شناسهٔ خبر: 52033080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش 2 برابری فوت بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید/ گزارشی از مسافرکشی با آمبولانس نداریم

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان گفت: ۶ شرکت معتبر مجوزدار برای آمبولانس خصوصی داریم که به صورت سالانه پایش می‌شوند اما گزارشی از مسافرکشی با آمبولانس نداریم، هرگونه استفاده غیرکاری از آمبولانس ممنوع است که با شماره پلاک آمبولانس‌ها شناسایی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فرهاد حیدری، سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امسال ۲۱۵ هزار مأموریت انجام شده که حدود ۵۰ هزار نفر تصادفی بودند، از این تعداد هم حدود ۳۵ هزار نفر تصادفات جاده‌ای و ۱۵ هزار نفر هم تصادفات شهری بوده‌اند.

وی ادامه داد: افزایش ۲۰ درصدی در تعداد اعزام‌های مشابه سال گذشته داشتیم که همکاران پایگاه فعال‌تر شده‌اند.

افرادی که با ۱۱۵ تماس می‌گیرند ضروریت امدادخواهی داشته باشند

حیدری افزود: تعداد تماس‌ها متوسط ۳ هزار و ۲۵۰ تماس در روز در سال ۹۹ بوده است، افرادی که تماس می‌گیرند باید ضروریت امدادخواهی داشته باشد چون اگر خطوط اشغال باشد ممکن است برای دیگر افراد مشکل پیش آید.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این مهم است که فردی تماس بگیرد که شرح کاملی از اتفاقات داشته باشد، چون همکاران ما طبق صحبت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند و برای آدرس دادن هم دقت کامل داشته باشند.

وی گفت: در برخی شهرستان‌ها مثل اصفهان، خمینی‌شهر و مبارکه و در ادامه هم سمیرم، فلاورجان و نجف‌آباد آمار مسمومیت و مرگ ناشی از مونوکسید کربن زیاد است که باید اطلاع‌رسانی شود و اقدامات لازم انجام شود.

در حقوق مصوب پرسنل اختیاری نداریم

حیدری اظهار داشت: حقوق کارمندان دولت در بودجه مصوب می‌شود و در اختیار ما و دانشگاه علوم پزشکی نیست، سابقه و منطقه و... همه تاثیرگذار است، متوسط پرداخت ساعتی ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان است.

از متقاضیان ورود به اورژانس استقبال می‌کنیم

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کمبود نیرو وجود دارد، افزود: مجوز بکارگیری ۲۲۶ نفر نیرو داشتیم اما همچنان ۴۹ نفر کمبود داریم و داوطلبی وجود ندارد، پایگاه‌هایی هستند که به دلیل کمبود نیرو تعطیل می‌شوند، از هرکسی که مدرک فوریت پزشکی، هوشبری و پرستاری دارد استقبال می‌کنیم.

بازگشت ۲۴ اتوبوس معیوب به چرخه امدادرسانی فقط با ۳.۵ میلیارد تومان

وی گفت: به دلیل اتفاقاتی که رخ داده مانند مشکلات مالی و... تعدادی از آمبولانس در تعمیرگاه هستند که می‌توانند برگردند، ۲۴ آمبولانس با هزینه ۳.۵ میلیارد می‌توانند به چرخه برگردند با هماهنگی با دانشگاه به زودی این مبلغ تامین می‌شود.

حیدری راجع به مکان پاسخگویی به تماس‌های اورژانس گفت: اتفاقی که افتاد تجمیع در شهر اصفهان بود که به جز چند شهرستان اکثر شهرستان‌ها در اصفهان پاسخگویی تلفن انجام می‌شود که مزایا و معایبی دارند.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر تجمیعی باشد مثلا اگر در خوانسار این اتفاق رخ دهد، نزدیک‌ترین پایگاه در شهرستان همجوار هم می‌تواند اعزام شود ولی مشکل در آدرس‌دهی هم وجود دارد که افراد غیر بومی در آدرس‌ها وارد نیستند، عدم تجمیع آن چهار شهرستان هم به مشکلات مالی برمی‌گردد.

وی افزود: بحث محدودیت مخابرات هم وجود دارد که نقاط کوری وجود دارد که اگر آدرس دقیق مثلا با جی پی اس مشخص شود می‌توان راحت‌تر به امدادخواه رسید.

زمان متوسط امدادرسانی در پایگاه شهری ۱۱ دقیقه است

حیدری گفت: زمان امدادرسانی در پایگاه شهری ۱۱ دقیقه و جاده‌ای ۱۴ دقیقه است که از زمان مدنظر بیشتر است اما تلاش می‌شود بهتر شود، زمان برای شهرستان‌های کوچک هم ۹ دقیقه است که بهتر است مجوز استفاده از خطوط ویژه به ما داده شود.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون آمار مزاحمت تلفنی برای ۱۱۵ گفت: میزان مزاحمت تلفنی چیزی در حدود ۵ درصد تماس‌های روزانه است که همین هم زیاد است و نباید حتی یک مورد هم وجود داشته باشد.

وی پیرامون سوال خبرنگاری پیرامون مسافرکشی با آمبولانس گفت: ۶ شرکت معتبر مجوزدار برای آمبولانس خصوصی داریم که به صورت سالانه پایش می‌شوند اما گزارشی از آمبولانس مسافرکشی نداریم، هرگونه استفاده غیرکاری از آمبولانس ممنوع است که با شماره پلاک آمبولانس‌ها شناسایی می‌شوند.

حیدری با بیان اینکه مراجع قضایی باید از این اتفاق جلوگیری کنند، افزود: ما اختیاری برای جلوگیری از این مسأله نداریم اما از طریق حقوقی دانشگاه رسیدگی می‌کنیم چون علاوه بر مشکلات درمانی مشکلات دیگری هم می‌توانند ایجاد کنند، هرکدام از شهروندان اگر چنین آمبولانسی دیدند اطلاع دهند تا بررسی کنیم و بتوانیم مجوز عدم تردد را بگیریم.

امدادرسانی به ۳۴ مصدوم با اورژانس هوایی

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: سال جاری تعداد ماموریت اورژانس هوایی ۲۷ مورد بوده که ۳۴ مصدوم توانستیم جا به جا کنیم، موتورلانس هم در اولویت است و اصفهان هم قرار است تعدادی موتورلانس در اختیارش قرار گیرد که زمان ۱۲ دقیقه‌ای رسیدن به امدادخواه را با موتورلانس کاهش دهیم تا اقدامات اولیه را بتوانیم انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون مدت زمان رسیدن اورژانس هوایی گفت: در اورژانس هوایی به دلیل بعد مسافت، زمان رسیدن مهم نیست اما زمان شروع سفر مهم است که حدود ۱۳ دقیقه است و مشکل هم مجوزهای لازم است که البته باید پیرامون امنیت پرواز و هوانیروز مجوز اخذ کنیم، در جلسه با هوانیروز این مسأله مطرح شد که شاید یکی دو دقیقه بتوانیم کم کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد: مصدوم منتظر اورژانس هوایی نمی‌ماند، اورژانس زمینی اعزام می‌شود و اورژانس هوایی برای انتقال این مصدوم انجام می‌شود.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آموزش کودکان مهم‌تر از بزرگترها است، روی بحث کودک سرمایه‌گذاری می‌کنیم که کودک براساس انگشتان دست یاد می‌گیرد وقتی با یک بیمار مواجه شدند چه کاری انجام دهند.

به گزارش فارس، در پایان این نشست خبری از کتاب «پنج انگشت اورژانسی» که برای مخاطب کودک تهیه شده است، رونمایی شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/

نظر شما