شناسهٔ خبر: 52084940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بی بی سی:

تشدید فشارها برای استعفای نخست وزیر انگلیس

فشار نمایندگان پارلمان انگلیس برای استعفای بوریس جانسون نخست وزیر این کشور افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، شخصیت های سیاسی انگلیس خواستار استعفای بوریس جانسون شدند. این گزارش می افزاید بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس پس از رسوایی موسوم به «پارتی گیت» برای استعفا به شدت تحت فشار قرار گرفته است. همزمان با حضور بوریس جانسون در جلسه پرسش و پاسخ هفتگی نخست وزیر در مجلس عوام، دست کم ۱۱ نماینده حزب محافظه کار نامه عدم اعتماد به وی را ثبت کردند. همچنین کر استارمر، رهبر حزب کارگر و بسیاری از نمایندگان این حزب هم از جانسون خواستند به دلیل قانون شکنی و شرکت در مهمانی بزرگ در روز‌های قرنطینه و مخفی کاری و دروغگوییِ پس از آن نزد افکار عمومی، استعفا دهد. در حالی که بوریس جانسون در جلسه هفته قبل و امروزِ پارلمان رسما بابت شرکت در این مهمانی عذرخواهی کرد، خشم افکار عمومی و بسیاری از نمایندگان پارلمان کم نشد و همچنان استعفای او را خواستار هستند.


در میان چهره‌های شناخته شده حزب محافظه کار نیز بر سر سرنوشت جانسون شکاف ایجاد شده و در حالی که برخی وزرای کابینه از او تمام قد حمایت کرده اند، گروهی دیگر معتقدند او صلاحیت نخست وزیری ندارد. بوریس جانسون در توجیه حضور خود در مهمانی بزرگی با حضور حدود ۵۰ نفر در روز‌های قرنطینه کرونایی در انگلیس گفت: کسی به او نگفته بود که این مهمانی نقض قوانین کرونایی است. این در حالی است که دومینیک کامینگز، مشاور ارشد سابق بوریس جانسون و منتقد کنونیِ وی اعلام کرد که او شخصا به جانسون درباره این قانون شکنی هشدار داده بود. بوریس جانسون گفت: “هیچکس به من نگفته بود! من قطعا مطمئن هستم. هیچکس به من نگفت که این مراسم خلاف قوانین است و آن قوانینی را که ما از همه مردم خواستیم رعایت کنند، نقض می‌کند و من نباید به آنجا بروم.“ از سوی دیگر، در سال ۲۰۲۰ میلادی بوریس جانسون خودش شخصا تنها ۱۰ روز قبل از این مهمانی قوانین کرونایی را وضع کرد و از همه شهروندان خواست که از آن پیروی کنند. وی در پیامی ویدئویی از شهروندان خواست که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و از برگزاری هرگونه تجمع خودداری کنند، در غیر این صورت، جریمه خواهند شد.


کر استارمر، رهبر حزب کارگر گفت: نخست وزیر انگلیس نشان داد که شایستگی رهبریِ دولت این کشور را ندارد. نمایندگان حزب کارگر به حدی به نشانه اعتراض و تمسخر علیه بوریس جانسون سر و صدا کردند که در مواردی حتی صدای جانسون شنیده نمی‌شد. هرچند که در تمام طول جلسه، بوریس جانسون به شدت از عملکرد خود در دولت به ویژه در بخش نظام درمان و سلامت دفاع کرد و نشانه‌ای از اراده برای کناره گیری از دولت نشان نداد. رهبر حزب کارگر تاکید کرد که دفاعیه بوریس جانسون غیرقابل پذیرش و مسخره است و او باید استعفا دهد. اما احتمالا بدترین و مخرب‌ترین لحظه برای بوریس جانسون وقتی بود که یکی از چهره‌های ارشد حزب محافظه کار صحبت کرد.


دیوید دویس، نماینده حزب محافظه کار و وزیر سابق دولت گفت: “من از رهبرانم انتظار دارم که مسئولیتِ اقدامات شان را بپذیرند. دیروز، بوریس جانسون خلاف این را انجام داد؛ بنابراین من نقل قولی را که احتمالا او با آن آشناست، می‌گویم. نقل قولی که لئو آمری به چمبرلین (نخست وزیر وقت انگلیس) گفت: شما برای هر کار خوبی که انجام دادید، مدتی طولانی اینجا نشستید. به نام خدا برو!“
 حالا باید دید چند نماینده محافظه کارِ دیگر همچون دیویس نامه عدم رای اعتماد خود را ثبت می‌کنند.

<div id="video-display-embed-code_7532801"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3339087/7532801?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما