شناسهٔ خبر: 52030444 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دلایل عجیب برای ایربگ های بازنشده در تصادف زنجیره ای بهبهان

صاحب‌خبر -

شفقنا اقتصادی -بعد از تصادف زنجیره ای بهبهان، موج جدیدی از واکنش ها نسبت به صنعت خودروسازی کشور،  راه افتاده است وبرخی دنبال علت وبرخی دنبال پاک کردن مساله هستند، اما آنچه دراین میان مهمتر است راهی برای جلوگیری از این اتفاقات وبه سرانجام رسیدن این وجدان درد در خودروسازی کشور هست.

به گزارش شفقنا، دلایل بی شماری برای بازنشدن ایربگ های ماشین های مختلف ارایه شده که برخی به سال تولید و برخی به برخورد از عقب و فاصله بین دو خودرو اشاره شده است و باید پرسید در تصادف زنجیره ای شاید ماشینی که در سر زنجیره است شامل تحریک ایربگ ها نشود اما ماشین های بعدی هم از جلو و هم از عقب برخورد داشته اند واگر ایربگ ها وسنسورهای نصبی درست عمل میکردند باید بموقع پاسخ میدادند البته با توجه به این که هنوز آزمایشگاه  مناسب خودرو وجود ندارد اینگونه اخبار غیر طبیعی بنظر نمی آید!!!

در ادامه به گزارشات ارایه شده توسط روزنامه اسکناس توجه کنید:
ذوق زدگی خودروسازان از بازشدن یک ایربگ
احمد نعمت بخش در رابطه با حادثه تصادف بهبهان به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حادثه 60 خودرو به هم برخورد کردند که باعث فوت  و مجروح شدن  تعدادی از هموطنان شده است. وی با اعلام اینکه 15 خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و 23 خودرو برای شرکت سایپا بوده است، افزود: در بخش خودروهای سایپا 2وانت نیسان، 3 خودروی پیکاپ، 3 خودروی ال 90 و 15 پراید درگیر حادثه شده‌اند . در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال 90 از روبه رو باعث شده تا ایربگ‌های آنها عمل نکند. از میان 15 خودروی پراید هم 11 خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند. دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در این حادثه از محصولات سایپا 8 خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته  ایربگ ها عمل نکرده اند. نعمت بخش با بیان اینکه در بخش خودروهای شرکت ایران خودرو نیز 15 خودرو درگیر حادثه شده اند، گفت: از میان 15 خودرو 5 خودرو به دلیل سال ساخت فاقد ایربگ بودند.

