شناسهٔ خبر: 52011002 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دستیابی به«پیشرفت و آبادانی کشور»، از مسیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش کنیم، نصیب آموزشی برابر را فراهم کنیم، که پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش و پرورش خواهد گذشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای یوسف نوری، امروز با حضور در استودیو شبکه ۳برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر»، در خصوص «برقراری عدالت آموزشی» گفت: عدالت آموزشی، نیازمند توجه ویژه به مناطق محروم است تا معلم ثابت دارای مهارت و صلاحیت و با رشته مرتبط برای این مناطق در نظر گرفته نشود چرا که تا زیرساخت‌های لازم متناسب با زیست بوم مورد نظر فراهم نشود، عدالت آموزشی برقرار نخواهد شد؛ این موضوع با جدیت در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
 
وی افزود: در دوره‌ای که ویروس کرونا برای معلمان شرایط جدیدی بوجود آورد؛ معلمان در ابتدا برای این شرایط و تدریس در فضای مجازی، آمادگی لازم را نداشتند، ولی با تلاش و پشتکار توانستند آموزش دانش آموزان را از بستر فضای مجازی، ادامه دهند که البته در این مسیر، اولیا و خانواده‌ها نیز به طور جدی با معلمان، همراهی و همکاری کردند و اکنون که گشایشی ایجاد شده، توصیه می‌کنم که از این فرصت به خوبی استفاده شود.
 
 وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص «رتبه بندی معلمان»، گفت: در سال ۱۳۹۰سند تحول بنیادین نظام رتبه بندی مصوب شد؛ در این سند، برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، رقابت بین معلمان، احراز شایستگی‌ها و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان بحث «رتبه بندی» مطرح شد، که متعاقب آن در سال ۱۳۹۲مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سیاست‌های کلی ابلاغی، به این امر تأکید کردند و قبل از آن نیز در برنامه ششم توسعه، اشاره شده بود و به عبارتی اسناد فرادستی بر این مسئله تأکید دارند که ما نظام تعلیم و تربیت را به سمت کیفیت بهتری ببریم.
 
به همین منظور در سال ۱۳۹۳و ۱۳۹۸ اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلمان انجام شد که نظام‌مند نبود و در سال ۱۳۹۹نیز دولت، لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد، که این لایحه از سوی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است و دولت و رئیس جمهور نیز اصرار به انجام «رتبه بندی معلمان» دارند و این یک امر تمهیدی و تدریجی است. وی در خصوص تفاوت بین رتبه بندی و همسان سازی تصریح کرد: «رتبه بندی» با «همسان سازی» متفاوت است، «طرح همسان سازی» برای برقراری عدالت در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد؛ درحالی که «رتبه بندی» برای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است و برای رقابت درون گروهی انجام می‌شود و ما به ازای اقتصادی هم دارد؛ زیرا هرچه کیفیت آموزش و پرورش ما بیشتر باشد تولید ناخالصی ما بیشتر می‌شود و شاخص‌های توسعه سرمایه انسانی بیشتر شده و محرومیت‌های ما کمتر خواهد شد. چون پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش و پرورش خواهد گذشت و مقام معظم رهبری نیز فرمودند: که آموزش و پرورش قاعده نظام است.
 
آقای نوری گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور می‌کنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبه‌بندی» کلید اصلی این کار است.
وی در مورد طرح همسان سازی در دولت گفت: هفته گذشته، در جلسه هیأت دولت، از سوی ریاست جمهوری بر همسان سازی پرداخت حقوق در دستگاه‌ها تأکید شده است و سازمان امور استخدامی کشور، باید این امر را در مدت زمان کوتاه وبه سرعت عملیاتی کند. 
 وزیر آموزش و پرورش گفت: اقتصاد دوم فرهنگیان، اجرای طرح رتبه بندی است که با اجرای این طرح شایستگی‌های معلم، مدرک تحصیلی او در حقوق و مزایایش تأثیر خواهد گذاشت. در این مورد، هم اکنون مصوبه مجلس در شورای نگهبان در حال بررسی است و ماهم آیین‌نامه‌های آن را تصویب می‌کنیم و سریع بعد از ابلاغ این کار را انجام خواهیم داد.
 
