شناسهٔ خبر: 52054682 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاکید روسیه و آلمان بر اهمیت روابط در دیدار وزرای خارجه دو کشور

وزرای خارجه روسیه و آلمان طی دیداری در مسکو ضمن مهم برشمردن روابط دوجانبه، بر لزوم حل اختلافات انباشته‌شده بین مسکو و برلین تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه جدید آلمان که به مسکو سفر کرده، برای اولین‌بار در این سمت با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود دیدار کرد.

بائربوک امروز (سه‌شنبه) در ابتدای این دیدار مقابل دوربین رسانه‌ها گفت که روابط با روسیه برای دولت جدید آلمان مهم است و هیچ جایگزینی برای روابط خوب وجود ندارد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره اظهار داشت: «در طول سفرم، من می‌خواهم تأکید کنم که روابط با فدراسیون روسیه برای دولت فدرال جدید [آلمان] و شخص من چقدر مهم است».

وزیر خارجه آلمان همچنین افزود: «هیچ جایگزینی برای روابط خوب و باثبات بین مسکو و برلین وجود ندارد. و من می‌خواهم به کار بر روی آن ادامه دهم. و در اینجا من به نمایندگی از کل دولت فدرال [آلمان] صحبت می‌کنم».

در طرف دیگر، سرگئی لاوروف نیز گفت که روسیه قصد دارد بر تناقضات و اختلافات با آلمان غلبه کند.

لاوروف که برای اولین‌بار با وزیر خارجه جدید آلمان دیدار می‌کرد، تصریح کرد که مسکو مایل است شاهد روابط سازنده‌تر با برلین باشد.

به نوشته ریانووستی، وی پیش از آغاز مذاکرات با همتای آلمانی خود گفت: «البته ما دوست داریم وضعیت سازنده‌تری در روابط روسیه و آلمان، با هدف غلبه بر مشکلات انباشته شده با همه اعضای دولت جدید این کشور را شاهد باشیم».

پیش از این، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با تاکید بر لزوم کاهش تنش بین روسیه و اوکراین، درباره هرگونه اقدام احتمالی مسکو علیه کی‌یف هشدار داد. (جزئیات بیشتر)

طی هفته‌های اخیر ابتدا مقام‌های دولت غربگرای اوکراین و سپس، آمریکا و متحدان اروپایی این کشور بارها به روسیه درباره تدارک به منظور حمله به اوکراین اتهام زدند اما مسئولان مسکو بارها این اتهام را رد کردند.

مقام‌های روسیه به رغم رد ادعای تدارک برای حمله به اوکراین، بارها به آمریکا و متحدانش درباره تبعات الحاق اوکراین به ناتو هشدار داده و این موضوع را خط قرمز خوانده‌اند.

از سوی دیگر، روسیه به آمریکا پیشنهاداتی برای ارائه ضمانت‌های امنیتی ارائه داد و مقام‌های ارشد مسکو و واشنگتن در شهر ژنو سوئیس، درباره این پیشنهاد و تنش‌ها بر سر اوکراین مذاکره کردند.

به گفته مقام‌های ارشد مسکو، این کشور خواستار تضمین عدم عضویت اوکراین در ناتو و عدم گسترش ناتو به سمت شرق و مرزهای روسیه است.

انتهای پیام/م

نظر شما