مابقی محصولات شامل سمند ال ایکس، پارس سال، پژو 405 و سمند ای اف سون و سمند سورن هستند که دارای دو ایربگ و تک ایربگ بودند. در مجموع یک خودروی سمند سورن مدل 91 دارای 2 ایربگ با توجه به شرایط برخورد با بازشدن ایربگ ها روبه رو شده است. یک محصول سمند ال ایکس نیز به شدت دچار حریق شده است . وی افزود: باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل ایربگ‌ها باز نشده است.البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از 15 کیلومتر باشد ایربگ آنها باز نمی شود. نا گفته نماند  برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده اند و طبیعی است که ایربگ عمل نکند. نعمت بخش اضافه کرد: بررسی ها نشان داد یک دستگاه خودروی هیوندایی نیز در این تصادف دچار حادثه شده و به دلیل شرایط برخورد با بازنشدن ایربگ ها هم روبه رو بوده است.
اظهار نظر درخصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در خصوص باز نشدن ایربگ خودروهایی که در تصادف زنجیره ای بهبهان دچار سانحه شده و نگرانی‌هایی را در این خصوص به وجود آورده است، عنوان کرد: از رسانه ها و افکار عمومی دعوت می کنم تا اجازه دهند اقدامات کارشناسی لازم در این زمینه انجام شود؛ در این صورت اگر مشکل به وجود آمده، مربوط به ایرادات فنی یا قطعه و… باشد، در بررسی های کارشناسی روشن شده و به اطلاع مراجع رسمی، مسوولان و مردم خواهد رسید. آرش محبی نژاد با بیان این‌که بررسی این اتفاق یک اقدام کارشناسی بوده و نمی توان به صورت کلی در این زمینه اظهار نظر کرد، گفت: ایربگ در خودروهای مختلف با سطح کیفی‌های مختلف، متنوع است. برخی از خودروها که شامل اکثر خودروهای داخلی می شود، تنها از ایربگ مقابل راننده و نهایتا سمت کمک راننده برخوردارند. عموما خودروهای خارجی از ایربگ های ساید یا بغل نیز برخوردار هستند. بسته به کیفیت خودروها و نحوه طراحی آن، ایربگ های مختلفی در خودروهای متنوع تعبیه می شود. وی با اشاره به این‌که در تصادف مذکور، بسیاری از ضربه ها از عقب به خودروها وارد شده و در این صورت اصولا ایربگ های جلویی خودرو عمل نمی کند، اظهار کرد: هم چنین بسیاری از خودروهایی که در این تصادف دچار حادثه شده اند بسیار قدیمی بوده اند، به گونه ای که یا ایربگ نداشتند یا ایربگ آنها غیرفعال بوده است. به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، اظهار نظر ما به عنوان انجمن قطعه سازان در خصوص یک حادثه خاص، نیازمند انجام یک اقدام کارشناسی و بررسی ویژه است. وی با بیان این‌که عمر مفید یک ایربگ 10 سال است، خاطرنشان کرد: هم چنین این قطعه دارای برخی مشخصات فنی است که موجب می شود تنها در شرایط مورد نظر عمل کند. محبی نژاد با تاکید بر این‌که در تصادف مذکور، حتی ایربگ خودروهای خارجی که دارای استاندارد بالاتری نیز بوده اند، عمل نکرده است، گفت: به همین جهت عملکرد ایربگ‌ها تا حد زیادی به نوع تصادف و شرایط موجود بازمی گردد.

بیمه کیفیت خوردو راه اندازی می شود

روح الله ایزدخواه در مورد وضعیت نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی، اظهار کرد: یک مشکل اساسی در مورد صنعت خودروسازی در ایران این است که «بیمه کیفیت خودرو» نداریم. در واقع وقتی خودرویی فاقد کیفیت‌ها و استانداردهای لازم است باید یک نهاد ثالثی مسئولیت نظارت بر این مساله را داشته باشد. رئیس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قطعاً زور مصرف کننده به خودروساز نمی‌رسد و نمی‌تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد و حق خود را بگیرد در اینجا باید بیمه کیفیت وارد شود و جرایم مربوط به عدم رعایت کیفیت و استانداردها را از خودروساز بگیرد. وی ادامه داد: همانگونه که در مورد سلامت اشخاص بیمه سلامت داریم و بیمه از طرف خود به ماجرا وارد می‌شود و بیمار دیگر به تکاپو نمی‌افتد در مورد کیفیت خودرو هم همین ماجرا باید پیاده سازی شود. ایزدخواه گفت: اگر خودروساز ادعایی می‌کند که استانداردها را در فرایند تولید خودرو رعایت کرده و محصول کیفیت لازم را دارد باید در مورد آن پاسخگو باشد. صرف ادعا که نمی‌تواند تضمین کننده کیفیت باشد. بیمه کیفیت می‌تواند سراغ خودروسازان برود و کیفیت را از آنها مطالبه کند. وی تصریح کرد: نیازی به تأسیس سازمان و نهاد جدیدی نیست بلکه شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند سازوکار بیمه کیفیت خودرو را در ساختار خود اضافه کنند. رئیس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در طرح جامع صنعت خودرو موضوع بیمه کیفیت دیده شده و یک ماده از ۲۰ ماده این طرح به این موضوع اختصاص دارد. طرح جامع در کمیسیون صنایع تقریباً نهایی شده و در حال آماده شدن جهت ارسال به صحن است البته با توجه به اینکه مجلس در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است نمی‌توان قول داد که طرح جامع به زودی به صحن ارسال شود.

