شناسهٔ خبر: 52023044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

دبیر انجمن خودروسازان ایران : اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند

جزئیات جدید ازفاجعه عمل نکردن کیسه هوای50 خودرو درتصادف زنجیره ای

صاحب‌خبر - دیروز جزئیات بیشتری از حادثه تلخ تصادف زنجیره ای 50 خودرو در محور بهبهان - اهواز با پنج فوتی و ده‌ها مصدوم منتشر شدکه جای تامل دارد. پس از این حادثه خونین که 5 فوتی و ده ها مصدوم داشت خودروسازان هنوز واکنش درستی نشان نداده اند. در همین حال اما نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از احتمال استیضاح وزیر صمت خبر داد و گفت: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای خودرو تاسیس کند، در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در باره تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده است. این در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران در توضیحاتی با اعلام اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، گفت: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند. احمد بخش افزود : البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از 15 کیلومتر باشد ایربگ آنها باز نمی شود. ناگفته نماند برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده اند و طبیعی است که ایربگ عمل نکند. در همین حال، سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران در واکنش به این حادثه و عمل نکردن هیچ کدام از کیسه های هوای خودروها گفت:باز نشدن ایربگ خودرو‌ها در تهران بسیار زیاد اتفاق افتاده است. در برخی خودرو‌ها اگر کمی تندتر بپیچید؛ ممکن است چرخ خودرو باز شود؛ ایربگ که جای خود دارد. اما همشهری هم روز گذشته در گزارشی از سکوت متهمان عمل نکردن کیسه هوای خودروها انتقاد کرد و نوشت: چهار شرکت که عمده ایربگ‌های مورد نیاز خودروسازان داخلی را تامین می‌کنند، در برابر بحران بازنشدن تولیدات‌شان در حادثه اخیر در خوزستان سکوت کرده‌اند. نصب ایربگ در خودروهای داخلی از چند سال پیش جزو استانداردهای اجباری ۸۵گانه خودروهای داخلی است اما رئیس و معاون سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در کمال شگفتی از اجرایی‌نشدن ۹ استاندارد اجباری تولید خودروهای داخلی، از جمله ایربگ (تست تصادف)، به بهانه تحریم‌ها از چهار سال پیش خبر داده‌اند.

نظر شما