهای جهادی روستای مازغ مغیران بخش تخت شهرستان بندرعباس در کارنامه دارد، افزود: این گروه در زمان شیوع کرونا نیز با راه اندازی ایست و بازرسی در ورودی روستا، ضدعفونی کردن معابرعمومی و منازل اهالی و تهیه و توزیع بسته های مواد غذایی و اطلاع رسانی نیز در کنار مردم بوده است.

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری لقمان حکیم ادامه داد: درپی بارش های سیل آسا در نیمه دی ماه جاری و ورود سیلاب به روستاهای دهستان ناصرآباد، گروه جهادی کانون با همکاری پایگاه های مقاومت بسیج و دهیاری به سرعت وارد میدان شدند و با ایجاد سیل بند و لابروبی رودهای اطراف روستاها از بروز حادثه ناگوار جلوگیری کردند اگرچه سیلاب به برخی از منازل اهالی وارد شد و خساراتی را وارد کرد.

 

وی اضافه کرد: باتوجه به هشدارهای هواشناسی در زمان بارندگی چند روز پیش، گروه جهادی کانون در کنار اعضای بسیج و دهیاری در آمادگی کامل بسر می بردند و با ابتکار عمل از قبل سیل بندها تقویت شده بود و مسیر رواناب ها و رودهای مشرف به روستای لایروبی شده بود تا سیل وارد منازل اهالی نشود.

 

« محمود راستی »، فرمانده پایگاه مقاومت شهید حسن راستین ناصرآباد نیز گفت: بسیجیان دهستان از روز قبل از شروع بارندگی در آماده باش کامل بسر می بردند و با مشارکت اعضای کانون فرهنگی هنری و دهیاری در زمان وقوع سیل به یاری سیل زدگان روستاهای دهستان ناصرآباد شتافتند.

 

 

وی از جابجایی و اسکان سیل زدگان در محل اسکان اضطراری در مرکز بخش جغین، جابجایی لوازم خانگی اهالی برای درامان ماندن از مخاطرات سیلاب، تهیه و توزیه 100 بسته معیشتی، توزیع 500 پرس غذای گرم و کمک به برپایی 12 تخته چادر اهدایی هلال احمر برای سیل زدگان به عنوان بخشی از اقدامات بسیجیان پایگاه شهید حسن راستین نام برد.

 

فرمانده پایگاه مقاومت شهید حسن راستین ناصرآباد عنوان کرد: تهیه و توزیع 50 تخته پتو، تهیه و توزیع پلاستیک جهت پوشاندن سقف منازل آسیب پذیر در برابر بارندگی از طریق سپاه، هلال احمر و بخشداری از دیگر اقدامات بود.

 

« مهدی رستمی »، دهیار ناصرآباد نیز گفت: با تجربه ای که از سیل 14 دی ماه داشتیم قبل از شروع بارندگی های سیل آسای چند روز قبل سیل بندهای اطراف روستاهای این دهستان را تقویت کردیم و همه رودها و مسیر رواناب ها نیز لایروبی شد.

 

 

وی افزود: ابتکارات گروه جهادی و آمادگی نیروهای بسیجی و تعامل و همراهی بسیار خوب اعضای شورای اسلامی و اهالی موجب شد تا این بحران را با خسارات کمتری مدیریت کنیم.

 

 

« مهدی راستی »، رئیس شورای اسلامی روستای ناصرآباد نیز ضمن قدردانی از گروه جهادی کانون و پایگاه های مقاومت بسیج برادران و خواهران که در مدیریت بحران سیل تعامل بسیار خوبی با شورا و دهیاری داشتند، از متولیان امر خواست تا پیش از وقوع فاجعه ای جبران ناپذیر نسبت به رفع تصرف حریم رودخانه و رودهای مشرف به روستاهای دهستان ناصرآباد اقدام کنند.

 

متاسفانه طی سال های که خشکسالی در هرمزگان جولان می داد، عده ای افراد سودجو و فرصت طلب در پی غفلت دستگاه های متولی به حریم رودخانه ها و رودهای مشرف به دهستان ناصرآباد تجاوز کردند و با تخریب جنگل، اقدام به غرس درخت و احداث باغ در حریم رودخانه و رودها و همچنین برداشت بی رویه شن و ماسه کردند که موجب آسیب پذیر شدن روستاهای دهستان در برابر خطر وقوع سیل شده است.

 

 

اهالی دهستان ناصرآباد به علت عدم مرغوبیت خاک اکثر مناطق آن به نسبت با سایر نقاط بخش جغین از درآمد کمتری برخوردارند و وقوع بحران هایی نظیر سیل و وارد آمدن خسارات به منازل، لوازم خانگی، باغات کوچک و کشاورزی های محدود آن می تواند جبران ناپذیر باشد و از این رو ضروری است که دستگاه های متولی به ویژه نهادهای حمایتی به صورت ویژه به آسیب دیدگان سیل در این دهستان توجه کنند.

 

گفتنی است؛ دهستان ناصرآباد با هزار و600  نفر جمعیت در فاصله ۱۰ کیلومتری مرکز بخش جغین و ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان رودان قرار دارد.

 

 

 

 

پایان پیام/711

نظر شما