کوتاهی سازمان ملی استاندارد در بازنشدن ایربگ‌ خودروها

علی جدی در مورد تصادف بهبهان و اینکه ایربگ حتی یک خودرو از 59 خودروی درگیر باز نشده اظهار کرد: این موضوع در مورد خودروهای داخلی عجیب نیست و با صرف ورود سازمان ملی استاندارد یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشکل خودروسازان ما حل نمی‌شود. این موضوع می‌تواند بابی باشد برای اینکه بالاخره به فکر حل اصل مشکل باشند. وی افزود: صرف جریمه مشکل خودروسازی ما را حل نمی‌کند؛ اگر ما می‌خواهیم اصل مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی کردن خودروسازی و تقویت بخش خصوصی در این حوزه برویم. واردات در حدی که کسری تولید داریم برای ایجاد رقابت هم می‌تواند کمک کند. مجموع این عوامل می‌تواند باعث شود خودروساز حس کند که رقیبی دارد و از نظر کیفیت و کمیت مقایسه می‌شوند. در این صورت خودروساز سعی می‌کند که به سمت اصلاح کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش برود. جدی تصریح کرد: اینکه ما همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودروی خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملا به شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، دیگر انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند چراکه بازار برای خودروهای خود دارند، قرعه‌کشی انجام می‌شوند و همه مردم در صف هستند. لذا انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند و برای حل مشکل باید به سمت رقابتی کردن تولید خودرو برویم و علاوه بر واردات، بخش خصوصی را هم تقویت کنیم. این راه حلی است که باید پیش گرفته شود در غیر این صورت در هر مقطعی مشکلی پیش می‌آید، می‌گوییم خودروسازی مشکل دارد، حل هم نمی‌کنیم و تفاوتی هم در حال مردم نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از همه در این میان به محاق می‌رود حقوق مصرف‌کننده است، سازمان حمایت باید در این مورد ورود کند، آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند و اگر قرار باشد عمل نکند، سازمان حمایت باید ورود کند و این موضوع را دنبال کند. نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش سازمان ملی استاندارد گفت:‌ سازمان استاندارد هم در زمان پلاک‌گذاری و غیره می‌تواند ورود کند و جلوی پلاک‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد تا استانداردها مطابق آنچه الزام است رعایت شود. متاسفانه سازمان ملی استاندارد هم به وظیفه خود عمل نکرده است. ما در برنامه ششم هم تعریف شده که باید چه کنترلی انجام دهند تا خودروها به سطح مورد نظر دست پیدا کنند، سازمان ملی استاندارد هم در این حوزه ضعیف عمل می‌کند. وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای آزمایش خودرو تاسیس کند، حتی در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی هم ندارد. ما از سازمان حمایت خواستیم و سازمان ملی استاندارد را هم می‌خواهیم تا در جلساتی که برگزار می‌شود این موضوع مطرح شود. جدی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر صمت گفت: مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت هم که کلید خورده، همین موضوع خودرو است.

هنوز در هیئت رییسه اعلام وصول نشده اما قیمت و کیفیت خودرو موضوع اصلی در این استیضاح هستند علاوه بر این موضوع واردات خودرو بود. سوالات استیضاح مشخص است و امضا هم شده اما نظر هیئت رییسه مجلس بر این است که هنوز برای استیضاح زود است تا بتواند تعامل ایجاد کند از همین روی فکر نمی‌کنم تا قبل از عید استیضاح به صحن داده شود. استیضاح وزرای دیگری هم امضا شده اما هنوز هیئت رییسه اعلام وصول نکرده و در حال تعامل است. وی همچنین تصریح کرد: استیضاح وزیر صمت را حدود 19 نفر امضا کردند، از کمیسیون صنایع هم 2 یا 3 نفر استیضاح را امضا کرده‌اند، استیضاح حداقل با 10 امضا عملی می‌شود. به هرحال موضوع خودرو باید حل شود. حدود 30 تا 40 درصد از سوال‌هایی که از وزیر صمت از طرف نمایندگان وجود دارد و به کمیسیون صنایع ارجاع داده می‌شود، در حوزه خودرو است. وزیر هم برنامه‌ای ارائه داده و می‌گوید زمان می‌خواهد. مجلس هم بی‌تفاوت نیست و پیگیری می‌کند. جدی افزود: خودروسازی باید به سمتی باید برود که خصوصی شده و دولت خودش را کنار بکشد و یک رقابت بین‌المللی در بازار شکل بگیرد.

نظر شما