شناسهٔ خبر: 52079086 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس جمهور کشورمان وارد مسکو شد/اهداف سفر رئيسي به روسيه/ديدار با پوتين در دستور کار

صاحب‌خبر -
رئيس جمهور کشورمان وارد مسکو شد/اهداف سفر رئيسي به روسيه/ديدار با پوتين در دستور کار
خبرگزاری آریا-آیت الله سید ابراهیم رئیسی که به دعوت همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عازم روسیه شده، دقایقی قبل وارد فرودگاه مسکو شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونکووا مسکو از سوی «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و «ایگور مارگولوف» معاون وزیرخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رئیسی از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید.
اولین برنامه این سفر دو روزه، دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه خواهد بود.
حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به روسیه است.
وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، دکتر رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور:وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است
رئیس جمهور با اشاره به جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران و روسیه در منطقه اظهار کرد: همکاری و گفتگوهای تهران و مسکو در تقویت امنیت منطقه و ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری مؤثر است.
 آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز چهاشنبه پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور روسیه و در راستای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام می‌شود
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به دنبال برقراری و تقویت ارتباط‌ با همه همسایگان بویژه کشور روسیه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می تواند نقطه عطفی برای ارتقاء و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد.
رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است، اظهار کرد: همکاری و گفتگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.
رئیس جمهور با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره کرد و اظهار کرد: در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورهای بویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مسأله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری دو کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های موثری در جهت ارتقای مسایل تجاری و اقتصادی بینجامد.
رئیسی با بیان اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یکجانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت. همچنین تعامل و همکاری متقابل دو کشور می تواند در وضعیت منطقه ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد.
رئیس جمهور با اشاره به وجود ظرفیت های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی، خاطرنشان کرد: سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقاء یافته و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تامین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه ای و جهانی تأثیرگذار است، گام مؤثری را به همراه خود داشته باشد.

کارشناسان روس: تقویت روابط ایران-روسیه با سفر رئیسی به مسکو
 به گفته کارشناسان روس سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه ستون‌های روابط تهران - مسکو را تقویت کرده و در آینده‌ای نه چندان دور نقطه‌ای روشن در روابط دو جانبه رقم  خواهد زد.
- «الکساندر پالیشوک» استاد دانشگاه دولتی روسیه و شرق شناس برجسته روس می گوید سفر ابراهیم رئیسی به روسیه که برای اواسط ماه جاری میلادی برنامه ریزی شده است، به روند توسعه روابط مسکو و تهران سرعت می بخشد.
پالیشوک که رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه است در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: همکاری های ایران و روسیه در سال های اخیر همواره روند مثبتی داشته است و دو کشور در مسیر نزدیکی روابط و همکاری با یکدیگر در عرصه های مختلف گام برداشته اند.  
این استاد دانشگاه روس با اشاره به این که ایران و روسیه دو قدرت مهم در عرصه بین المللی هستند، اظهار کرد: سران ایران و روسیه، منافع دو کشور را در توسعه روابط دوجانبه می دانند و به همین دلیل پشتیبانی مقامات ارشد دو کشور پشتوانه خوبی برای روند توسعه مناسبات است.
رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: در چند ماه اخیر و پس از ریاست جمهوری رئیسی در ایران شاهد سرعت یافتن توسعه روابط ایران و روسیه نسبت به سابق هستیم و کارشناسان پیش بینی می کنند که با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، روند گسترش روابط دو جانبه سرعت بیشتری خواهد گرفت.   
وی افزود: به همین دلیل سفر رئیسی به مسکو اهمیت فراوان یافته و دو طرف برای فراهم آوردن مقدمات این دیدار تلاش های گسترده ای کرده اند و انتظار بالایی از این دیدار می رود.  
یانا آدیرخایوا ایرانشناس روس نیز با اشاره به وجود همکاری های خوب بین ایران روسیه، معتقد است دو طرف ظرفیت های بالقوه به مراتب بیشتری برای توسعه همکاری در حوزه هایی چون بازرگانی، گردشگری، علوم و فناوری... دارند که سفر آیت الله رئیسی به مسکو فرصت مناسبی برای فعال کردن این ظرفیت هاست.
آدیرخایوا استاد دانشگاه دولتی "تولا" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: معتقدم سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای توسعه روابط مسکو و تهران اهمیت راهبردی دارد و سبب تقویت همکاری های بلندمدت بین دو کشور می شود.  
«ولادیمیر اوبیدنوف» رئیس شورای تجاری روسیه و ایران در اتاق بازرگانی و صنایع این کشور معتقد است که سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور کمک می کند و مذاکرات وی با پوتین گام مهمی برای تعمیق همکاری ها بین دو کشور خواهد بود.
 اوبیدنوف در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با اشاره به سفر آتی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو و با بیان اینکه این سفر اهمیت فراوان دارد، اظهار کرد: روابط ایران و روسیه در اجلاس تاشکند (دیدار سران ایران و روسیه) در سال 2013میلادی تحرک تازه یافت و به سطح مشارکت راهبردی رسید. مذاکرات آتی سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه در مسکو گام مهم دیگری در مسیر توسعه و تعمیق همکاری های دو کشور خواهد بود و ما این انتظار را از دیدار رئیسی از مسکو داریم.  

 کرملین: پوتین و رئیسی درباره طرح های اقتصادی مشترک گفت وگو می‌کنند
 دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: در مذاکرات 19 ژانویه(29 دی)، بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در مورد برجام و اجرای پروژه های مشترک اقتصادی و موضوعات بین المللی گفت وگو می شود.
  دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پوتین و رئیسی درخصوص مساله اجرای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) گفت و گو و تبادل نظر می کنند.  
در بیانیه کرملین گفته شده است: قرار است در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل مربوط به همکاریهای دوجانبه ازجمله اجرای طرح های مشترک در عرصه های اقتصادی و بازرگانی و موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای بررسی شود.
علاوه بر این در این مذاکرات، مساله برجام مورد توجه قرار خواهد گرفت.
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نیز امروز اعلام کرد که رئیس جمهور کشورمان به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، فردا چهارشنبه عازم روسیه خواهد شد.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.
حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، ‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر 2 روزه است.
وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی دکتر رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد.
آیت الله رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده است.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود دیدار رئیس جمهوری ایران از مسکو رویداد بسیار مهم است. باید تماس های سیاسی بین تهران و مسکو ازسرگرفته شود.
وی با یادآوری اینکه همه گیری کرونا، مانعی برای دیدارها و سفر هیات های دو کشور شده است، ادامه داد: ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رئیسی روسای جمهوری روسیه و ایران چندین تماس تلفنی داشتند.
وزیر خارجه روسیه گفت: در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل دستور روابط ایران و روسیه مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  

اهمیت "سفر رئیسی به روسیه" در رسانه‌های خارجی
رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز سفر خود به روسیه را با محوریت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مسکو آغاز کرد. این سفر بازتاب گسترده‌ای در رسانه های خارجی داشته است.
 خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مسکو، آن را مهم ترین سفر رسمی رئیسی از زمان به قدرت رسیدن او برشمرد و تصریح کرد که از سال ٢٠١٧ تاکنون این اولین باری است که یک رئیس جمهور ایران به روسیه سفر می‌کند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: مسکو و تهران روابط سیاسی، اقتصادی و سیاسی قوی دارند و در سوریه نیز از متحدان بشار اسد رئیس جمهور این کشور به شمار می آیند.
خبرگزاری رویترز نیز با اعلام سفر رئیس جمهور ایران به مسکو که از صبح روز (چهارشنبه) آغاز شده است، گزارش داد: ابراهیم رئیسی همزمان با مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تلاش روسیه برای کمک به حصول یک توافق میان ایران و قدرت های جهانی به مسکو سفر کرده است.
این خبرگزاری همچنین به ارائه جزئیاتی درباره محور رایزنی های رئیسی در جریان این سفر پرداخت و افزود: بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین)، ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین قرار است در دیدار با یکدیگر درباره تمامی موضوعات مرتبط با همکاری های دوجانبه و احیای برجام گفت‌وگو کنند.
رسانه های صهیونیستی، ازجمله روزنامه های هاآرتص و تایمز آو اسرائیل خبر سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به روسیه را منتشر و آن را مهم ترین سفر خارجی او از زمان روی کار آمدنش توصیف کردند.
همچنین خبرگزاری روسی تاس در گزارش خود درباره این سفر، اظهارات رئیس جمهور کشورمان پیش از ترک تهران به مقصد مسکو را منتشر کرد و نوشت: ابراهیم رئیسی تاکید کرد که این سفر نقطه عطفی در روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی دو کشور است و همکاری و گفت‌وگوهای تهران و مسکو در تقویت امنیت منطقه و ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری مؤثر است.
خبرگزاری اسپوتنیک هم در این باره گزارش داد: ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه روز ١٩ ژانویه  در مسکو با یکدیگر دیدار خواهند داشت و قرار است درباره همکاری های دوجانبه، شامل اجرای پروژه های مشترک در زمینه تجاری و اقتصادی رایزنی کنند. آنها همچنین درخصوص احیای برجام و اجرای کامل این توافق بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
پایگاه خبری -تحلیلی میدل ایست آی در گزارشی سفر رئیسی به مسکو و رایزنی‌های او با همتای روس خود را برای آینده ایران مهم توصیف کرد و نوشت: از آنجایی که ایران به دنبال راهی برای دور زدن تحریم های آمریکا و روابط اقتصادی و امنیتی است تا از فشار غرب در مذاکرات برجامی بکاهد، این سفر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از طرف دیگر، نیاز روسیه به حفظ متحدان منطقه ای خود بر سر بحران اوکراین می تواند کلیدی در این مذاکرات باشد.




برچسب‌ها:

نظر شما