شناسهٔ خبر: 52060762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تناقض گویی آمریکا؛ کاخ سفید ادعاها علیه روسیه بر سر اوکراین را تکرار کرد

نیویورک - ایرنا- سخنگوی کاخ سفید همزمان با افزایش تنش ها بر سر اوکراین میان آمریکا و روسیه، بار دیگر ادعاهای واشنگتن علیه مسکو را تکرار و ادعا کرد روسیه می تواند در هر مقطعی به اوکراین حمله کند.

صاحب‌خبر -

این در حالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته با عقب نشینی از ادعاها و موضع گیری های قبلی واشنگتن مبنی بر "حمله قطعی" روسیه به اوکراین اظهار داشت جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به این نتیجه نرسیده است که روسیه برای انجام اقدام نظامی در اوکراین "تصمیم قطعی" گرفته است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری مدعی شد این ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بود که با استقرار هزاران سرباز در مرزهای اوکراین از جمله انتقال نیرو به بلاروس این بحران را ایجاد کرده است.

 سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد معتقدیم این یک وضعیت بسیار خطرناک است. معتقدیم اکنون در مرحله‌ای هستیم که روسیه می‌تواند در هر مقطعی به اوکراین حمله کند، می‌توانم بگویم که در وضعیتی بدتر از گذشته قرار داریم.

این مقام کاخ سفید، روسیه را تهدید کرد و گفت، اگر روس ها مسیر دیپلماتیک را انتخاب نکنند، با عواقب و پیامدهای شدید مواجه خواهند شد.

وی با تکرار تهدیدها علیه روسیه مدعی شد هیچ گزینه ای از جمله محروم شدن روسیه از دسترسی به شبکه مالی سویفت، کنار گذاشته نشده است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه ادعاهای خود افزود که با متحدان اروپایی برای اعمال عواقب شدید بر روسیه در صورتی حمله احتمالی به اوکراین از نزدیک مشورت می کنیم.

 جن ساکی همچنین مدعی شد که اطلاعاتی در اختیار داشتیم که نشان می داد روسیه قصد داشت در اواخر ماه دسامبر و اوایل ژانویه کارکنان خود و خانواده های آنها را از سفارت این کشور در اوکراین خارج کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن نیز مدعی شده بود جامعه اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد روسیه در حال زمینه سازی و ایجاد بهانه برای تهاجم، از جمله از طریق فعالیت های خرابکارانه و عملیات اطلاعاتی است.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه به وقت محلی به صورت تلفنی در خصوص تعاملات اخیر دیپلماتیک میان دو کشور و همچنین موضوع اوکراین گفت و گو کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از امروز ۱۸ ژانویه تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۸ تا ۳۰ دی ماه)  به اوکراین و آلمان سفر می کند.

سفر بلینکن به اوکراین جدیدترین سفر مقامات آمریکایی به این کشور است. روز دوشنبه هیاتی از سناتورهای آمریکایی به اوکراین سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور ی این کشور دیدار و گفت و گو کردند. ویلیام برنز رییس سازمان جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا (سیا) نیز هفته گذشته به اوکراین سفر و با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ادعای آمریکا در مورد تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین را کذب محض خواند و رد کرد.

لاوروف در نشست مطبوعاتی مشترک با گوردان گرلیچ رادمن وزیر امور خارجه کرواسی گفت که ادعای آمریکا مبنی بر تدارک روسیه برای عمل تحریک آمیز در منطقه دونباس (در شرق اوکراین) به منظور زمینه سازی برای تهاجم به اوکراین، اطلاعات کاملا نادرست است.

وی افزود: از یاد نبریم که مقام های آمریکایی بارها از امکان تهاجم روسیه به اوکراین سخن گفته و در این مورد ادعاهای بی اساس مطرح کرده اند.

وزیر خارجه روسیه در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا ۱۸ سناریو در مورد متشنج شدن اوضاع اوکراین طراحی کرده اند، به کنایه گفت: به احتمال زیاد وزارت امور خارجه آمریکا مسابقه برای تهیه سناریوهای در مورد متشنج شدن وضعیت اوکراین برگزار می کند.

وی ادامه داد: به نظرم آمریکا ۱۷ سازمان اطلاعاتی و سرویس ویژه دارد و ممکن است این سازمان ها بعلاوه وزارت امور خارجه آمریکا رقم ۱۸ را تشکیل داده باشند.

به گزارش ایرنا، ویکتوریا نولاند، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با فایننشال تایمز، ادعا کرد که حمله سایبری بزرگ علیه اوکراین در روز جمعه "بخشی از روش های بازی روسیه" است که قبلا نیز از آن استفاده کرده است.

نولاند در این خصوص گفت: من قصد ندارم ۱۸ سناریو مختلف را توضیح بدهم. تعهد و گفت و گوی ما با متحدان مان بر این است که اگر روسیه به هر شکلی این اقدام را انجام دهد، سختی های شدیدی را علیه آن اعمال خواهیم کرد.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی) و نشست شورای ناتو و روسیه  ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های دو جانبه برگزار شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

نظر شما