شناسهٔ خبر: 52028195 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کره شمالی و تقویت توان بازدارندگی با شلیک چهارمین پرتابه در کمتر از ۱۰ روز

تهران –ایرنا- کره شمالی امروز دو فروند دیگر پرتابه به دریا شلیک کرد که در مدت زمان کمتر از دو هفته چهارمین آزمایش این کشور به شمار می‌آید که به نظر می‌رسد این آزمایش ها در راستای نمایش قدرت بازدارندگی و درحین پاسخ به توقف مذاکرات هسته‌ای با آمریکا انجام شده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ارتش کره جنوبی امروز اعلام کرد که همسایه شمالی امروز (دوشنبه) نیز دو موشک بالستیک با فاصله ۴ دقیقه از یکدیگر به سمت دریا شلیک کرده است که این هر دو مورد پیش از فرود در آب‌های سواحل شمال شرقی این کشور ۳۸۰ کیلومتر مسافت با ارتفاع حداکثر ۴۲ کیلومتر را طی کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، ارتش این کشور معتقد است اقدام کره شمالی برای آزمایش چهارم موشک با برد کوتاه از فرودگاهی در یونگ یانگ به سمت شرق به رخ کشیدن قدرت نظامی پیونگ یانگ است.

بر اساس این گزارش، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی امروز در پیامکی بدون توضیحات بیشتر به خبرنگاران اعلام کرد دو پرتابه بالستیک کوتاه برد مشکوک روز دوشنبه ۲۷ دی ماه را از فرودگاه سنان در پایتخت کره شمالی ردیابی کرده است و لذا سئول چاره ای ندارد تا وضعیت آمادگی دفاعی خود را در برابر این تهدیدات نظامی حفظ کند.

کارشناسان می گویند شلیک‌های اخیر پیونگ یانگ بر توانایی‌های در حال توسعه کره شمالی برای پرتاب موشک از سکوهای مختلف، از جمله قطارها، پایگاه‌های زیر زمینی و همچنین تاسیسات زمینی تاکید می کند و در واقع هدف از این اقدامات بازدارنده نظامی اعتراض به تحریم های جدید اعمال شده از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهروی آمریکا است.

کره شمالی، تسریع در تقویت توان بازدارندگی با شلیک چهارمین پرتابه در کمتر از ۱۰ روز

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز شنبه اعلام کرده بودند، پرتاب موشکی که صبح روز جمعه اعلام شد، یک پرتاب آزمایشی توسط هنگ موشکی راه آهن این کشور بوده است.

گفته شده پرتاب موشک از روی قطار در کره شمالی در غربی‌ترین استان این کشور و در مرز چین انجام شده است. این رزمایش و تمرین موشکی شامل شلیک دو موشک هدایت شونده تاکتیکی به سمت دریای ژاپن بوده است تا بتواند مهارت و دقت آنها را در فرآیند عملیاتی بررسی و مورد ارزیابی قرار دهد.

یگان [موشکی ریلی] کره شمالی صبح روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این یگان قبل از حرکت سریع به سمت محل شلیک، از ستاد کل ارتش دستوری برای انجام سریع مأموریت قدرت آتش دریافت کرد و با دو موشک هدایت شونده تاکتیکی اهداف تعیین شده در دریای شرقی کره را هدف قرار داد».

در این بیانیه آمده است: «وضعیت رزمی این یگان نشان دهنده قدرت مانور و نرخ بالای ضربات در تمرین بود. موضوع راه‌اندازی سیستم عملیات موشکی ریلی مناسب در سراسر کشور و یافتن راه‌هایی برای تکمیل روش‌های جنگی سبک ما با موشک‌های ریلی مورد بحث قرار گرفت».

کره شمالی، تسریع در تقویت توان بازدارندگی با شلیک چهارمین پرتابه در کمتر از ۱۰ روز

کره شمالی از ابتدای سال جدید میلادی در تاریخ های ۲۴، ۲۲ و ۱۵ دی ماه پرتابه های مختلفی را شلیک کرده است که یکی از آنها پرتابه مافوق صوت جدید و دیگری نیز یک پرتابه بالستیک با برد کوتاه بوده است.

این کشور طی ماه‌های اخیر آزمایش‌های موشکی خود را به طرز قابل توجهی افزایش داده و  اخیرا بر روی طراحی موشک‌های قابل مانور و توانایی پرواز در ارتفاع کم متمرکز شده تا از این طریق شانس عبور از میان سامانه‌های دفاع موشکی دشمن افزایش یابد.

شایان ذکر است، پیونگ یانگ در حالی اقدام به آزمایش موشکی کرده است که به استناد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تمام آزمایش های موشک بالستیک و هسته‌ای توسط کره شمالی را ممنوع اعلام کرده است و تحریم‌هایی علیه این برنامه وضع کرده است.

این درحالی است که به گفته یونهاپ، مقام های کره جنوبی می گویند نیروهای کره شمالی از چند هفته پیش در حال انجام رزمایش های زمستانی بوده اند.

گفتنی است بخش تحقیقاتی کنگره آمریکا نیز مدعی شده است کره شمالی با وجود تحریم‌های سازمان ملل و تلاش های دیپلماتیک به پیشبرد برنامه‌های سلاح هسته‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد.

مرکز فرماندهی ایندوپاسیفیک آمریکا اعلام کرد که این موشک‌ها تهدیدی برای امنیت پرسنل آمریکایی به شمار نمی‌روند اما درعین حال تاکید کرد که تاثیر برنامه تسلیحاتی کره شمالی  که از نظر آمریکا "غیرمشروع" نیز می‌باشد باعث افزایش بی ثباتی در سطح منطقه خواهد شد.

مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی که در امارات متحده عربی به سر می‌برد به مقامات این کشور دستور داد که نهایت تلاش خود برای اطمینان از حفظ ثبات در شبه جزیره کره را انجام دهند. به اعضای شورای امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی نیز بر لزوم احیاء دیپلماسی هسته‌ای با پیونگ یانگ تاکید شده است.

کره شمالی، تسریع در تقویت توان بازدارندگی با شلیک چهارمین پرتابه در کمتر از ۱۰ روز

گارد ساحلی ژاپن هم اعلام کرد که پرتاب یک موشک بالستیک مشکوک توسط کره شمالی را شناسایی کرده است.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن نیز اعلام کرده که این موشک‌ها در خارج از منطقه اقتصادی ژاپن فرود آمده‌اند. هیروکازو ماتسونو، دبیرکل کابینه ژاپن نیز با محکوم کردن این آزمایش موشکی، اقدامات کره شمالی را تهدیدی برای صلح منطقه و جهان برشمرد.

دولت ژاپن امروز ضمن محکوم کردن آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی، از تشکیل ستاد بحران مخصوص این وقایع در دفتر نخست‌وزیری این کشور خبر داد.

کره شمالی درباره «واکنش قوی‌تر و قطعی‌تر» به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۶ شهروند کره شمالی که در برنامه‌های تسلیحاتی و موشک‌های بالستیک شرکت داشتند، هشدار داد.

یادآوری می شود کره شمالی همچنین موشک مافوق صوت خود را در ژانویه آزمایش کرد.

کره شمالی اولین بار در ماه سپتامبر (مهر) سال گذشته میلادی یک پرتابه مافوق صوت را آزمایش کرده بود و بنابراین به جمعی از کشورهای جهان پیوست که مشغول توسعه این فناوری های موشکی هستند.

هایپرسونیک یا موشک‌های مافوق صوت به این معنی است که این نوع موشک‌ها می‌توانند با سرعتی حداقل ۵ برابر سرعت صوت (۵ ماخ) یا بیش از ۶۱۰۰ کیلومتر (۳۸۰۰ مایل) در ساعت حرکت کنند. این موشک‌ها می‌توانند در حین پرواز مانور دهند که این امر ردیابی و رهگیری آن‌ها را بسیار دشوارتر از موشک سنتی می‌کند. با کاستن از زمان پرواز، این نوع موشک‌ها فرصت پاسخگویی و واکنش را نیز کاهش می‌دهند. بسته به نوع طراحی، آن‌ها می‌توانند کلاهک هسته‌ای یا معمولی حمل کنند و قادرند تعادل راهبردی را برهم بزنند.

آخرین پرتاب موشکی کره شمالی تنها سه روز پس از پرتاب دو پرتابه بالستیک کوتاه برد مشکوک توسط این کشور به سمت دریای شرق انجام شد که بعداً  اعلام شد از روی قطار شلیک شده‌اند.

خبرگزاری دولتی مرکزی کره شمالی (کی سی ان ای) در ارتباط با پرتاب موشک از روی قطار گفته است: «سیستم عامل موشکی در سراسر کشور و یافتن راه‌هایی برای تکمیل روش‌های جنگی با موشک‌های با قابلیت پرتاب از روی قطار در حال حرکت همچنان در دستور کار قرار دارد.»

سامانه موشکی راه‌آهن کره شمالی که حامل موشک‌های بالستیک است، سپتامبر گذشته رونمایی شد.

هدف از پرتاب موشک از طریق قطار حفاظت از موشک‌ها از حمله با تغییر مداوم مکان آنها عنوان شده است.

به زعم کارشناسان، برای کشوری مانند کره شمالی که نگران حمله پیشگیرانه توسط کره جنوبی یا ایالات متحده است، چنین قابلیتی احتمالاً به آنها کمک می‌کند که توان بازدارنده خود را افزایش دهند.

واکنش آمریکا به شلیک پرتابه جدید کره شمالی

کره شمالی، تسریع در تقویت توان بازدارندگی با شلیک چهارمین پرتابه در کمتر از ۱۰ روز

به باور آمریکا، چنین اقداماتی از سوی کره شمالی تحریک‌آمیز بوده و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند. واشنگتن پس از این آزمایش‌های موشکی در کره شمالی، ۵ شخصیت کره‌ای را تحریم کرد که ۴ نفر از آنها در چین و یک نفر در روسیه کار می‌کنند. خزانه‌داری آمریکا ادعا می‌کند که افراد تحریم شده به پیونگ یانگ در «تهیه غیرقانونی کالا برای تسلیحات موشکی» کمک کرده‌اند.

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی با انتقاد شدید از آنچه «منطق گانگستری» آمریکا عنوان کرد، گفت که تقویت توان دفاعی این کشور حق مشروع یک کشور مستقل است و این موشک هیچ کشور یا نیروی خاصی را هدف قرار نداده و هیچ آسیبی به امنیت کشورهای همسایه وارد نکرده است.

واشنگتن از پیونگ یانگ می‌خواهد که از برنامه‌های موشکی هسته‌ای و بالستیک خود دست بردارد، اما کره شمالی بر این باور است که در غیاب یک معاهده صلح دائمی با سئول و واشنگتن، به توان موشکی برای تضمین امنیت خود نیاز دارد.

نظر شما