شناسهٔ خبر: 52019595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

چین و ایران به دنبال تقویت زیرساخت‌ها و ارتباطات انرژی

صاحب‌خبر -

کاترین وانگ

15 ژانویه 2022

تارنمای ساوت چینا مورنینگ پست

برگردان علی‌اصغر شهدی

[email protected]

 

«وانگ یی» و «حسین امیرعبداللهیان» وزرای امور خارجه چین و ایران می‌گویند قرارداد ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین که سال گذشته امضا شد، اکنون در حال اجرا است. پکن همچنین حمایت خود را از ایران در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای اعلام می‌کند و می‌گوید که آمریکا مسئول بن‌بست فعلی است.

 چین و ایران روز جمعه پس از امضای این قرارداد همکاری 25 ساله، برنامه‌های خود را برای همکاری در زمینه‌هایی مانند انرژی و زیرساخت اعلام کردند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز به حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در شهر ووشی در شرق این کشور گفت که پکن به حمایت از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 1394 (2015) که ایالات‌متحده در سال 1397 (2018) از آن خارج شد، ادامه می‌دهد.

 

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین توافقنامه همکاری جامع تاریخی چین و ایران که در ماه مارس سال گذشته امضا شد و از جمعه (24 دی) وارد مرحله اجرایی شد، باعث گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها، ظرفیت تولید، علم و فناوری و پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی خواهد شد. همکاری‌های دوجانبه همچنین به بازارهای شخص ثالث و در زمینه‌هایی ازجمله کشاورزی، شیلات، امنیت سایبری و همچنین تبادلات مردمی و فرهنگی گسترش خواهد یافت.

از زمانی که واشنگتن تحریم‌های گسترده علیه تهران را مجدداً اعمال کرد، چین به حلقه نجات ایران تبدیل شده است. این کشور ماه گذشته پس از اعطای سهمیه‌های واردات اضافی به پالایشگاه‌های مستقل برای سال 1400 (2021)، خرید نفت خام ایران را افزایش داد. به گفته شرکت اطلاعاتی بازار کپلر، چین در ماه آبان (نوامبر) تقریباً 18 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرد که معادل حدود 600 هزار بشکه در روز است.

طبق گزارش‌ها، مقامات آمریکایی تهدید کرده‌اند که تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های چینی به دلیل فروش نفت ایران اعمال خواهند کرد.

امیرعبداللهیان به خبرگزاری دولتی شین‌هوا گفت که تهران به دنبال یادگیری از تجربه توسعه و فناوری پیشرفته چین است. وی همچنین حمایت خود را از المپیک زمستانی پکن اعلام کرد و گفت که ایران در مراسم افتتاحیه شرکت خواهد کرد.

پرس تی‌وی ایران گزارش داد که امیرعبداللهیان گفته است که چین ۱۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار ایران قرار داده است و او پیام مکتوب «مهم» سیدابراهیم رئیسی را به همتای چینی خود «شی جین پینگ» ارائه کرده است.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که چین برای نقش فعال‌تر در خاورمیانه تلاش می‌کند. در اوایل هفته، وانگ میزبان چندین همتا از کشورهای عربی خلیج‌فارس ازجمله عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای ایران بود. او در این نشست به همتای ایرانی خود گفت که چین امیدوار است هر چه زودتر یک مکانیسم گفتگو با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای بحث در مورد مسائل امنیتی منطقه ایجاد کند. وی همچنین موضع چین در قبال توافق هسته‌ای ایران را که یکی از امضاکنندگان آن است، تکرار کرد و گفت: «آمریکا بیشترین مسئولیت را برای ماه‌ها رکود در گفت‌وگوها درباره احیای توافقی که دونالد ترامپ به‌طور یک‌جانبه در سال 1397 (2018) از آن خارج شد، بر عهده داشته و دارد.»

مقامات آمریکایی اخیراً از دستاوردهای اندکی در مذاکرات بین تهران و سایر امضاکنندگان توافق 2015 در وین خبر داده بودند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه همچنین هشداری که سال گذشته داده بود را تکرار کرد مبنی بر اینکه تنها «چند هفته» برای نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران باقی‌مانده است. او به رادیو ان پی آر مدعی شد: «زمان ما بسیار کم است. ایران روزبه‌روز به نقطه‌ای نزدیک‌تر می‌شود که می‌تواند مواد شکافت پذیر کافی برای یک سلاح هسته‌ای را با سرعت کوتاه تولید کند».

 

وانگ به شین هوا گفت: «آمریکا که به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و شرایط دشوار کنونی را ایجاد کرد، باید مسئولیت اصلی را بر عهده بگیرد و هر چه زودتر اشتباهات خود را اصلاح کند. چین از ازسرگیری مذاکرات بر سر اجرای توافقنامه حمایت می‌کند و در ادامه مذاکرات مشارکت سازنده‌ای خواهد داشت.»

ایران همچنین به دنبال حمایت مسکو است و رئیسی به‌زودی به روسیه سفر خواهد کرد. انتظار می‌رود دو کشور یک توافقنامه همکاری 20 ساله برای تقویت روابط تجاری و نظامی امضا کنند.

نظر شما