شناسهٔ خبر: 52004608 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس اداره حفاظت محیط زیست:

۹۸ مورد پایش صنایع طی ۹ ماه در اردستان انجام شد

کاشان - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان گفت: ۹۸ مورد پایش از صنایع به دلیل حساسیت موضوع طی ۹ ماهه سال جاری در شهرستان انجام و برخی موارد به ارایه اخطاریه و پیگیری قضایی منجر شده است.

صاحب‌خبر -

حسین شواخی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۳۱ مورد پایش معادن، ۱۳۵ استعلام، ۴۰ نشست، تنظیم ۱۰ شکایت محیط زیستی، ارایه ۱۰ اخطاریه به واحدها و معادن و ۴۹ مورد پیگیری قضایی انجام و ۱۶ رای قضایی صادر شده است.

وی درباره ساخت کارخانه کمپوست اظهار داشت: این طرح در دست بررسی بین شهرداری‌های منطقه و شهرستان‌های همجوار است و تاکنون عملیاتی نشده است، این موضوع در مرحله اداری درحال پیگیری است و در برهه کنونی دفن زباله صورت می‌گیرد.

تولید روزانه بیش از ۵۰ تن زباله در اردستان 

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان گفت: طبق برآوردها و به گفته شهرداری‌ها و دهیاری‌ها روزانه افزون بر ۵۰ تن زباله در شهرهای اردستان، زواره، مهاباد و روستاهای تابعه این شهرستان تولید و دفن می‌شود.

وی ادامه داد: دفن زباله به ویژه در روستاها از مشکل‌های زیست محیطی اردستان محسوب می‌شود که در این راستا برای بیشتر روستاها جانمایی محل دفن زباله انجام شده و زباله‌ها در محل‌های مشخص شده دفن می‌شود.

شواخی اضافه کرد: تاکنون سه نشست کارگروه مدیریت پسماند با ۳۹ مورد بازدید و مکاتبه‌های مختلف پسماند انجام‌ شده اما هنوز موضوع دفن پسماند به صورت اصولی صورت نمی‌گیرد و ساخت کارخانه کمپوست اجرایی نشده است.

دستگیری ۱۴ شکارچی متخلف

رییس اداره حفاظت محیط زیست اردستان اظهار داشت: امسال ۱۴ شکارچی متخلف در این شهرستان دستگیر شدند و ۹ اسلحه مجاز و ۲ اسلحه غیرمجاز از آنان کشف شد.

وی با اشاره به وجود گونه‌های مختلف جانوری در منطقه‌های حفاظت شده و شکار ممنوع اردستان افزود: شکارچیان برای شکار این گونه‌های جانوری وارد این منطقه ها می‌شوند که با هوشیاری و مراقبت شبانه‌روزی نیروهای محیط‌بانی در دام ماموران حفاظت زیست اردستان گرفتار می‌شوند.

شواخی با بیان اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و شکار حیوانات در سال‌های گذشته موجب برهم خوردن بوم‌سازگان (اکوسیستم) منطقه شده است، اضافه کرد: در این زمینه طی چند سال گذشته طرح محیط‌یار و محیط‌بان در بیشتر مدرسه‌های شهرستان به منظور افزایش آگاهی دانش‌آموزان از شرایط زیست محیطی منطقه، لزوم وجود حیات وحش، مدیریت پسماند، ساختار و مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شده و اثرگذار بوده است.

اردستان دارای ۹۴ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ، ۸۷۰ هزار هکتار مرتع و ۲ زیستگاه حیات وحش شامل منطقه حفاظت شده کهیاز با ۹۲ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع خارو با ۱۰۲ هزار هکتار وسعت است که گونه‌هایی همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، هوبره، زاغ بور، کبک و تیهو، گربه وحشی، روباه، گرگ، کفتار، گربه شنی و کاراکال را در خود جای داده‌اند.

این شهرستان با افزون بر ۴۳ نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

نظر شما