شناسهٔ خبر: 52025337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اتمام حجت رئیس جمهور با بانک‌ها

رئیس جمهور در مورد سخت گیری بر بدحساب‌های حرفه ای تا سهل گیری بر مردم به بانک‌ها تذکر داد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان -  حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در اتمام حجتی خطاب به بانک‌ها تاکید کرد به بدهکاران بدحساب میدان ندهید و اسامی آن‌ها را منتشر کنید و دستشان را قطع کنید.

رئیس قوه مجریه گفت نظام بانکی با دو دسته مشکلات درونی و بیرونی مواجه است. اگر مجموعه نظام بانکی نتواند این مشکلات را مرتفع کرده و عملکرد صحیحی داشته باشد بالتبع عدالت را نیز نقض کرده است. خود بانک‌ها با همکاری بانک مرکزی، تا پیش از پایان سال کارگروهی برای شناسایی و رفع مشکلات درونی نظام بانکی تشکیل دهند تا با بازنگری مقررات بانکی به رفع تعارض‌ها، ایجاد شفافیت و تسهیل مسیر فعالیت‌های بانکی در زمینه ارتباط مردم و تولیدکنندگان با بانک‌ها اقدام کنند.

"مدیران بانکی همچنین باید ریسک‌پذیر و مسئولیت‌پذیر باشند و مدیری که شجاعت نداشته باشد، نمی‌تواند مجری خوبی برای سیاست‌های تحولی باشد". این جمله را رئیس‌جمهور گفت و از مدیران بانکی خواست که با حساسیت و دقت و در عین حال شجاعت در چارچوب مقررات الزام‌آور، برای ایجاد تحول در نظام بانکی تلاش کنند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد مقررات بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مردم باید سهل و آسان و در اعطای تسهیلات به افراد بدحساب سختگیرانه باشد.

"بدهکاران بدحساب بانکی شناسایی، دسترسی آنها به اعتبارات بانکی قطع و در صورت لزوم معرفی شوند." رئیس‌جمهور با گفتن این جمله یادآور شد بعضی بدحساب‌ها با بانک‌های متعدد در ارتباط هستند، لذا این هماهنگی بین بانک‌ها وجود داشته باشد که از ارتباط چنین افرادی با بانک‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه دریافت سود مشارکت از تسهیلات بانکی دقیقا بر اساس مقررات مصوب و ابلاغی بانک مرکزی انجام شود، گفت اخذ هرگونه وجه دیگری تحت هر عنوان از تسهیلات گیرنده مجاز نیست و باعث ایجاد نگاه منفی در مردم نسبت به نظام بانکی خواهد شد. چنانچه بانکی مبالغی غیر از نرخ سود مشارکت مصوب از افراد اخذ کرده این مبالغ را به آنها بازگردانید.

رئیسی سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک‌ها را امری مفید، اما بنگاهداری را مضر عنوان کرد و گفت ایجاد بنگاه آری اما بنگاهداری هرگز؛ این باید اساس کار بانک‌ها باشد.  اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر نقدینگی به سوی تولید نرود، مانند سیل در جامعه به راه افتاده و به هر جا برسد، خرابی به بار می‌آورد.

مهم‌ترین تذکرات رئیس‌جمهور خطاب به بانک‌ها بدین شرح است:

سخت گیری بر بدحساب‌ها، به بدهکاران بدحساب میدان ندهید؛ اسامی آن‌ها را منتشر کنید و دستشان را قطع کنید.

تسهیل پرداخت وام به مردم، در تسهیلات خرد به مردم به جای وثیقه و ضامن، اعتبارسنجی کنید.

واگذاری بنگاه‌های تولیدی تملیک شده توسط بانکها، سریعا واحد‌های تملک شده تولیدی را یا راه اندازی کنید یا واگذار.

استرداد سود مازاد دریافتی از مردم و تولید کنندگان، سود مازاد دریافتی از نرخ اعلامی بانک مرکزی را پس بدهید.

بازنگری در نظامات و مقررات بانکی به نفع مردم و اجرای عدالت.

حداکثر تا پایان سال کارگروهی به منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی توسط بانک مرکزی تشکیل و اعلام نتیجه کند.

انتهای پیام/

نظر شما