وی در رابطه با بازگشایی مدارس گفت: بر اساس یک عادت دیرینه هر اتفاقی که می‌افتد مدارس را تعطیل می‌کنیم، با بارش برف و آلودگی هوا که البته این صحیح نیست و باید با ارتقای سواد فرزندان مان در این حوزه وآموزش سواد سلامت در زمان آلودگی هوا، از دانش آموزان مراقبت شود. 
آقای نوری افزود: زمان آموزش کم نیست، اما این که به راحتی مدارس را تعطیل کنیم و بچه‌ها با موقعیت‌های جدید آشنا نشوند خوب نیست. بچه‌ها باید با موقعیت‌ها آشنا شوند و کرونا هم یکی از همین موقعیت هاست، اگر در برخی کشور‌ها با شیوع کرونا تعطیلی داشتیم، تنها در حدود چند هفته یا حداکثر شش ماه بود، در صورتی که در کشور ما مدارس حدود ۲ سال تعطیل شد.
 
وی تأکید کرد:امکان و فرصت‌های یادگیری را نمی‌توانیم در فضای مجازی ۱۰۰ درصد برای دانش آموزان فراهم کنیم و فرایند تعلیم و تربیت آنگونه که باید نیست؛ در پایه ابتدایی به آن سواد هدف گیری شده با آموزش مجازی نخواهید رسید و الزام نیست که فقط در فضای مجازی و با آموزش مجازی ما به هدف رسیده باشیم می‌توانیم با رعایت شیوه نامه‌ها مدارس را حضوری کنیم.
 وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تا کنون حدود ۹۴درصد از دانش‌آموزان و معلمان واکسیناسیون را انجام داده و دوز دوم هم برای بیش از ۷۵درصد تزریق شده است. واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲سال در دنیا انجام نشده و فقط ۱۰میلیون نفر واکسینه شدند. اگر نیاز بود واکسیناسیون زیر ۱۲سال را هم انجام می‌دادیم.
 
وی با اشاره به بازگشایی مدارس در روستا‌ها و مدارس حاشیه شهر‌ها عنوان کرد: بعضی از مدارس مانند شهر‌های تهران و مراکز استان‌ها به دلیل کرونا بازگشایی حضوری نداشتند، اما همکاران ما در مدرسه حضور دارند.
توصیه ما این است که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و دارویی مدارس را بازگشایی کنیم و با دسته بندی ۱۰نفره یا بیشتر از فضای جمعی استفاده کنیم. حتی پیشنهاد کردیم که برای جلوگیری از خطرات احتمالی بیماری کرونا، کلاس‌های درس را در ورزشگاه‌ها، مرکز فرهنگی، مرکز آموزشی و یا مراکز مذهبی مانند مساجد و حسینیه‌ها هم می‌توانید برگزار کنید و در این رابطه از فضا‌های متفاوت استفاده شود.
 
