شناسهٔ خبر: 52077816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری آیین عملیات اجرایی طرح ۲ هزار هکتاری بیابان زدایی و کاشت نهال در خوزستان/کاهش فرسایش آبی کشور با آبخیزداری

آیین عملیات اجرایی طرح ۲ هزار هکتاری بیابان زدایی و کاشت نهال در خوزستان با همکاری شرکت ملی نفت ایران و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز -  رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور  می گوید: توانستیم با کار آبخیزداری متوسط فرسایش آبی کشور را که سالانه بیش از ۱۶ تُن در هکتار است را ۹ تُن در هکتار کاهش دهیم که عملکرد بسیار مناسبی است.

به گفته مسعود منصور بیش از ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۲۶۰ روستا در معرض سیلاب‌ها قرار دارند یعنی از ۱۲۵ میلیون عرصه کشور که نیازمند کار آبخیز داری است و  ۲۷ میلیون هکتار بعنوان پهنه‌های سیل خیز بحرانی در نقشه سیل خیز کشور است که این تعداد شهر روستا‌ها در این پهنه‌ها قرار دارند.

او گفت: با کار آبخیزداری ۷۰ درصد متوسط خسارت سیل کاهش می‌یابد.

این مقام مسئول سیلاب های رخ داده  در ۳۰ سال اخیر را  بیش از ۷ هزار سیلاب عنوان کرد و گفت: هر سیلاب متوسط ۴۰  میلیارد تومان خسارت داشته است.

منصور می گوید: رویکرد کشور با مساعدت دولت و مجلس به سمت پیشگیری هدایت شود درهمین موارد سیل اخیر اگر نهضتی که بعد از سیل اتفاق می‌افتد و همه دستگاه‌ها پای کار هستند بخشی قبل از وقوع سیل‌ها در مدیریت روان آب‌ها و اقدامات بیومکانیک همکاری کنند سیل خسارت کمتری وارد می‌کند.

به گفته معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور  ۴۰ هزار و ۴۰۰ رشته قنات در کشور وجود دارد که ۵۵ تا ۶۰ درصد به سمت کم آبی و خشک آبی حرکت می‌کند و با اقدامات آبخیزداری حدود ۹ هزار و ۸۰۰ قنات پرآب شدند و مهاجرت معکوس رخ داده است.

این مقام مسئول گفت: بیش از ۷۰۰ خیر آبخیز دار در کشور داریم که انجمن خیرین آبخیز داری در ۲ استان تشکیل شده است که تا الان بیش از ۲۵۰ هزار هکتار کار آبخیز داری انجام داده اند.

او گفت: ۲ هزار تشکل مردمی نیز  از پارسال شکل گرفته است که در این عرصه مشغول بکار هستند.

منصور از ثبت نام ۱۵۰ هزار همیار طبیعت در سامانه‌های منابع طبیعی خبر داد و گفت:  این همیاران هنگام حریق در جنگل ها، مراتع  و مسائل دیگر بسیج می‌شوند.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور  از جمله مصادیق بارز مسئولیت‌های اجتماعی به همکاری صاحبان صنایع و صنعت در کنار خود برای رفع مشکلات آلودگی‌های زیست محیطی، حفظ خاک، جلوگیری از ریزگرد‌ها و... اشاره کرد.

به گفته این مقام مسئول در بسیاری از نقاط کشور ۱۲ هزار جنگل کاری با همکاری و کمک  معدنکاران انجام شده است که خیلی ارزشمند است.

منصور گفت: در تقویت منابع اعتباری استان در حوزه  آبخیزداری و عرصه مقابله با بیابان زایی همه کمک کنند همانطور که خوزستان دین خود را به کشور ادا کرده است ما نیز دین خود را به این استان ادا کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور  می گوید: در بارندگی‌های نیمه دی ماه از هفتم تا ۱۳ در کشور در ۸ استان ۴ هزار و ۹۶۸ میلیون متر مکعب آب جاری شد که یکی از این استان‌ها خوزستان است.

این مقام مسئول گفت: از اقدامات آبخیز داری انجام شده در کشور  موفق  به مدیریت به یک هزار و ۹۸۰ مورد  شدیم و ۷۵۰ میلیون متر مکعب نیز پشت بند‌های کشور ذخیره شد که سفره‌ها را تقویت می‌کند.

به گفته منصور از این مقدار۳۰۰ میلیون متر مکعب در ۵ شهرستان خوزستان که بارندگی  داشتند روان آب بوده و ۲۰۰ میلیون متر مکعب پشت بند‌ها مدیریت شده  و۷۵ میلیون متر مکعب نیز پشت بند‌ها ذخیره شد.

او در پایان گفت: یکی دو سال است که معضل ریزگرد مانند سال‌های گذشته نیست و امیدواریم با فوریت بقیه عملیات انجام شود.

انتهای پیام/ی

نظر شما