شناسهٔ خبر: 52068955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

علوفه مورد نیاز حیات وحش دشت سهرین زنجان تامین شد

زنجان - ایرنا - رییس نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از تامین علوفه مورد نیاز حیات وحش دشت سهرین زنجان خبرداد و گفت: طی ۲ روز اخیر با بارش های سنگین برف، ۱۵۰ بسته یونجه در منطقه حفاظت شده دشت سهرین توزیع شد.

صاحب‌خبر -

پرویز رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هریک از بسته های یونجه توزیع شده به وزن ۳۰ کیلوگرم هستند، افزود: علوفه های سرپای گندم های کشت شده در این منطقه هنوز برای حیات وحش قابل استفاده است.

وی یادآورشد: درصورت نیاز در روزهای آینده علوفه بیشتری برای تعلیف حیوانات دشت سهرین توزیع خواهد شد.

رستمی تاکید کرد: با توجه به بارش سنگین برف، پوشیده شدن زمین و پنهان شدن مواد غذایی مورد نیاز حیات وحش، احتمال نزدیک شدن حیوانات از جمله گرگ، شغال و روباه به حریم و گاه داخل شهرها زیاد است به همین جهت هم استانی ها به خصوص افراد ساکن در شهرک‌های اقماری باید هنگام تردد احتیاط لازم را داشته باشند و تا حد امکان در مواقعی که خیابانها خلوت است به خصوص شامگاه، نیمه شب و ساعات اولیه بامداد، از منزل خارج نشوند.

وی یادآورشد: در این وضعیت کودکان و سالمندان بیش از دیگران در معرض آسیب هستند که باید مراقبت بیشتری از آنان شود.

رستمی اظهار داشت: پخش علوفه زمستانی در زیستگاه ها با هدف تغذیه بی دغدغه و جلوگیری از خروج وحوش علفخوار از زیستگاه های اصلی و پیشگیری از پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی صورت می‌گیرد که آذر ماه امسال نیز این امر در زنجان انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به سردسیر بودن منطقه و احتمال بارش های سنگین برف در فصل زمستان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در فصل تابستان اقدام به تهیه علوفه و ذخیره آن در انبارهای در اختیار خود می کند تا در زمان لازم در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع توزیع شود که تامین بخشی از علوفه مورد نیاز وحوش علفخوار در استان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از اراضی تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست است، صورت می گیرد.

دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد با دامنه ارتفاعی ۵۰۰ تا دو هزارو ۹۰۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه به ترتیب ۵۰۰ میلیمتر و ۱۱ درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده که زیستگاهی مناسب و با ارزشی نیز برای آهوان زنجان شده است و ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون، گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدارایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله ازجمله جانورانی هستند که در این منطقه زیست می کنند.

در منطقه حفاظت شده فیله خاصه نیز گونه های جانوری ازجمله آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزیی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

بر اساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس، یک هزارو ۴۰۰ و یک هزار و ۳۶۰ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

نظر شما