آقای نوری افزود: در سندتحول، برای ارتقای آموزش و مهارت آموزش دانش آموزان، تأکید شده است که ۱۰تا ۲۰درصد کلاس‌ها را بیرون از مدرسه برگزار کنیم در برنامه ویژه مدرسه یا «بوم» نیز که بخشنامه آن هم به تمام استان‌ها ابلاغ شده است، تأکید بر این است که فقط در یک کلاس واحد نباشیم و حتی محتوای ما هم به عنوان بسته‌های یادگیری متنوع باشد که البته کرونا این فرصت را فراهم کرده تا آموزش‌ها به صورت ترکیبی باشد و در جایی که امکان حضور همه دانش‌آموزان در مدرسه نیست از فضا‌های بیرون هم استفاده کنیم.
وی گفت: در برنامه‌های دولت بحث عدالت و شفافیت و مردمی وهمسان سازی مطرح است و با توجه به این که در هفته شورا‌های آموزش و پرورش هستیم، برای تفویض اختیار، تمرکززدایی و جلب کمک‌های دستگاه‌ها و کمک‌های مردمی تشکیل شده که ما بتوانیم این عدالت را گسترش دهیم و مهم‌ترین بخش عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی یا نسیب آموزشی برابر است و ما باید تلاش کنیم نصیب آموزشی برابر را فراهم کنیم.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی مدارس غیردولتی مربوط به دانشگاه آزاد و تعدادی هم مربوط به مردم است، اگر منجر به ایجاد تعهدات جدید شود و فاصله طبقاتی را زیاد کنند، به اهداف خود نرسیده ایم، به همین منظور از برخی مؤسسان مدارس غیردولتی خواستیم تا این مدارس را به سمت مدارس «غیر انتفاعی» هدایت کنند که اگر سودی حاصل شد بتوانیم در جایی که نیاز است هزینه کنیم، به عنوان مثال در مناطق مرزی که می‌توانند با این روش رشد پیدا کنند. 
 
وی گفت: در مرحله اول برقراری عدالت آموزشی، برای «مدارس مرزی» هدف گذاری کرده ایم که به هر مدرسه، یک معلم ثابت و آموزش‌دیده در رشته مرتبط اختصاص دهیم و زیرساخت‌های این مدارس را از نظر فیزیک کلاس و مدرسه و تجهیزات فراهم کنیم و در زیرساخت‌های غیر فیزیکی، از روش‌های مناسب و مطالعه شده برای آن مناطق و مبتنی با آن ساختار و زیست‌بوم استفاده کنیم و روش‌های نوین را برای آن‌ها هم احیا کنیم.
 
عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در مرحله دوم به مدارس روستا‌ها و در مرحله بعدی به حاشیه شهر‌ها خواهیم پرداخت. بسیاری از مدارس ما به صورت غیر دولتی اداره می‌شوند این شاید به دلیل تقاضای مردم و تقاضای اجتماعی است و یا بازسازی و یا به هر دو دلیل بوده است. نظام رتبه بندی معلمان در کیفیت بخشی مدارس دولتی مؤثر بوده و کلید ارتقای سطح آموزشی است.
وی در خصوص اختلاف ساعات کاری معلمان دوره ابتدایی و متوسطه گفت: اساس قانون و ضوابط دوره ابتدایی برای حضور همکاران در هفته در حدود، ۲۸ساعت بود که امروز به ۲۵ساعت رسیده است و حکم معلمی که دوره ابتدایی را انتخاب می‌کند بر این اساس تعریف شده است. 
 
نوری با اشاره به فداکاری معلمان گفت: برخی از همکاران ما بیش از ۲۰سال سابقه دارند و در هفته ۲۴ساعت در مدرسه فعالیت می‌کنند؛ به عقیده ما این کار ارزشمندی است و نذرخدمت است که باید این معلمان شناخته شوند و از آن‌ها تقدیر شود.
وی در خصوص کلاس‌های ضمن خدمت معلمان در رابطه با آموزش‌های ترکیبی گفت: در آموزش ترکیبی، هنوز قواعد را به معلم هم آموزش نداده ایم که باید گروه بندی کنیم و آموزش دهیم. 
 
در کلاس درس گروه بندی می‌کنیم تکالیف را از نزدیک نظاره می‌کنیم، اما با تراکم تعدد و تنوع کار زیاد معلم هم کارش بسیار سنگین‌تر شد؛ در مصوبه اخیر هیأت دولت، در بحث برابری پرداخت‌ها دولت موظف شده است که معلمان را هم تحت پوشش قرار دهد. معتقدیم این‌ها اقداماتی است که برای تحقق عدالت اجتماعی باید صورت بگیرد.
وزیر آموزش وپرورش گفت:رسانه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند و من قدردان صدا و سیما هستم که در جهت ارتقای سطح نظام آموزش و پرورش تلاش می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما