شناسهٔ خبر: 52013875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

باز نشدن ایربگ پای خودروسازان را به دادگاه باز می‌کند؟!

صاحب‌خبر -

مهدی قره‌داغلی - کمتر از 10 روز پیش بود که در پی وقوع دو سانحه تصادف زنجیره‌ای در کیلومتر 10 جاده اهواز- بهبهان، مجموعاً به تعداد 59 خودرو خسارت وارد شد که در این حادثه بیش از 40نفر مجروح و متأسفانه پنج نفر از هموطنان عزیز کشورمان جان خود را از دست دادند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ اما مسأله‌ای که در این میان مطرح می‌باشد به گفته سیدکمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور فرماندهی کل انتظامی کشور، طبق بررسی پلیس ایربگ هیچ خودرویی باز نشد، در صورت باز شدن ایربگ شاهد مجروحان کمتری بودیم و خواستار تعیین سهم تقصیر برای خودروسازان شد. به گفته هادیانفر؛ در این حادثه بیشتر خودرو داخلی از نوع ایران‌‌خودرو و سایپا دچار سانحه شدند، چرایی عدم باز شدن ایربگ‌های این خودرو‌ها در حال بررسی است و حتماً مسببان را به مراکز قضایی معرفی می‌کنیم. این در حالی است که متولی نظارت بر کیفیت خودرو بر عهده پنج دستگاه دولتی شامل نیروی انتظامی، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط‌زیست و سازمان بهینه‌سازی سوخت می‌باشد. پیمان پیرایش؛ مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران، درخصوص آخرین وضعیت موضوع ایربگ‌های خودروهای حادثه رانندگی در بهبهان، افزود: ایربگ یکی از استانداردهای اولیه در تولید خودرو است که از سوی سازمان ملی استاندارد مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی بیان‌داشت: نصب ایربگ در خودرو‌ها از سال ۹۱ اجباری و از سال ۹۲ اجرایی شد و تا امروز در آزمون خودرو‌ها در برخورد از روبه‌رو تست می‌شود و تا نتیجه آزمایشات واصل نشود، سازمان ملی استاندارد هیچ تأییدیه‌ای برای خودرو‌ها نمی‌دهد. پیرایش؛ خاطرنشان‌کرد: با تأییدیه‌های سازمان ملی استاندارد، تعهدات خودروسازان مبنی بر رعایت استاندارد‌ها در تولید انبوه و در ادامه نظارت‌های ما، تولید خودرو‌ها انجام می‌شود. وی گفت: در تصادف اخیر بیان شده که ایربگ هیچ‌یک از خودروهای ایرانی باز نشده است، در این زمینه سازمان ملی استاندارد مکاتبه‌ای با پلیس راهور ناجا داشته تا گزارش مربوطه را در اسرع وقت در اختیار ما قرار دهد و علاوه بر آن به ما اجازه دهند یک تیم تخصصی برای بررسی فنی خودرو‌ها در پارکینگ مربوطه اعزام کنیم. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران، تصریح‌کرد: در صورتی که در بررسی‌های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهدات‌شان عمل کرده‌اند، به‌طور قطع برخورد قضایی با آن‌ها انجام خواهد شد. وی درخصوص شائبه‌های طرح شده مبنی بر احتمال دستکاری ایربگ از سوی صاحبان خودروها، اظهار داشت: ایربگ خودرو در سمت سرنشین را می‌توان غیرفعال کرد، زیرا اگر کودک خردسال یا نوزاد در آن بنشیند، باز شدن ایربگ می‌تواند به کودک آسیب بزند. پیرایش؛ ادامه‌ داد: ایربگ یک بالش نرم نیست، بلکه کیسه هوایی است که با سرعت ۴۰۰ کیلیومتر بر ساعت باز می‌شود و اگر فردی که روی صندلی خودرو نشسته فاصله و شرایط لازم را نداشته باشد، شاید موجب آسیب شود؛ به همین دلیل خودروساز در سمت سرنشین آپشنی تعبیه کرده که بتوان ایربگ را غیرفعال کرد. وی تصریح ‌کرد: البته باید توجه داشت در تصادفات کوچک با سرعت پایین، ایربگ‌‌ها باز نمی‌شوند و باید زاویه برخورد و شدت ضربه‌طوری باشد که موجب تحریک چاشنی‌های انفجاری ایربگ شود. این مقام مسؤول سازمان ملی استاندارد، اضافه‌کرد: بخشی از ایربگ‌‌ها تولید داخل هستند، اما برخی از قطعات ایربگ‌‌ها از خارج کشور تأمین می‌شود که درخصوص آن قطعات نیز باید بررسی‌های لازم انجام شود. وی در خاتمه، خاطرنشان‌کرد: روز گذشته، نامه سازمان ملی استاندارد به پلیس راهور ناجا ارسال شده و امیدواریم تا پایان هفته بتوانیم گزارش جامعی در این زمینه داشته و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. در این باره آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور، درخصوص باز نشدن ایربگ خودروهایی که در تصادف زنجیره‌ای بهبهان دچار سانحه شده و نگرانی‌هایی را در این خصوص به وجود آورده است، عنوان کرد: از رسانه‌ها و افکار عمومی دعوت می‌کنم تا اجازه دهند اقدامات کارشناسی لازم در این زمینه انجام شود؛ در این صورت اگر مشکل به وجود آمده، مربوط به ایرادات فنی یا قطعه و... باشد، در بررسی‌های کارشناسی روشن شده و به اطلاع مراجع رسمی، مسؤولان و مردم خواهد رسید. وی با اشاره به این‌که در تصادف مذکور، بسیاری از ضربه‌ها از عقب به خودرو‌ها وارد شده و در این صورت اصولاً ایربگ‌های جلویی خودرو عمل نمی‌کند، اظهار کرد: همچنین بسیاری از خودروهایی که در این تصادف دچار حادثه شده‌اند بسیار قدیمی بوده‌اند، به‌گونه‌ای که یا ایربگ نداشتند یا ایربگ آن‌ها غیرفعال بوده است. به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور، اظهارنظر ما به عنوان انجمن قطعه‌سازان درخصوص یک حادثه خاص، نیازمند انجام یک اقدام کارشناسی و بررسی ویژه است. محبی‌نژاد؛ با تأکید بر این‌که در تصادف مذکور، حتی ایربگ خودروهای خارجی که دارای استاندارد بالاتری نیز بوده‌اند، عمل نکرده است، گفت: به همین جهت عملکرد ایربگ‌‌ها تا حد زیادی به نوع تصادف و شرایط موجود بازمی‌گردد. همچنین احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اشاره به اینکه اکثر خودروهای حادثه‌دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده‌اند و به همین دلیل ایربگ‌‌ها باز نشده است، گفت: البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از 15 کیلومتر باشد ایربگ آن‌ها باز نمی‌شود. ناگفته نماند برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده‌اند و طبیعی است که ایربگ عمل نکند.

نظر شما