شناسهٔ خبر: 52000292 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگاه يک؛

بانک ها متعهد به فروش اموال مازاد خود هستند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک متعهد است که اموال مازاد خودش را بفروشد و نقدینگی را وارد چرخه تسهیلات بکند چون وظیفه ذاتی بانک همین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای صالح آبادی در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما درباره پرداخت وام به کارکنان نظام بانکی افزود: آیین نامه ای در این زمینه وجود دارد که در چارچوب همین آیین نامه کارکنان نظام بانکی وام های خودشان را دریافت می کنند.
وی ادامه داد: با اصلاح نرخ های صورت گرفته در وام پرسنل نظام بانکی، اين افراد دیگر با روش های سابق تسهیلات دریافت نمی کنند.

<div id="video-display-embed-code_7515652"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3335195/7515652?width=600&height=340"></script></div>

آقای صالح آبادی گفت: کارکنان نظام بانکی مانند همه مردم باید بتوانند از تسهیلات کارمندی بهره مند شوند اما تبعیض نباید وجود داشته باشد.
وی درباره پرداخت نشدن تسهیلات توسط برخی بانک ها از ابتدای آذر افزود: ممکن است برخی بانک ها منابع لازم را نداشته باشند ولی بیشتر بانک ها تسهیلات پرداخت می کنند.
او خاطر نشان کرد: معمولاً اواخر سال و اسفند ماه منابع بانک ها بیشتر تحت فشار قرار می گیرد ولی این طور نیست که از دی ماه تسهیلات پرداخت نکنند.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که بانک ها اموال مازاد خودشان را بفروشند و به چرخه نقدینگی بانک برگردانند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه یک بانک، واسطه گری وجوه است ادامه داد: بانک ها باید در خدمت مردم باشند و تسهیلات را به مردم پرداخت کنند که وظیفه اصلی یک بانک است بنابراین اینکه بانک ها منابع خودشان را حبس کنند قابل قبول نیست.
وی افزود: ما بانک به بانک جلسه می گذاریم، بانک متعهد است که اموال مازاد خودش را بفروشد و نقدینگی را وارد چرخه تسهیلات بکند چون وظیفه ذاتی بانک همین است.

استفاده از ابزار‌های اعتباری در کنار تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع سیستم بانکی محدود است و ما باید از ابزار‌های اعتباری به جای ابزار‌های نقدی استفاده کنیم در بانک مرکزی دستورالعمل زنجیره تأمین را ابلاغ کردیم، زنجیره تأمین به این معناست که به جای اینکه چند بنگاه سرمایه در گردش از بانک بگیرند می‌توانند با استفاده از دستورالعمل زنجیره تأمین، تأمین مالی شوند بدون اینکه جداگانه سرمایه در گردش دریافت کنند بنابراین در یک زنجیره تولید، حلقه آخر به بانک مراجعه می‌کند و به جای اینکه پول دریافت کند برات الکترونیکی یا اوراق می‌گیرد و زمانی که اوراق را دریافت کرد می‌تواند ان را را تا سررسید نگهداری کند و یا در بانک‌ها یا بازار سرمایه اوراق را تنزیل کند.
وی افزود: ما از ابزار‌های اعتباری هم می‌توانیم علاوه بر تسهیلات استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اِل. سی داخلی ابزار خوبی است شرکت‌هایی که نیاز به منابع دارند، ولی به دلیل محدود بودن منابع بانکی نمی‌توانند از بانک تسهیلات را به طور کامل دریافت کنند می‌توانند ال. سی داخلی بگیرند و به فروشنده به جای پول ال. سی بدهند.
آقای صالح آبادی گفت: شرکت‌ها علاوه بر سرمایه در گردش از ابزار‌های اعتباری مثل ال. سی و ... هم استفاده کنند.

رد دیون دولت یکی از دلایل بنگاهداری بانک‌ها

وی خاطر نشان کرد: بیشتر بنگاهداری‌ها مربوط به بانک‌های دولتی و شبه دولتی است این بانک‌ها زمانی که بنگاهداری برای بانک‌ها ممنوع نبود یکسری طرح‌ها در کشور بود که سرمایه گذار نداشت دولت‌های گذشته در حدود ۳۰ سال قبل به بانک‌ها اعلام می‌کردند که بانک این طرح را اجرا کند و چون بانک منعی نداشت طرح‌ها را اجرا میکرد و بعد از اجرا و بهره برداری طرح، در تملک بانک باقی میماند و قانونی هم برای واگذاری این‌ها نبود بنابراین بانک‌ها در کنار فعالیت‌های بانکی خودشان، فعالیت‌های تولیدی و بنگاهداری را انجام میدادند.
وی تصریح کرد: به دلیل اینکه بانک‌ها از دولت طلبکار بودند و دولت هم به جای پول به بانک ها، بنگاه میداد بنابراین یکی از دلایل بنگاهداری بانک‌ها ناشی از اموالی است که دولت به آن‌ها به عنوان رد دیون واگذار کرد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دوره‌هایی که نرخ سود پایینتر از نرخ تورم بود بانک‌ها برای جبران، بخشی از منابع خودشان را در سرمایه گذاری استفاده کردند و این‌ها عواملی شده که بانک‌ها بنگاهدار شدند.
وی افزود: اکنون بانک‌ها مجاز به بنگاهداری نیستند بنابراین بخشی اختیاری و بخشی هم تکلیفی بوده است البته یک بخش دیگر که بانک یک بنگاه را در ازای طلب تملک کرده هم یکی از عوامل دیگر بنگاهداری بانک‌ها بوده است.
او ادامه داد: الآن باید بانک‌ها را تشویق و الزام کنیم که بنگاه‌ها را واگذار و منابع آن را وارد تولید کنند.
آقای صالح آبادی با بیان اینکه چالش‌ها و راهکار‌ها در حوزه بانکی را میدانم گفت: در کشور ۳۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری داریم که با آن‌ها جلسه میگذاریم و برنامه زمان بندی از آن‌ها میگیریم و ماه به ماه اطلاع رسانی خواهیم کرد تا بنگاه داری بانک‌ها کاهشی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما