شناسهٔ خبر: 52019271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تولید ارابه مرگ!

اشاره: تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در جاده بهبهان- رامهرمز و باز نشدن کیسه هوای خودروهای ایرانی اعتراضات زیادی از جانب پلیس‌راه، حقوقدانان و مردم نسبت به کیفیت پایین تولیدات ایرانی در پی داشته است. همچنین نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس از استیضاح وزیر صمت با 19 امضا خبر داد. عملکرد ضعیف خودروسازان داخلی، انحصار دولتی بازار خودرو، کیفیت پایین خودروهای داخلی و ممنوعیت واردات خودروهای با کیفیت از خارج از کشور باعث شده جان وزندگی مردم به دلیل استفاده از خودروهای بی‌کیفیت و آلاینده داخلی به خطر بیافتد. ماجرا از این قرار است که صبح روز ۲۰ دی‌ماه، تصادف زنجیره‌ای 56 خودرو در محور بهبهان - رامهرمز منجر به مرگ ۳ تن از هم‌وطنان شد. علت حادثه مه گرفتگی غلیظ در جاده بوده است. شدت تصادفات به حدی بود که خودروها روی یکدیگر سوار شدند، برخی آتش گرفتند و تعداد زیادی هم تبدیل به آهن ضایعات شدند. در این میان به دلیل باز نشدن ایربگ های خودروهای داخلی تعدادی از سرنشینان خودروها آسیب جدی دیدند. در آخرین اقدام شورای نگهبان درخواست کمیسیون صنایع مجلس را برای واردات خودرو خارجی رد کرد. در ادامه واکنش‌ها به این موضوع را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

توضیحات مقامات پلیس‌راه درباره تصادف معلوم کرد در بین خودروهای ایرانی که برخورد کرده‌اند، ایربگ هیچ‌یک باز نشده تا از صدمات بیشتر به مسافران جلوگیری کند.
البته عامل تصادف، بی‌احتیاطی رانندگان و خطای انسانی عنوان شد. رئیس پلیس‌راه خوزستان درباره این حادثه گفت: خطای انسانی در حادثه تصادف زنجیره‌ای ۵۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان به اهواز مشهود است. سرهنگ رضا دولتشاهی با اشاره به وقوع ۲ حادثه تصادف زنجیره‌ای در کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان - اهواز اظهار داشت: در یک لاین جاده مذکور ۵۰ دستگاه خودرو و در لاین دیگر ۹ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند.
وی افزود: جاده بهبهان - اهواز شاهد پدیده مه غلیظ صبحگاهی بود اما با توجه به عریض بودن جاده و وجود علائم و تجهیزات ایمنی عامل اصلی این تصادف زنجیره‌ای سرعت بالای خودروها و بی‌احتیاطی رانندگان بوده است.

ارابه مرگ همچنان می‌تازد
رئیس پلیس کل راهور کشور اعتراض کند و بگوید باید نقش خودروها در مرگ‌ومیر این تصادف بزرگ به خصوص دلیل باز نشدن ایربگ خودروها را بهتر مشخص کنید. رئیس پلیس‌راه و رانندگی نیروی انتظامی با توجه به تصادف زنجیره‌ای رخ‌داده در محور بهبهان از کیفیت ساخت خودروها انتقاد کرده و آن‌ها را به ارابه مرگ تشبیه کرد.
سردار سید کمال هادیان فر در ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس‌راه با اشاره به حادثه رخ‌داده در محور بهبهان گفت: در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟
وی ادامه داد: در این حادثه من تأکید کردم که حتماً سهم دستگاه‌ها مشخص شود. نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده بلکه مشخص شود که تک‌تک دستگاه‌ها چه نقشی در این حادثه داشته‌اند. بعد از وی نیز معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس‌راه ناجا گفت: از میان ۲۷ خودرو ایرانی که چند روز پیش در بهبهان تصادف کردند، کیسه هوای هیچ‌کدام از آنها عمل نکرده بود! سرهنگ جهانی گفت: ۲۸ خودرو در تصادف بهبهان آسیب جدی دیده بودند که ۲۷ تا از آن‌ها خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا و فقط یکی از آن‌ها هیوندا بود و ایربگ در هیچ‌کدام از خودروهای ایرانی باز نشد.

