شناسهٔ خبر: 52040883 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفتگوی تلفنی بلینکن با همتای اماراتی در پی پاسخ یمن به تجاوز گری امارات

نیویورک- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در پی پاسخ قاطعانه یمن به تجاوزگری این کشور بصورت تلفنی گفت و گو و از ابوظبی حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به نوشته رسانه های یمن، امارات به تازگی حملات خود به یمن را تشدید کرده است و نیروهای تحت امر خود را که گردان‌های «العمالقه» (غول) می‌نامند و از گروه‌های سلفی، تکفیری و داعش تشکیل شده برای حمله به استان شبوه اعزام کرده است.

به نوشته این رسانه ها، امارات همچنین با انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق آب‌های سرزمینی یمن برای شبه نظامیان وابسته به خود تجاوزات خود را تشدید کرده است.

پیش از ظهر دوشنبه در پی حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک امارات متحده عربی، انفجاری در نزدیک مخازن شرکت نفت «ادنوک» و یک انفجار دیگر در فرودگاه بین المللی ابوظبی رخ داد که بر اثر آن، سه نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

وزیر خارجه آمریکا، پاسخ یمن به تجاوزگری های امارات را حمله ای هولناک و تروریستی خواند و با محکوم آن، با امارات ابراز همبستگی کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای با محکوم کردن پاسخ یمن، اظهار داشت که ما بر تعهد قاطع خود درباره امنیت امارات تاکید می کنیم و در کنار شرکای اماراتی خود متحد ایستاده ایم.

پیش از این نیز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن با بیان اینکه انصارالله، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است، مدعی شد با امارات و شرکای بین المللی برای پاسخگو ساختن آنها همکاری خواهیم کرد.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن مدعی شد آمریکا قاطعانه متعهد به امنیت امارات است و ما در کنار شرکای اماراتی خود در برابر تمامی تهدیدات علیه سرزمین آنها می ایستیم.

به گزارش ایرنا از المسیره، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه شب اعلام کرد: در پاسخ به افزایش حملات ائتلاف متجاوز آمریکایی، سعودی و اماراتی به یاری خداوند تعالی عملیات نظامی ویژه و موفقی (عملیات طوفان یمن) را انجام دادیم.

وی افزود: نیروهای مسلح یمن امروز به هشدارهای خود به کشورهای متجاوز در خصوص انجام ضربات دردناک و سخت در صورت ادامه تجاوزات، عمل کرد و اعلام می کنیم در صورت ادامه حملات به یمن، امارات متحده کشوری ناامن خواهد بود.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

نظر شما