شناسهٔ خبر: 52052331 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

کشورهای همسایه ظرفیت بزرگی برای مبادلات تجاری

خبرگزاری صداوسیما

کشورهای همسایه به ویژه کشورهای هم مرز با ایران ظرفیت بزرگی برای مبادلات تجاری به ویژه صادرات هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، در پی دستور و تأکید رئیس جمهور بر افزایش و تقویت این همکاری ها امروز وبیناری میان استاندار آذربایجان شرقی و سفیر ایران در ارمنستان در زمینه بررسی راه های افزایش همکاری ها و تعاملات بین ارمنستان و آذربایجان شرقی برگزار شد.

استاندار آذربایجان شرقی در این وبینار خطاب به سفیر ایران در ارمنستان گفت: ما با ارمنستان هم مرز هستیم و مرز نوردوز با استان سیونیک ارمنستان ظرفیت بزرگی برای روابط اقتصادی است بنابراین برای مبادله هیئت های تجاری و برگزاری نمایشگاه ها زمینه سازی خواهیم کرد و از شما می خواهیم شما نیز در آن سوی مرز در این زمینه زمینه سازی کنید.

عابدین خرم افزود : بعد از وقوع جنگ بین دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان مشکلات ارتباطاتی و حمل و نقل برای ما پیش آمده است ولی برای رفع مشکل آماده مشارکت در ایجاد و احداث جاده در آن سوی مرز هستیم.

وی گفت : آلودگی رود ارس نیز مدت هاست در حال پیگیری است ولی هنوز این آلودگی رفع نشده است و باید با تشکیل کمیته مشترک این مشکل رفع شود .

استاندار آذربایجان شرقی افزود : در زمینه برگزاری نمایشگاه ها، توسعه گردشگری، بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی و علمی و انتقال فناوری نیز آماده همکاری هستیم.

عابدین خرم گفت: راه اندازی منطقه تجاری صنعتی بین ارس و سیونیک و همکاریهای مشترک از خواسته های ماست.

سفیر ایران در ارمنستان نیز گفت : ارمنستان کشوری کم جمعیت با سه میلیون نفر است ولی بازارش کشش خوبی دارد و رقابتی تر هم خواهد شد و ما باید از این فرصت نهایت استفاده را بکنیم.

ظهوری افزود: مبادلات تجاری ارمنستان با دنیا 7 میلیارد دلار است که 5 میلیارد دلار آن واردات است و ما باید از وارداتشان سهم متعادلی داشته باشیم .

وی گفت : آذربایجان شرقی با 5 هزار واحد تولیدی و با داشتن برندهای دیرین در زمینه های مختلف مثل نساجی و چرم هنوز نتوانسته است توانمندی های خود را به طور شایسته به همسایگان معرفی کند و این معرفی باید درست، حرفه ای و با زبان بین المللی باشد.

سفیر ایران در ارمنستان افزود : برخی مشکلات در زمینه گمرک، راهداری و صمت در خود استان قابل حل است و باید برای هر منطقه به طور اقتضایی نسخه پیچیده شود.

ظهوری گفت: ارمنستان همچنین می تواند برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما پل ارتباطی با دیگر کشورها برای صادرات تولیداتمان باشد و باید در کنار آن مسیرهای دسترسی زمینی و ریلی را تقویت کنیم.

وی افزود: به زودی کنسولگری ما در مرکز استان سیونیک دایر می شود که برای تقویت ارتباطات بسیار مفید خواهد بود.

سفیر ایران در ارمنستان در زمینه آلودگی آب ارس نیز گفت : این آلودگی ناشی از فعالیت یک شرکت روسی در منطقه است که اقدام به احداث حوضچه های بازچرخانی و تصفیه نکرده است ولی موضوع را تا رفع کامل آلودگی ارس پیگیری می کنیم.

ظهوری همچنین خواستار نصب دستگاه ایکس ری در مرز نوردوز و مقابله با قاچاقچیان برای خارج کردن برخی اقلام ممنوعه به ارمنستان در کمترین زمان ممکن شد.

نظر شما