اعلام جرم عمومی علیه سازمان استاندارد و خودروسازان
پس از اعتراضات مردم در شبکه‌های اجتماعی و سخنان مسئولان پلیس‌راه بود که حقوقدانان با انتشار نامه‌های سرگشاده از دادستانی خواستند ورود کرده و مشخص کند چرا خودروسازان با چنین تولیدات بی‌کیفیتی جان مردم را در معرض خطر قرار می‌دهند. در این رابطه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواست برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی کند.

کوتاهی سازمان ملی استاندارد در باز نشدن ایربگ‌ خودروها
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای خودرو تأسیس کند، در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده است.
علی جدی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تصادف بهبهان و اینکه ایربگ حتی یک خودرو از 59 خودروی درگیر باز نشده اظهار کرد: این موضوع در مورد خودروهای داخلی عجیب نیست و با صرف ورود سازمان ملی استاندارد یا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشکل خودروسازان ما حل نمی‌شود. این موضوع می‌تواند بابی باشد برای اینکه بالأخره به فکر حل اصل مشکل باشند.
وی افزود: صرف جریمه مشکل خودروسازی ما را حل نمی‌کند؛ اگر ما می‌خواهیم اصل مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی کردن خودروسازی و تقویت بخش خصوصی در این حوزه برویم. واردات در حدی که کسری تولید داریم برای ایجاد رقابت هم می‌تواند کمک کند. مجموع این عوامل می‌تواند باعث شود خودروساز حس کند که رقیبی دارد و از نظر کیفیت و کمیت مقایسه می‌شوند. در این صورت خودروساز سعی می‌کند که به سمت اصلاح کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش برود.
جدی تصریح کرد: اینکه ما همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودروی خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملاً به شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، دیگر انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند چراکه بازار برای خودروهای خوددارند، قرعه‌کشی انجام می‌شوند و همه مردم در صف هستند. لذا انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند و برای حل مشکل باید به سمت رقابتی کردن تولید خودرو برویم و علاوه بر واردات، بخش خصوصی را هم تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از همه در این میان به محاق می‌رود حقوق مصرف‌کننده است، سازمان حمایت باید در این مورد ورود کند، آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند و اگر قرار باشد عمل نکند، سازمان حمایت باید ورود کند و این موضوع را دنبال کند.
وی با اشاره به نقش سازمان ملی استاندارد گفت:‌ سازمان استاندارد هم در زمان پلاک و غیره می‌تواند ورود کند و جلوی پلاک خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد تا استانداردها مطابق آنچه الزام است رعایت شود. متأسفانه سازمان ملی استاندارد هم به وظیفه خود عمل نکرده است.
جدی با اشاره به موضوع استیضاح وزیر صمت گفت: مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت هم که کلید خورده، همین موضوع خودرو است. هنوز در هیئت‌رئیسه اعلام وصول نشده اما قیمت و کیفیت خودرو موضوع اصلی در این استیضاح هستند علاوه بر این موضوع واردات خودرو بود. سؤالات استیضاح مشخص است و امضا هم شده اما نظر هیئت‌رئیسه مجلس بر این است که هنوز برای استیضاح زود است تا بتواند تعامل ایجاد کند از همین روی فکر نمی‌کنم تا قبل از عید استیضاح به صحن داده شود. استیضاح وزرای دیگری هم امضاشده اما هنوز هیئت‌رئیسه اعلام وصول نکرده و در حال تعامل است. وی همچنین تصریح کرد: استیضاح وزیر صمت را حدود 19 نفر امضا کردند، از کمیسیون صنایع هم 2 یا 3 نفر استیضاح را امضا کرده‌اند، استیضاح حداقل با 10 امضا عملی می‌شود. به هر حال موضوع خودرو باید حل شود. حدود 30 تا 40 درصد از سؤال‌هایی که از وزیر صمت از طرف نمایندگان وجود دارد و به کمیسیون صنایع ارجاع داده می‌شود، در حوزه خودرو است. وزیر هم برنامه‌ای ارائه داده و می‌گوید زمان می‌خواهد. مجلس هم بی‌تفاوت نیست و پیگیری می‌کند.

نظر شما