شناسهٔ خبر: 52041046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

حمله به شهر ابوظبی از سوی حوثی ها

«انفجار در امارات» هشدار از سوی ایران بود!

در حالی که پلیس امارات از انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی در شهر ابوظبی و یک انفجار جزیی در منطقه ساخت و ساز فرودگاه جدید ابوظبی خبر داده است،‌ خبرگزاری فارس خبر داد که این اقدامات «تذکر عملی جدید» از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران به امارات بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز، در حالی که پلیس امارات از انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی در منطقه «مصفح» شهر ابوظبی و یک انفجار جزیی در منطقه ساخت و ساز فرودگاه جدید ابوظبی خبر داده است،‌ خبرگزاری فارس نوشت این اقدامات «تذکر عملی جدید» از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران به امارات بوده است.


خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشته است که شبه‌نظامیان حوثی از انجام حمله‌ای به امارات خبر داده‌اند. حوثی ها علیه دولت قانونی یمن می‌جنگند.

پلیس ابوظبی گفته است انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی و انفجار جزئی در منطقه فرودگاه جدید این شهر خسارت جانی بر جای نگذاشته است و در بررسی‌های اولیه بقایای اشیاء کوچکی که احتمالا متعلق به پهپاد است، کشف شده است.

-------------

بیشتر بخوانید
«شاهین صحرا» برای مقابله با ایران به پرواز درآمد
-----------------------------------------------
خبرگزاری فارس همچنین در گزارش خود نوشته است که با توجه به تداوم حضور امارات در ائتلاف عربی به رهبری عربستان که در یمن با شورشیان حوثی مقابله می‌کند، «بانک تهیه شده از اهداف برای حمله در امارات، در تیررس موشک‌ها و پهپادهای» شبه نظامیان حوثی قرار خواهد گرفت.

در همین حال سخنگوی نیروهای نظامی حوثی‌ها، در بیانیه ای اعلام کرد که این گروه عملیات نظامی خود را در امارات متحده عربی آغاز کرده و جزئیات بیشتری در این باره به‌زودی اعلام می‌شود.

 حوثی ها روز ۱۳ دی نیز یک کشتی باری با پرچم امارات متحده و حامل تجهیزات بیمارستانی را در بندر حدیده در غرب یمن ربودند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ دی ماه خواستار «آزادی فوری» کشتی امارات متحده عربی شد که ولی حوثی‌ها با بیان اینکه کشتی حامل تجهیزات نظامی بوده، با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر عملیات نظامیان حوثی در جنگ داخلی یمن با ناکامی همراه بوده است. در همین راستا، روز ۲۱ دی‌ماه مقامات رسمی دولت یمن که از سوی مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، اعلام کردند که موفق به بازپس‌گرفتن کل استان شبوه، در جنوب کشور، از حوثی ها شده‌اند.

 

-------------

بیشتر بخوانید

تشکیل خاورمیانه‌ جدید علیه جمهوری اسلامی؟
-------------------------------------------

نیروهای دولتی همچنین در اوایل ماه جاری میلادی در جنوب یمن به پیشروی‌های قابل توجهی در ضربه به شورشیان حوثی دست یافتند.

کنترل کامل استان شبوه از آن نظر اهمیت دارد که به نیروهای دولتی اجازه می‌دهد خطوط اصلی تدارکات حوثی‌ها را که از اوایل سال گذشته به شهر مهم مارب، آخرین پایگاه دولتی در شمال یمن حمله کرده‌اند، قطع کنند.

حوثی‌ها بارها با تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل و ایالات متحده برای توقف حمله مارب و همچنین حملات موشکی و پهپادی شورشیان به عربستان سعودی مخالفت کرده‌اند.

جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها، صنعا، پایتخت و بخش‌های زیادی از شمال یمن را تصرف کردند، در این کشور آغاز شد. چند ماه بعد نیز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی برای کمک به دولت رسمی، وارد جنگ در این کشور شد.

این درگیری از آن زمان به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای بین ایران و عربستان تبدیل شده است و این درگیری در سال‌های اخیر منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰ هزار نفر و آواره شدن صدها هزار نفر از مردم یمن شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز ۱۸ دی‌ماه در گزارشی نوشت که به نسخه‌ای از پیش‌نویس گزارش کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل دست یافته که نشان می‌دهد ایران از بندر جاسک واقع در جنوب ایران، «هزاران» جنگ‌افزار را به صورت قاچاقی برای شبه نظامیان حوثی در یمن ارسال کرده است.

این تسلیحات که با قایق‌های چوبی منتقل می‌شود، شامل موشک‌انداز، مسلسل، تفنگ‌های تک‌تیرانداز بوده و ساخت کشورهایی نظیر ایران، روسیه و چین است.

در همین حال ایسنا نیز درباره این حادثه نوشت لیس ابوظبی می‌گوید که تحقیقات اولیه حاکی از آن است که بخش‌هایی از یک هواپیمای کوچک که احتمالا یک پهپاد بوده در منطقه مشاهده شده و احتمالا این پهپاد عامل انفجار بوده است.

 خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از سخنگوی انصارالله اعلام کرد که این گروه طی ساعات آینده بیانیه مهمی برای اعلام یک عملیات نظامی در امارات صادر خواهد کرد.

هم‌چنین پرواز هواپیماها در فرودگاه ابوظبی در پی این حمله متوقف شده است.

در همین راستا ائتلاف عربی اعلام کرد: ما استفاده از پهپادها توسط حوثی‌ها را رصد کردیم. تعدادی از پهپادهای بمب‌گذاری شده از فرودگاه بین المللی صنعا به پرواز درآمدند.
اما خبرگزاری وام به نقل از سازمان ملی اورژانس و مدیریت بحران "ادعاهای مطرح شده درباره اینکه نیروهای وابسته به انصارالله یمن یک موشک را به سمت امارات شلیک کردند" رد و مدعی شد: امارات سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار دارد که قادر هستند با هر گونه تهدیدی از هر نوعی مقابله کنند و پروژه راکتورهای براکة مستحکم بوده و در برابر هرگونه احتمالی مصون است.

منابع یمنی موثق هم اعلام کردند که عملیات نظامی در مرکز ابوظبی ادامه دارد و آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده است.

برخی منابع ویژه به شبکه خبری المیادین نیز اظهار کردند: ۲۰ فروند پهپاد و ۱۰ موشک بالستیک یمنی اهداف مهمی را در امارات هدف قرار دادند.

ضیف الله الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت صنعاء هم گفت: پیام انضباطی که قرار بود به امارات داده شود، داده شد.

براساس این خبر در اثر انفجار تانکرهای سوخت سه تن از جمله یک پاکستانی و دو هندی جان خود را از دست داده اند./

برچسب‌ها:

نظر شما