شناسهٔ خبر: 52051600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

برای خروج از مشکلات جامعه به احیا گفتمان دفاع مقدس نیاز داریم

قزوین- جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: عبور از بحران‌های اجتماعی از طریق بازتولید گفتمان دفاع مقدس امکان‌پذیر است و امروز به احیا این گفتمان نیازمندیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر سرتیپ ستاد نبی سهرابی در مراسم در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین که صبح سه‌شنبه در سالن شهید سلیمانی سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد اظهار کرد: وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انتقال پیام دفاع مقدس به جامعه امروز و نسل‌های آینده است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: رسالت بنیاد حفظ آثار بازسازی گفتمان دفاع مقدس در متن و بطن اجتماعی کشور است و در دهه پنجم انقلاب برای عبور از بحران‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و نیازمند بازتولید گفتمان دفاع مقدس هستیم.

وی ادامه داد: وضع اجتماعی امروز کشور محصول پدیده فاصله گرفتن از فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس است، اگر شاهد مشکلات مختلف هستیم به همین علت است و باید به گفتمان دفاع مقدس برگردیم.

این مسئول با بیان اینکه چگونگی بازنمایی دفاع مقدس نکته مهمی است تصریح کرد: نمی‌توانیم جامعه را به عقب برده و به گذشته برگردانیم ولی باید جامعه را احیا کنیم و این مهم بستگی به هنر و تلاش و همت ما دارد.

سرتیپ سهرابی بیان کرد: کاری که در بنیاد حفظ آثار انجام می‌دهیم یک اثر طولانی‌مدت در جامعه دارد و خروجی ما هم همین اثر است، امروز نوجوانی به مناطق عملیاتی جنوب کشور سفر می‌کند و ۱۰ سال دیگر در یک مسئولیت و موقعیتی تجربه گذشته را به خاطر می‌آورد و خط مشی می‌گیرد.

وی با اشاره به این موضوع که در دهه‌های مختلف و با توجه به زمان و امکانات مقتضیات متفاوت شده است گفت: دهه اول انقلاب ناظر بر ارزش‌ها و حضور امام بود و در دهه دوم انقلاب با ظهور پل‌های ارتباطی جدید شاهد تنش‌ها و شکاف‌های فرهنگی بودیم و در دو دهه بعد این موضوع نمود بیشتری داشت. امروز اگر می‌خواهیم نقش‌آفرینی کنیم باید بتوانیم محتوای مناسب به دور از نگاه‌های حزبی ایجاد کرده و ارائه کنیم تا مخاطبان با فرهنگی که در خصوص آن صحبت می‌کنیم رویارویی بیشتر و بهتری داشته باشند.

این مسئول اذعان کرد: امروز دنیای دیجیتال سبک زندگی مردم را تغییر داده و وظیفه ما این است که در این جهان جدید به صیانت از ارزش‌ها بپردازیم و ارزش‌ها را برای مخاطبان و عموم مردم بازگو کنیم.

سرتیپ سهرابی تصریح کرد: گفتمان سازی در شبکه‌های مجازی یک وظیفه است و بنیاد حفظ آثار با ایجاد سازمان مجازی این کار را شروع کرده است، امروز کمتر کسی به نوشته کاغذی مراجعه می‌کند ولی همه شبکه‌ها را چک می‌کنند و باید وارد این موضوعات شویم تا مردم به آن مراجعه کنند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: باید ببینیم که این ۸ سال چه ویژگی‌هایی دارد؟ در تاریخ ما خصوصاً در ۲۰۰ سال اخیر مشابه تاریخ دفاع مقدس را نداشته‌ایم چراکه مردم وحدت کلمه داشتند و اسلام و ایران و وحدت زیر پرچم به رهبری امام خمینی با پررنگ بودن نقش مذهب و الگوگیری از قیام امام حسین (ع) در جریان بود.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر دفاع مقدس حضور متکثر همه مردم و همه اقوام و همه ادیان و مذاهب بود، دیگر آنکه فرهنگ پایداری ملی است و جامعه ایرانی با همه گستردگی درگیر این اتفاق بزرگ بودند، مردم همه از جبهه و جنگ پشتیبانی می‌کردند و مدیریت جهادی کشور توسط مسئولین که در دهه‌های بعد تکرار نشد از موضوعاتی است که این دوران و دستاوردهایش را خاص می‌کند.

سرتیپ سهرابی ابراز کرد: دوران جنگ تحمیلی و رویدادهای آن قابلیت تبدیل‌شدن به یک الگو در سراسر جهان و استفاده از آن در مقابله با استکبار جهانی را دارد چرا که سردار سلیمانی با بهره از همین الگو جوانان را از سراسر جهان اسلام جذب جبهه‌های مقاومت کرد.

وی تأکید کرد: ابزار انتقال این تجربه و جهانی‌شدن هنر، ادبیات، فیلم و آثاری است که طعم جهانی دارد و قابلیت درک و فهم و اقبال عمومی داشته باشد و این امر هم جز وظایف بنیاد حفظ آثار است.

این مسئول یادآور شد: یکی دیگر از ابزارهایی که ما در دست داریم موزه‌های دفاع مقدس هستند، ما باید بتوانیم گذشته درخشان را در قالب مستندات به نسل آینده خود انتقال دهیم، برای اینکه این انتقال اتفاق بی افتد و نسل جدید در این خصوص توجیه شده باشند باید از موزه‌ها استفاده کنیم و متأسفانه این مهم یعنی ساخت موزه دفاع مقدس هنوز در قزوین اتفاق نیفتاده است.

وی در پایان اضافه کرد: این امر باید توسط مسئولین استان اتفاق بیافتد تا از اثرات آن بهره لازم را ببریم.

نظر شما